Při uvažování o čemkoli je nutné odlišit skutečnost neboli fakt a její výklad neboli interpretaci. Biologickou evoluci považuje za fakt světová věda. Ale jen menší část veřejnosti. Soudobým vědeckým výkladem evoluce je soubor teorií, jimž se společně říká "evoluční teorie." Vychází z faktu, že všechny podoby života sdílejí společnou evoluční historii. Je to neúplná teorie, vyvíjí se.
Kreacionismus je myšlenka, podle níž vesmír a lidstvo stvořila nadpřirozená síla nebo jejich větší počet. Kreacionismus má řadu podob. Razí je netolerantní představitelé americké náboženské pravice, jimž jde o politickou moc.
V roce 1925 byl ve známém "opičím procesu" souzen J. T. Scopes, neboť překročil zákon státu Tennessee, který zakazoval učit evoluční teorii. Proces skončil porážkou kreacionismu. Zákony, které zakazovaly učit evoluční teorii, zrušil Nejvyšší soud USA r. 1968. Ve středoškolských učebnicích se znovu objevila evoluční teorie, o které přibližně do r. 1930 americké středoškolské učebnice vesměs mlčely.
Od r. 1978 vedou kreacionisté proti evoluční teorii nové složité právní tažení. V druhé polovině 90. let 20. století dosáhli kreacionisté úspěchy. Roku 1996 ve státě Tennessee s malým hlasovacím rozdílem neprošel zákon, podle něhož by měli učitelé vyučovat evoluci jako teorii, nikoli jako fakt. Ministerstvo školství státu Alabama rozhodlo, aby se také evoluce, nikoli jen evoluční teorie, učila jako pouhá teorie, nikoli jako skutečnost. Kromě toho přikázalo, aby se uvedené prohlášení objevilo v učebnicích biologie s výroky, které žákům sdělují, že "evoluce je sporná teorie", "v době vzniku života na zemi nikdo nebyl", "výroky o vzniku života se mají chápat jako teorie, nikoli jako fakt".
Po roce 1989 začali kreacionisté v USA užívat klasický scholastický argument, jenž má dokazovat existenci Boží z inteligentního uspořádání neboli designu světa. Jestliže je svět tak dokonalý, musí přece mít superinteligentního tvůrce. Slovo Bůh se cíleně neužívá.
26. září 2005 začala ve městě Harrisburgu, stát Pensylvánie, právní bitva. Jedenáct rodičů podalo v nedalekém malém městě Doveru žalobu na školní výbor. Nelíbilo se jim, že komise zavedla inteligentní design do výuky biologie deváté třídy. Rodiče žalovali školní výbor proto, že podle jejich názoru do výuky biologie pašoval náboženskou představu o stvoření, kreacionismus, maskovanou jako vědeckou teorii - "teorii inteligentního designu". Tím podle žalující strany školní výbor překročil ústavu Spojených států, v níž je zakotvena odluka státu od náboženství a zákaz vyučovat náboženství pod vědeckou rouškou.
Americký televizní kazatel Pat Robertson následně varoval obyvatele městečka Doveru, že je postihne katastrofa, protože "hlasováním vyhnali Pánaboha ze svého města". Město totiž vyloučilo ze školní rady osoby, které hlasovaly pro to, aby se ve školách vyučovalo inteligentnímu designu "Rád bych vzkázal dobrým občanům města Dover: Postihne-li vaši oblast katastrofa, neobracejte se k Pánubohu. Právě jste ho vykázali ze svého města," děl Robertson. "Pánbůh je tolerantní a miluje nás, ale nemůžeme ho píchat prstem do oka donekonečna," zdůraznil Robertson. "Až budou mít v Doveru v budoucnosti problémy, doporučuji, ať si zavolají Charlese Darwina. Třeba jim pomůže."
20. prosince 2005 rozhodl federální soudce John E. Jones III., že inteligentní design je náboženství maskované jako věda. Učit na středních školách v hodinách přírodních věd inteligentní design jako alternativu k evoluční teorii je podle rozsudku porušení americké ústavy, a to jejího prvního dodatku, jenž zakazuje veřejným úředníkům užívat svou mocenskou pozici k zavedení nebo ustavení nějakého druhu náboženství. Soudce Jones označil členy školního výboru pensylvánského města Doveru za lháře, kteří se snažili zakrýt své náboženské motivy, rozhodovali "se stupiditou beroucí dech", a "přivláčeli" svou komunitu do "toho legálního maelstromu s následným naprostým marněním peněz a lidských zdrojů." Vědecká komunita inteligentní design oprávněně odmítá. Zdá se, že lidé, kteří s fundamentalistickým zápalem razí inteligentní design, nechápou něco z lidské nátury. Pokoušejí se hnát intelektuální elitu světa ke své představě boha argumenty, které jsou mylné nebo vědomě nepravdivé. Ale i kdyby pravdivé byly - copak jde lidi přesvědčit, aby někoho měli rádi a důvěřovali mu na základě pouze rozumové argumentace? Zdá se, že tito lidé nechtějí brát na vědomí vzkaz sv. Bernarda. Před tisícem let se nechal slyšet, že ten, kdo se mu kolem víry bude motat s rozumem, potřebuje holí do zubů.

Autor je lékařem a popularizátorem vědy

Ilustrace: Vladimír Nagaj