Podmínky tendru matou, tvrdí firmy


Ministerstvo dopravy včera uzavřelo další etapu přípravy mýtného systému v Česku. Zodpovědělo poslední z 220 doplňujících dotazů, které vznesly firmy, ucházející se o jedenáctimiliardový obchod.
"S tak velkým počtem dotazů jsme se nikdy nesetkali. Uchazeči si nedali příliš velkou práci s nastudováním podmínek výběrového řízení," uvedl včera ministr dopravy Milan Šimonovský.
Podle firem však zadání nebylo jednoznačné a dodatečné dotazy byly nutné.
"V zadání jsme obtížně hledali souvislosti, museli jsme se ptát," uvedl Anton Zima, představitel firmy T-Systems Pragonet, která v Česku zastupuje zájmy provozovatele německého mýtného systému, konsorcia Toll Collect. "V podmínkách tendru nejsou dostatečně specifikovány technické parametry," vytkl vládnímu zadání viceprezident českého Sdružení pro dopravní telematiku Miroslav Svítek z dopravní fakulty ČVUT.
Podmínky tendru, vypsaného koncem června, si dosud vyzvedlo 102 firem. Většina z nich však počítá s tím, že se stane subdodavatelem vítěze.
Hlavními uchazeči o dodávku mýtného systému v Česku jsou společnosti Kapsch Telecom, nabízející mikrovlnné řešení, které funguje v Rakousku, a T-Systems Pragonet, představitel satelitního mýtného systému fungujícího v Německu.
Český tendr bude ukončen 16. září, o tři dny později začne odborná komise posuzovat jednotlivé nabídky.
S blížícím se koncem výběrového řízení sílí propagace zastánců satelitního systému. Sem patří i zpráva rakouského Nejvyššího kontrolního úřadu, zveřejněná v sobotu.
"S technicky zastaralým mikrovlnným systémem není podle nových vědeckých poznatků možné naplnit cíle dopravní politiky v oblasti nákladní dopravy," uvedl ve zprávě mluvčí úřadu Günter Kräuter, podle něhož "je nemožné zalátat celé Rakousko mýtnými šibenicemi."
Anonymně propagují satelitní systém v Česku jeho zastánci malovanými leporely, která už dva měsíce zasílají médiím i představitelům rozhodujícím o zavedení mýtného. Po otevření skládačky se na mapě republiky vztyčí les mýtných bran, reprezentující mikrovlnný systém. Leporelo je poněkud zavádějící, protože brány nad dálnicemi vyžaduje kvůli kontrole i satelitní systém.
Nejpozději začátkem listopadu doporučí výběrová komise, složená z představitelů zainteresovaných ministerstev, české vládě nejvhodnější řešení mýtného. Vybraná firma poté začne mýtný systém na tuzemských dálnicích budovat tak, aby ostrý provoz mohl být zahájen 1. ledna 2007. Mýtné by mělo státní kase ročně přinést čtrnáct miliard korun.

Tendr na mýtné v Česku

Podmínky tendru na dodavatele mýtného systému si vyzvedlo 102 firem, což je nejvíc v porovnání s jinými soutěžemi evropských států při zavádění celoplošného mýtného pro nákladní dopravu.
Ministerstvo dopravy zodpovědělo rekordních 220 doplňujících dotazů vztahujících se k mýtnému systému.
Mýtné pro nákladní automobily nad 12 tun bude na českých dálnicích a rychlostních komunikacích zavedeno od 1. ledna 2007.
Mýtné přinese denně 23 miliónů korun do státního rozpočtu.
Zdroj: Ministerstvo dopravy

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist