Češi v boji o doménu .eu ztrácejí

V prvním kole žádostí o evropskou internetovou doménu .eu zatím nebyly české firmy a instituce příliš úspěšné. Jediný správce domény, seskupení EURid, akceptoval pouhých čtyřiadvacet žádostí.
V žebříčku zemí podle počtu žádostí patří sice Česko do první desítky, v počtu přijatých je však osmé od konce.
Jsou za tím váhání či chyby. "Asi 60 ze 450 jich bylo odmítnuto kvůli nedoložení potřebných písemností," říká Jan Hájek, ředitel společnosti Explorer. Od ní a osmi dalších před dvěma měsíci proudily tisíce žádostí do evropského centra. Dnes začíná druhá fáze boje o koncovku ".eu".
Na pravidlo, že rychlost rozhoduje, doplatil Budějovický Budvar. Žádost Anheuser-Busche o doménu budweiser.eu dorazila dřív a už je akceptovaná. Budvaru zbývá jediné: odvolat se. "Zatím jsme o tom nerozhodli," říká mluvčí Petr Samec. Budvar naopak uspěl s doménou budwar.eu.
Kvůli zaváhání může mít potíže se získáním domény exportér Jiří Grund. "Už dříve jsem koupil od německého fotografa grund.de. Stálo mě to dva tisíce eur." Nyní ho předběhla německá firma Internetportal und Marketing. "Věřím ale, že nárok na značku nedoloží a doménu nezískají," předpokládá Grund.
ČSA ani o doménu csa.eu nežádaly. Důležitější je pro ně czechairlines.eu, o niž si řekla firma včera. Doména csa.eu tak nejspíš připadne francouzské organizaci CSA TMO.
Pro firmy je doména ".eu" důležitá. "Zvýší známost a pomůže při expanzi v Evropě," říká Věra Kudynová, mluvčí Zentivy, která má doménové jméno akceptováno. Mezi další přijaté domény z Česka patří třeba atmos.eu či eligo.eu. (mič)