Italy trápí boty z Asie
Katharina Kortová
Podpořit domácí obuvnický průmysl a ochránit jej před levnou konkurencí z Číny a Vietnamu. To je cíl nové reklamní kampaně italského svazu výrobců bot (ANCI), která je k vidění na plakátech různě po městech či v časopisech. V polovině března chce svaz navíc v Moskvě otevřít svůj první obchod s logem I love italian shoes.
Italové se v Evropě proti výrobě z Asie brání nejvíce a požadují uvalení ochranných cel. Jejich prvním malým vítězstvím již bylo to, že Evropská unie v létě minulého roku odstartovala antidumpingové vyšetřování dovážených bot.
Podobně jako v případě textilu totiž po zrušení dovozních cel koncem roku 2004 vystřelila hodnota importu obuvi nahoru. Jen od ledna do dubna 2005 to bylo o 533 procent.
Poprvé přitom unie zkoumala také výrobu bot sportovních od firem, jako je Adidas či Puma. Ti jsou klasickým výrobcům bot již dlouho trnem v oku, protože jim díky svému zaměření na módu dělají stále větší konkurenci. Celkem 98 procent produkce těchto firem navíc pochází právě z Asie. ANCI proto chce prosadit i cla na boty sportovní. "Určit rozdíl mezi sportovní obuví a obuví pro volný čas je těžké. Proto by pravidla omezující dovoz měla platit pro všechny boty," míní šéf ANCI Rossani Soldini.
V Itálii je naopak průmysl, který čítá 7500 firem a 250 000 zaměstnanců, strukturován ještě velmi "tradičně". Velké a známé mezinárodní firmy jako Geox, Tod's či Ferragamo jsou spíše výjimkou. Většině malých, ale exkluzívních výrobců chybí dostatečně silná distribuce a marketing. Obstát v boji s levnější konkurencí z Asie je proto pro ně velmi těžké.
Konkurence v Německu se naopak již před několika lety restrukturalizovala. Dnes zde existuje 101 výrobců, mezi nimi i vedoucí značky jako Lloyd, Gabor nebo Rieker. V oboru pracuje 13 000 osob. Čína a Vietnam jsou přitom nejdůležitější výrobní země.
Právě proto Němci odmítají Italy prosazované označení Made in. "Důležitý je výrobce a ne země výroby," tvrdí šéf Hlavního svazu německého obuvnického průmyslu (HDS) Horst Heid.
Italové ale celý problém vidí zcela jinak. V dopise, který svaz ANCI adresoval obchodnímu komisaři EU Peteru Mandelsonovi, Soldini unii vyčítá, že se k tradičním výrobcům obrací zády. "Neustálé odkládání a zdánlivé úniky svědčí o Evropě, která hájí zájmy velkých dovozců a maloobchodu," napsal.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist