Nový hit je tu: tragické hračky

Barbie je zralá na důchod, plyšáci nejsou zajímaví, pokud mají obě oči a všechny končetiny. Přitroublý úsměv Medvídka Pú nadchne snad jen kojence. Takový pocit může mít návštěvník především britských hračkářství při pohledu na poličky s hračkami, které jdou letos nejvíce na odbyt.

Revolta proti jednoduchému optimismu starých hraček a pohádek je podkopávána již léta vynalézavými výrobci uvádějícími na trh smradlavé figurky, ježaté troly, medvídky v sado-maso oblečcích a další hračky rozhodně nešířící růžovoučkou pohodu. Děti celého světa se již léta identifikují se smutnou holčičkou Emilií Podivnou, která se raději než rodiči obklopuje lebkami a černými kočkami. Mít tričko nebo tašku s Emiliinou podobiznou patří k módě a zároveň prvním existenciálním gestům dětského světa.

Úspěšné komiksy s touto postavičkou vydává americké nakladatelství Dark Horse. To se také postaralo, aby neupadli v zapomnění jiní hrdinové smutné postavy, obyvatelé knihy ponurých říkanek Tima Burtona Melancholická smrt ústřičného chlapce. Kniha vyšla v roce 1997, ale teprve série plastových figurek a několik krátkých animovaných filmů s některými z nich jí zajistily nesmrtelnost. Děti si mohou koupit například figurku chlapečka s hřebíky zabodnutými v očích, smutného supermana, který nikomu nedokáže pomoci, nebo holčičku s očima po celém obličeji. Figurky mají obchodní název Tragické hračky.

Mohutné merchandisingové aktivity spojené s Mrtvou nevěstou vítězné tažení tragických hraček korunují.

(AI)