Od "prasátka" až k investicím do akcií


Finanční výchova dětí není zbytečnost. Bez ní se nejspíš budou k penězům chovat jako my. Jenže společnost, v níž budou muset naši potomci v dospělosti finančně obstát, bude docela jiná než ta, kterou známe. Role peněz bude o mnoho významnější.

Téměř všechno se změnilo

Finanční návyky lidí středního věku a starších byly formovány velmi omezeným trhem úspor. Ten tvořily jen bankovní účet a vkladní knížky. Jednoduchá situace, jednoduché postupy. Tenkrát nešlo téměř nic zkazit.
Od té doby se téměř vše změnilo. Možnosti ztráty a výnosu jsou značné. Mohou o mnohém rozhodnout. Jsme si však jisti, že jsme se změnili i my a vyznáme se alespoň v těch nejdůležitějších finančních produktech a investičních strategiích?
Nejsme-li zkušenější, kdo jiný dětem poradí? Kdo je naučí tvrdým zákonitostem půjček a osvětlí jim riziko života na dluh? Kdo jim ukáže, jak používat platební karty? Kdo je poučí, jak výhodně spořit, jak rozumně investovat, komu věřit a jak si shánět informace? Kdo jim sdělí, že o šetření se nepřemýšlí, ale že šetrnost je styl života? Škola bohužel ne.
V každém případě přibude situací, v nichž dětem k dobrému životnímu stylu v budoucnu pomohou jen a jen jejich peníze. Budou jich asi potřebovat víc. Budou muset mít mnohem větší rezervy. Zvládnou tuto změnu jen s tím, co se naučili od nás?

Odložená spotřeba

Výchova je směs tvrdé práce a talentu. Neexistují univerzální recepty, které lze použít pro finanční výchovu. Je ale dobré mít stále na paměti některé věci, které finanční "školení" dětí jen usnadní.
Především šetření naučíme i velmi malé děti prostřednictvím toho, jak často a jak moc jim dáváme dárky a tím, jak doma žijeme. Nejsem proti dárkům, to vůbec ne. Ideální je však rovnováha mezi darem a stálým citovým vztahem, který nepotřebuje, aby byl dokazován věcí.
Šetření děti asi rmoutí stejně jako nás - i když trochu jinak. Na rozdíl od nás mu ale nerozumějí. Pokusme se odložené spotřebě, kterou šetření je, dát nějaký atraktivní cíl. Cíl, který by se měnil v závislosti na věku dětí. Nesnažme se klást před ně cíle, jež je neokouzlí.
Dětem většinou dáváme peníze z lásky. Myslíme, že na kapesné mají automatické právo. Je tomu ale skutečně tak? A má tomu tak být? Není podstatou peněz, že je dostáváme na konci nějaké transakce? A nebylo by dobré, aby tuto pravdu přijaly i děti?
Samozřejmě, že by mělo jít o transakci přiměřenou věku. Kapesné by mělo být odměnou za práci, a to již od raného věku dítěte. Děti rozumějí magii peněz již před vstupem do školy. Rozlišují mezi "papírovkami" a "kovovými". Děti dokážou být kruté, když něco chtějí a nerozumějí ceně. Dokážou vinit rodiče za to, že něco nemají.

Finanční hry

Velmi dobrou cestou, jak dobře působit na své děti, jsou finanční hry. Existuje jich plno. Jednou z nich je "hra na banku". Zkuste dětem založit domácí účet. Buďte jejich bankou a veďte záznamy, aby se naučily vážnosti, s níž k tomu přistupujete. Později jim můžete založit účet reálný.
Budete-li jejich účet spravovat vy - přiznejte dětem úroky a vysvětlete jim jejich princip. Jestliže jsou děti malé, vytvořte si pro úrok zástupný příběh - třeba o odměně za šetření.
V páté až šesté třídě jim můžete pomalu začít vysvětlovat základy složeného úročení. Když to nebudou schopné pochopit, počkejte. Tato hra má mnohé možnosti. Lze si při ní hrát dluhové hry - na směnku, na půjčku nebo na ručitele. Zní to směšně? Nadneseně? A jak jinak mají děti porozumět bance? Jak jinak mají vědět, že banka není trezor, ale obchodník? Jak jinak mají vědět, že vše má svou cenu? Jak jinak je naučíte, že se buď naučí svým penězům poručit, nebo budou peníze poroučet jim?

Skutečné investování

Až se děti naučí poroučet svým penězům a nakonec i sobě a znalostně zvládnou úrok, základy složeného úročení, inflaci, investování a hlavně rizika investování, nastane další fáze. Pomozte jim založit již reálný investiční program, do něhož si budou samy přispívat. Předání finančních poznatků má pro děti větší hodnotu než relativně vysoké konto.
Autor pracuje ve společnosti Pioneer Asset Management


Na co pamatovat u finanční výchovy dětí

Tvoření úspor se učí i velmi malé děti prostřednictvím toho, jak často a jak moc dostávají dárky a v jakém prostředí doma žijí.
Základem je děti při šetření vhodně motivovat. Je třeba odložené spotřebě dát nějaký atraktivní cíl.
Dětem je třeba hned od počátku vysvětlit, že na kapesné není automatické právo. Kapesné by mělo být odměnou za práci, a to již od raného věku dítěte.
Velmi užitečnou pomůckou jsou nejrůznější finanční hry. Je jich celá řada. Jednou z nich je hra na banku, která dětem pomůže lépe pochopit, jak banka vlastně funguje.