Pokud se vládě podaří ještě letos doplnit novelu zákona o daních z příjmů, kterou už projednává sněmovna, mohlo by se už v příštím daňovém roce (2006) ulevit řadě živnostníků. Jednoduchý výpočet daně, jednoduché vykazování pro finanční úřady, jednoduchá i kontrola.
To je asi nejbližší možná změna, která by mohla ulehčit v podnikání. Podle situace v Parlamentu k ní ale může také dojít až za rok nebo vůbec. Daňové paušály jsou přitom jen nepatrnou částí problémů, které trápí léta podnikatelskou sféru a které k řešení spějí jen ztuha.
Pomalý vznik a vleklý zánik firem, zastaralé pracovní právo, nejasné zákony a jejich časté novely, protichůdné výroky soudů, různé výklady daňových povinností...
Zlepšit podnikatelské prostředí si přitom dávají za úkol nejrůznější subjekty - politickými stranami počínaje a podnikatelskými svazy zdaleka nekonče. Určitým průsečíkem je přitom Rada pro rozvoj podnikatelského prostředí, která pracuje jako poradní orgán Ministerstva průmyslu a obchodu.
Od doby svého vzniku počátkem roku 2004 zprávy rady upozorňují v podstatě na stále stejné problémy - a není jistě překvapením, že se viditelně překrývají s výtkami, které na nás už léta hrnou mezinárodní organizace i zprávy nezávislých expertů z domova i zahraničí.
Například rychlý start podnikání přitom uvádí Evropská komise jako jeden z hlavních bodů ve svém letošním doporučení členským zemím, jak zvýšit výkon ekonomiky.

Odbourávání byrokracie
Přes veškeré okliky se zřejmě i v Česku do roka podaří překonat jeden ze zásadních problémů právě v této oblasti.
Už dnes je připraven návrh jednotného registračního formuláře, který v sobě soustředí informace pro živnostenský úřad, úřad práce, správu sociálního zabezpečení a zdravotní pojišťovnu. To je první krok k tomu, aby mohl vzniknout i jednotný Registr živnostenského podnikání a propojit se s ostatními informačními systémy státu.
Od podzimu příštího roku by pak měl podle slov ministra průmyslu a obchodu Milana Urbana fungovat systém Centrálních registračních míst (CRM).
Všechny potřebné formality se založením firmy potom vyřídí podnikatel právě zde. Sídlem těchto CRM budou obecní živnostenské úřady.
V praxi tedy nebude podnikatel muset například shánět výpis z rejstříku trestů nebo potvrzení o bezdlužnosti, úředníci si informace předají mezi sebou sami.

Jednotný přístup k daním
Po dlouhodobé nechuti včera Ministerstvo financí předložilo radě dlouho požadovaný návrh, jak postupovat při zavádění editační povinnosti - ve stručnosti v závazku státu, že finanční úřady budou daňové zákony vykládat stejně po celém území republiky.
Že je daňová správa komplikovaná a k některým daňovým zákonům ani neexistují výklady, přiznávají i státní úředníci. Podnikatelé proto tlačí na to, aby editační povinnost začala platit co nejdříve a v širokém rozsahu. "Už na příští radě budeme po Ministerstvu financí požadovat zkrácení navrhovaných termínů editační povinnosti," přiznává generální ředitel Svazu průmyslu a dopravy Zdeněk Liška. To ale není jediný problém.
"V materiálu je řada otázek, zda se bude týkat jen velkých firem, jestli bude položení dotazu zpoplatněno, zda jej bude moci položit podnikatel sám, či jen s pomocí daňového poradce," upozorňuje na nejasnosti prezident Hospodářské komory Jaromír Drábek.
Sám premiér se včera vyslovil pro plošné zavedení editační povinnosti. Podle náměstkyně ministra financí Dany Trezziové, která se jednání rady také účastnila, tím ale není myšlena editační povinnost na všechny daně. Šlo by o plošnou povinnost státu vůči všem poplatníkům, ale jen na vybrané daně.
Jako první by měly od ledna 2006 podléhat editační povinnosti převodní ceny, které nadnárodní firmy používají k ocenění svého zboží a služeb při přesunu do zahraničí, ale stále uvnitř jedné společnosti.

Vliv malých a středních podniků na ekonomiku