Česká republika chce letos zlepšit služby pro své exportéry. Aby pro to našla optimální model, nechala si společností Deloitte vypracovat srovnávací studii státních služeb exportérům v deseti evropských státech.
Výsledky zkoumání ukázaly, že evropští vývozci využívají služeb státu nejvíce v Dánsku, ve Velké Británii, v Irsku a v Rakousku. V některých z těchto zemí se se státní podporou exportu setkala téměř každá oslovená firma.
Každá z deseti sledovaných zemí podporuje export po svém. Lze však mezi nimi vypozorovat paralely, které fungují všude. "Existují tam agentury na podporu exportu a investic, jejichž kanceláře v zahraničí pracují většinou nezávisle na zastupitelských úřadech. Výjimkou je Dánsko, kde jsou součástí zastupitelských úřadů," uvádí studie Deloitte.
V případě Dánska a Británie je za podporu exportu a investic zodpovědná pouze jedna instituce. V Dánsku je to Danish Trade Council a v Británii UK Trade and Investment.
V dalších vybraných evropských státech působí dvě organizace, podobně jako v České republice, kde existují vládní agentury CzechTrade na podporu exportu a CzechInvest na podporu investic.
Příkladem širší sítě zahraničních institucí na podporu exportu, než mají ostatní evropské země, je Španělsko. Kromě Institutu pro zahraniční obchod, jehož kanceláře spolupracují s obchodními zastoupeními ministerstva zahraničí, ve světě působí i zastoupení smíšených obchodních komor. Mimo to mají vlastní obchodní zastoupení v zahraničí i jednotlivé španělské regiony.
Výjimku mezi evropskými státy tvoří Rakousko, kde proexportní politiku neprovádí ministerstva, ale ze zákona je svěřena centrální instituci, která zastupuje zájmy rakouských firem, a to Hospodářské komoře Rakouska.

Jakkoli se organizace na podporu exportérů v jednotlivých zemích liší, jádro jejich činnosti zůstává obvykle stejné. Je to pomoc při vyhledávání obchodních partnerů, účast na veletrzích a výstavách v zahraničí, organizace obchodních misí a poskytování informací o teritoriích.
Některé služby jsou placené, jiné zdarma. Například Finsko poskytuje bezplatně základní informace o trhu, zatímco marketingové studie jsou zakázkovou placenou službou. Dánsko naopak nabízí exportérům dokonce i pomoc při vymáhání pohledávek od zahraničních firem.
Švédsko, Irsko a Británie výrazně pomáhají podnikům se zakládáním zahraničních poboček a získáváním grantů na podporu exportu.
Nejoblíbenější službou mezi exportéry v Británii je podpora při obchodních misích. Jejich součástí jsou balíčky služeb, které - podle ceny - zahrnují přidané informace například o teritoriu či obchodní kontakty. Studie Deloitte, která vychází z názorů představitelů firem, však upozorňuje na odlišnou úroveň státních proexportních služeb v jednotlivých zemích.
Dánští podnikatelé si například stěžují na obecnou rovinu marketingových studií, které jim nabízejí státní instituce. Uvítali by podrobnější informace o jednotlivých teritoriích a o možnostech, jak proniknout na cizí trhy.
Švédští vývozci zase poukazují na to, že služby státu v oblasti exportu jsou většinou drahé, a požadují jejich zlevnění.
Příliš dobře nevyšlo ze srovnávací studie Maďarsko. Více než polovina dotázaných podniků odpověděla, že státní pomoc nevyužívá, protože o ní neví. Exportéři uvedli, že postrádají finanční podporu státu či hrazení alespoň části nákladů spojených s účastí na zahraničních výstavách či na marketingové studie.

Pro českou koncepci služeb státu pro exportéry jsou v průzkumu Deloitte zajímavé zejména zahraniční zkušenosti při řízení obchodně-ekonomických úseků. Konkrétně se to týká vytváření tzv. byznysových plánů, které jsou ve většině oslovených zemí obvyklé.
Jde o to, že západoevropské státy aktivně zapojují velvyslance do práce pro firmy v zemi, kterou zastupují. Právě větší role velvyslanců v navazování obchodních kontaktů či konkrétní plány činnosti obchodních kanceláří v zahraničí mohou být pro Česko inspirací.
Kromě toho mají ve studii oslovené země dobrou zkušenost se spojením služeb pro exportéry v několika státních institucích. Tyto zkušenosti byly již zahrnuty v Exportní strategii pro léta 2006 - 2013, kterou schválila česká vláda, a která se začne letos uplatňovat v praxi.

Autorka pracuje na Ministerstvu průmyslu a obchodu


Jaké služby státu nejvíce oceňují exportéři ve vybraných zemích

Dánsko
- pomoc při vyhledávání obchodních partnerů -zprostředkování kontaktu, zajištění obchodních setkání
- podnikatelské mise
- volně dostupné informace o teritoriích na internetu
- garance platby za zboží - vymáhání pohledávek
Velká Británie
- vyhledávání nových kontaktů a zpracování odborných marketingových studií
- obchodní mise
- průzkumy trhu
- grantová podpora
Irsko
- průzkum trhu
- finanční podpora při vyhledávání a získávání kontaktů na nové obchodní partnery
- pomoc se založením pobočky v zahraničí
- zajištění účasti na výstavách a veletrzích
- poradenství v oblasti státní podpory exportu -granty
Rakousko
- vyhledávání nových kontaktů, účast na výstavách a veletrzích
- poskytování právních informací
- pomoc s vyřizováním celních formalit
- marketingové studie
Švédsko
- vyhledávání nových obchodních partnerů
- analýza trhů
- pomoc na místě - hledání kancelářských prostor, obchodních zástupců
Finsko
- vyhledávání obchodních partnerů
- základní informace o trhu
- marketingové studie na zakázku
- účast na veletrzích
Španělsko
- získání kontaktů na obchodní partnery, využívání seznamů a databází proexportních organizací
- organizování obchodních misí, finanční podpora účasti na výstavách a veletrzích
- průzkum trhu
- vyřizování celních formalit
- zahraniční investice
Švýcarsko
(většinou si firmy zajišťují služby bez pomoci státu)
- vyhledávání obchodních partnerů
- zajištění exportních formalit
Zdroj: Průzkum společnosti Deloitte