Italy trápí boty z Asie

Katharina Kortová

Podpořit domácí obuvnický průmysl a ochránit jej před levnou konkurencí z Číny a Vietnamu. To je cíl nové reklamní kampaně italského svazu výrobců bot (ANCI), která je k vidění na plakátech různě po městech či v časopisech. V polovině března chce svaz navíc v Moskvě otevřít svůj první obchod s logem I love italian shoes.
Italové se v Evropě proti výrobě z Asie brání nejvíce a požadují uvalení ochranných cel. Jejich prvním malým vítězstvím již bylo to, že Evropská unie v létě minulého roku odstartovala antidumpingové vyšetřování dovážených bot.
Podobně jako v případě textilu totiž po zrušení dovozních cel koncem roku 2004 vystřelila hodnota importu obuvi nahoru. Jen od ledna do dubna 2005 to bylo o 533 procent.
Poprvé přitom unie zkoumala také výrobu bot sportovních od firem, jako je Adidas či Puma. Ti jsou klasickým výrobcům bot již dlouho trnem v oku, protože jim díky svému zaměření na módu dělají stále větší konkurenci. Celkem 98 procent produkce těchto firem navíc pochází právě z Asie. ANCI proto chce prosadit i cla na boty sportovní. "Určit rozdíl mezi sportovní obuví a obuví pro volný čas je těžké. Proto by pravidla omezující dovoz měla platit pro všechny boty," míní šéf ANCI Rossani Soldini.
V Itálii je naopak průmysl, který čítá 7500 firem a 250 000 zaměstnanců, strukturován ještě velmi "tradičně". Velké a známé mezinárodní firmy jako Geox, Tod's či Ferragamo jsou spíše výjimkou. Většině malých, ale exkluzívních výrobců chybí dostatečně silná distribuce a marketing. Obstát v boji s levnější konkurencí z Asie je proto pro ně velmi těžké.
Konkurence v Německu se naopak již před několika lety restrukturalizovala. Dnes zde existuje 101 výrobců, mezi nimi i vedoucí značky jako Lloyd, Gabor nebo Rieker. V oboru pracuje 13 000 osob. Čína a Vietnam jsou přitom nejdůležitější výrobní země.
Právě proto Němci odmítají Italy prosazované označení Made in. "Důležitý je výrobce a ne země výroby," tvrdí šéf Hlavního svazu německého obuvnického průmyslu (HDS) Horst Heid.
Italové ale celý problém vidí zcela jinak. V dopise, který svaz ANCI adresoval obchodnímu komisaři EU Peteru Mandelsonovi, Soldini unii vyčítá, že se k tradičním výrobcům obrací zády. "Neustálé odkládání a zdánlivé úniky svědčí o Evropě, která hájí zájmy velkých dovozců a maloobchodu," napsal.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist