Lawrence Summers, nikdo menší než prezident Harvardovy univerzity, se mediálně zviditelnil pravděpodobně víc, než by si přál. Na konferenci Národního úřadu pro ekonomiku držel řeč, v níž sdělil: mužové jsou v přírodních vědách a matematice úspěšnější než ženy v důsledku vrozených biologických rozdílů. Následovala bouře. Někteří žurnalisté nazvali Summersovo myšlení neandrtálským. Pro další byl obětí politické korektnosti. Úřední záznam toho, co přesně řekl, pořízen nebyl. Největší fakulta univerzity vyslovila prezidentovi nedůvěru.

Existují neurobiologické rozdíly, které by vysvětlily, proč se na špičce matematiky a přírodních věd sluní větší počet mužů než žen? Nebo neexistují a stav je důsledek vztahů mezi muži a ženami, to jest útlaku žen?

Ve Spojených státech se rozsáhle užívá test školních schopností, SAT (scholastic aptitude test). Uvádí se, že prezident Summers vycházel z jeho výsledků. Ty říkají, že na obou koncích křivky vyjadřující výsledky matematických testů jsou hlavně mužové - a to jak na konci nejvyšším, tak na konci nejnižším. V jednom z mezinárodních testů pro dospívající mládež chlapci sice mírně, nicméně jasně v matematice předhonili dívky. Neplatilo to na Islandu, kde dívky předhonily chlapce, a neplatilo to v dalších 7 ze 43 zemí, kde se testovalo, neb v nich na tom byli chlapci s dívkami stejně.

Výsledky testů tohoto druhu jsou co do předpovědi budoucího úspěchu na vysoké škole nejisté. Z neznámých důvodů se předpovídá chlapcům budoucnost zářnější a dívkám naopak budoucnost temnější, než pak na vysoké škole ve skutečnosti mají. Neuroanatomové shledali, že mezi mozky mužskými a ženskými rozdíly existují - jsou jemné, nicméně existují. Ženské mozky mají v čelní a temenní kůře na povrchu větší počet závitů než mužské mozky. O tom, zda mají chlapci relativně větší objem šedé kůry, se vede spor. Zda tyto jemné rozdíly mají vztah k poznávacím funkcím, je zcela nejasné.

Jaké jsou funkční rozdíly mezi mužskými a ženskými mozky? Za prokázaný se považuje rozdíl v prostorovém uvažování a navigaci. Muži obvykle docilují lepší výsledky v testech, které je ověřují. Podobné strukturální a funkční rozdíly byly zjištěny v mozcích krysích samečků a samiček. Prostorové úlohy řeší samičky odlišným způsobem než samečkové.

Milovanou úlohou lidí, kteří konstruují testy inteligenčního kvocientu, jsou mentální rotace. Na obrázku spatříte tvar podobající se například něčemu složenému ze stavebnice Lego. Máte jej "v duchu" nějakým způsobem otočit a zjistit, které z několika nabízených možností odpovídá. Při mentálních rotacích se kromě jiného značně namáhá pravostranná temenní kůra. Mužové mentálně rotují obvykle s lepšími výsledky než ženy.

Problém však je, že se výkon žen mění v závislosti na jejich menstruačním cyklu. V druhé polovině cyklu se zlepšuje. Kromě toho jediná dávka mužského pohlavního hormonu - kromě mnoha jiných efektů - výkon žen v úlohách řešících zrakové prostorové problémy zlepšuje.

Nedoporučuje se však zkoušet ve větším rozsahu, drahé dámy, hustší knír a značně pubertální pleť by byly důsledky nejmenšími.

Sociální psychologové zjistili, že záměna ženského jména za jméno mužské jaksi vylepšuje pocit, který z dané studie mají její hodnotitelé. Když se s testem SAT začínalo, dívky vyhrávaly slovní skóre. Do testů tedy vpluly otázky cílené na politiku, obchod a sport a hle! Chlapci dívky dohnali. O podobné "vyvážení" testu v matematice se zatím, pokud je známo, nepokusil nikdo.

Ženské mozky zpracovávají emoce odlišně než mozky mužů, činí tak jinými systémy, jiným způsobem. Z toho vůbec neplyne, že by ženy byly citovější než muži - emoční "výkon" mozku nelze dost dobře měřit. Jsou tedy citové podobně jako muži, jen jiným způsobem. Že dívky obvykle mluví dříve, méně často koktají, jsou jazykově nadanější než chlapci a při poškození mozku vypadají jejich řečové a jazykové poruchy jinak než u mužů, je také známo. Podle mne z toho plyne jediné - ženy a muži jsou dvě větve jediného stromu. Ale bude asi trvat další neurčenou dobu, než to většině lidí dojde.

Autor je lékařem a popularizátorem vědy