Poslance čeká na říjnové schůzi, která začíná už zítra, řada vážných rozhodnutí nad dalším osudem českého hospodářství. Kromě každoročního rozhodování o státním rozpočtu na příští rok to budou i další, neméně důležité zákony: zákoník práce, sjednocení dozoru nad kapitálovým trhem, vyšší daňové paušály pro živnostníky, podpora ekologického zemědělství nebo omezení reklamy na alkohol.

Podnikatelé se bouří
Přestože se největší půtky rok co rok vedou nad rozdělováním peněz ze státního rozpočtu, letos drží ekonomický i politický prim jiný zákon - nový zákoník práce. Norma připravená ministerstvem práce vzbuzuje emoce mezi podnikateli, politiky i právníky.
Tak tentokrát to přehnali, jestli čekají nějakou podporu u voleb nebo dokonce peníze na kampaň, budou se divit, domlouvali se zástupci podnikatelů minulý týden v kuloárech na veřejném slyšení Senátu k zákoníku práce. Hovořili i o možném financování propagace pro veřejnost - ať už pochopí, jak sociální demokracie podporuje zaměstnanost a podnikání.
"Nic takového oficiálně nepodporujeme, jsou to ale pochopitelné emoce naštvaných lidí," říká prezident Svazu průmyslu a dopravy Jaroslav Míl. Podle něj i zaměstnanci dokážou dobře posoudit, který zaměstnavatel to s nimi myslí upřímně a který je chce jen "odrat".
K obecné kritice, že odbory mají dostat nadměrné pravomoci, firmy uvádějí velmi konkrétní příklady. Vedení Spolany Neratovice třeba vadí kromě chybějící možnosti ukončit pracovní poměr se zaměstnancem bez udání důvodu (s odstupným), že návrh ruší možnost dočasně přidělit zaměstnance k výkonu práce k jinému zaměstnavateli.
"Okamžitá výpověď měla vždy, ať už šlo o alkohol, krádeže nebo hrubé porušení pracovní kázně, pozitivní efekt," připojuje se šéf controllingu strojírenské společnosti ČZ Strakonice Jan Pěnkava. A dokládá: "Jinak to nejde. Zejména ve strojírenství, kde hrozí i zranění, úraz nebo poškození drahého majetku." Bez souhlasu odborů nelze ani neomluvenou absenci potrestat například krácením dovolené. "V tom se mi zdá jejich úloha nesmyslná," uvedl vedoucí právního útvaru firmy Lassesberger Josef Kraus.
Odbory by dokonce mohly zablokovat práci firmy s výhradami na bezpečnost práce. "Nepodezírá nás snad nikdo z toho, že bychom chtěli své lidi připravit o práci," ohrazuje se Jan Uhlíř z odborového svazu KOVO.

Proti jsou i právníci
Všechny tyto případy jen ukazují vrcholek předpokládaných problémů pro praxi. "Zákoník ponechává odborům nejen pravomoc při kolektivním vyjednávání a obecných pracovních dohodách, ale předává právo o rozhodování i individuálních práv pracovníka odborům," varuje expert na pracovní právo Univerzity Karlovy Miroslav Bělina a expert Legislativní rady vlády.
Právníci proto vládě doporučují návrh stáhnout z parlamentu a problematické body vyřešit na odborné rovině. Premiér Jiří Paroubek je ale přesvědčen, že zákoník lze doladit. "ČSSD bude trpělivě jednat o sporných bodech mezi prvním a druhým čtením," slibuje.
"To je výsměch práci úředníků i zákonodárců," komentoval tento přístup místopředseda sněmovny Jan Kasal (KDU-ČSL) a připojil se k výzvě, aby vláda zákoník přepracovala podle platných českých a mezinárodních zákonů na odborné úrovni.

Kritická místa v novém zákoníku práce
Posunutí účinnosti zákona
Navržená platnost zákona od července příštího roku nedává podnikatelům či soudcům čas na jeho prostudování. Místopředseda vlády pro ekonomiku Martin Jahn podporuje odklad účinnosti na leden 2007.
Výpověď s pětinásobným odstupným
Podle firem úprava konzervuje stávající stav, neumožňuje reagovat na nižší poptávku trhu a zhorší nezaměstnanost. Odbory kontrují nutnou ochranou pracovníků před svévolným propouštěním.
Dovolená, pracovní doba a bezpečnost práce
Řada otázek by měla přejít ze vztahu mezi firmou a pracovníkem na vztah mezi odbory a zaměstnavatelem. Pracovník nebude mít možnost si vyjednat jiné podmínky bez souhlasu odborářů. Tuto diskriminaci má řešit nový občanský zákoník, nebude ale připraven dříve než za dva roky.
Srozumitelnost a ústavnost zákona
Řada paragrafů vzbuzuje mezi právníky polemiku, zda je v souladu s Ústavou nebo Listinou základních lidských práv a svobod. Zákoník přitom není srozumitelnější než dosavadní, má 359 paragrafů, které se navíc odvolávají i na dosud neexistující novely jiných zákonů (nemocenské pojištění a další).