Zaměstnancům příští rok mzdy postupně stoupnou o 5,7 procenta, což znamená, že překonají dvacetitisícovou hranici. Jestliže koncem tohoto roku pobírají v průměru 19 257 korun měsíčně, koncem příštího roku už v sáčku najdou 20 355 korun. V předchozích letech mzdy stoupaly pouze o zhruba pět procent.
"Poprvé po letech se podařilo dojít k dohodě ještě před Vánoci," řekl ředitel Českých drah Josef Bazala. "Naposledy to bylo v roce 2003," připomněl místopředseda Odborového sdružení železničářů Petr Bazger.

Bývalo bouřlivěji
V posledních letech byla jednání mezi odbory i managementem bouřlivější. Předloni podepsaly odbory s vedením podniku kolektivní smlouvu na Silvestra, loni se nedohodly vůbec a situaci musela po několika měsících tahanic řešit nezávislá zprostředkovatelka. Kolektivní smlouvu tak podepsalo nové vedení podniku až letos v květnu.
To, že se nyní rychle dohodli, si samy odbory vysvětlují tím, že oproti minulým jednáním tentokrát nebyly žádné velké spory uvnitř samotných odborů.
Byla to totiž právě vzájemná nevraživost Federace strojvůdců a Odborového sdružení, která prakticky půl roku bránila v uzavření kolektivní smlouvy, jež měla platit od začátku letošního roku. Strojvůdci požadovali růst platů o 21 procent, tedy podstatně více než ostatní, kteří měli mít jen o pět procent víc. A to se většině železničářů v čele s Jaromírem Duškem nelíbilo.
O smíření mezi odbory mluví i odborový předák strojvůdců Petr Čechák. "Personálně se vyměnili vyjednávači a ti už byli schopni přistupovat ke kompromisům," míní Čechák.

Výhod bude ještě více
Slevovat ze svých požadavků uměli při posledních jednáních i zástupci drah a odborů, přestože jejich představy o platech se výrazně lišily. Zatímco vedení drah šlo do vyjednávání s návrhem na růst platů o tři procenta, odbory chtěly přidat o deset procent.
V příštím roce budou mít drážní zaměstnanci ještě o něco větší výhody než letos. "Například strojvedoucí, jenž vlakem vyjede až ve dvě v noci, ale na nádraží bude už od půl jedenácté, protože mu nic jiného už z bydliště do zaměstnání nejede, dostane od zaměstnavatele na tu dobu lůžko, na kterém může odpočívat," sdělil Bazger z odborového sdružení.
Dovolená zůstane železničářům opět v délce šesti týdnů, tedy o dva týdny nad rámec základní výměry dané zákoníkem práce pro vybrané profese. Původně dráhy nabízely všem zaměstnancům pouze jeden týden dovolené navíc.
Zachovány zůstaly i ozdravné pobyty, na které dráhy významně přispívají. Kolektivní smlouva počítá i s příspěvkem na životní a penzijní připojištění.