Nejvíc dostává Česko na dopravu

Více než třetina všech evropských prostředků, na které dosud mělo Česko nárok, je určena na dopravní a ekologické projekty. V takzvaném Fondu soudržnosti bylo pro ČR vyčleněno na léta 2004 až 2006 zhruba 28 miliard korun. Podle Ministerstva pro místní rozvoj se do konce letošního listopadu vyčerpalo jen asi 7,1 miliardy korun, a to včetně peněz z předvstupního programu ISPA. Česko ale prý přesto využilo všechny prostředky ve Fondu pro loňský rok a v polovině července zaslalo Evropské komisi ke schválení řadu dalších projektů. Tím chce vyčerpat všechny prostředky Fondu určené do konce příštího roku.
EU se na financování projektů podílí 70 až 80 procenty. Zbytek musí zajistit stát nebo kraje. Z Fondu soudržnosti jsou hrazeny i nejvýznamnější projekty, které u nás s pomocí Bruselu vznikají.

1. Obchvat Prahy

Nejnákladnějším projektem je pokračování výstavby dálničního obchvatu Prahy v úseku Lahovice-Slivenec. EU na něj přispěje zhruba 3,1 miliardy korun. Podle Ředitelství silnic a dálnic by tato část vnějšího pražského okruhu měla být v provozu do roku 2009. Přípravu výstavby tohoto úseku ale provázejí potíže s výběrem firmy, která dálnici postaví. Čekají se i odvolání ekologických aktivistů proti stavebnímu povolení.

2. Modernizace trati Červenka - Zábřeh

Druhým nejvýznamnějším projektem jsou úpravy posledního nezmodernizovaného úseku železničního koridoru mezi Přerovem a Českou Třebovou. EU na ni přispěje více než třemi miliardami korun. Na novém úseku dlouhém 24,5 km, který má být dokončen v říjnu 2008, budou vlaky dosahovat rychlosti až 160 km/h. Budou po ní také jezdit nové rychlovlaky Pendolino.

3. Rychlostní silnice u Frýdku-Místku

Na úpravy rychlostní silnice R48 vedoucí z Hranic do polského Těšína proudily evropské prostředky již z předvstupního projektu ISPA. Do roku 2004 schválila unie uhrazení asi 1,72 miliardy korun, koncem loňského roku pomoc rozšířila o další asi 1,2 miliardy. Nový čtyřpruhový Úsek mezi Tošanovicemi a Žukovem má být dokončen v prosinci 2007.

4. Dálnice D8

Na výstavbu dlouho očekávané spojnice mezi Ústím nad Labem a Německem přispěl Fond soudržnosti asi 1,85 miliardy korun. Další finance na stavbu si ČR půjčuje od Evropské investiční banky. Úsek mezi Trmicemi a českou hranicí má být v provozu na konci roku 2006. V té době má být již otevřena i dálnice do Drážďan na německé straně. Chybět pak bude jen úsek přes České středohoří.

5. Spalovna odpadů v Brně

Na rekonstrukci spalovny v Černovičkách získalo Brno necelých 1,5 miliardy korun již z fondu ISPA. Rekonstrukce, jejíž přípravu provázely potíže při výběrovém řízení, má být dokončena zhruba za dva roky. Spalovna má pak sloužit nejen městu, ale i okolním regionům.