Hned na začátku je zapotřebí zdůraznit, že absolutním, hlavním a neobejitelným klíčovým faktorem úspěchu je NEÚSPĚCH. Neúspěch není nic negativního. Neúspěch je siamským dvojčetem úspěchu, jeho druhým já, jeho vyživující tepnou. Prožití neúspěchu je nutnou podmínkou příštích úspěchů. Poučení z neúspěchu je pak zkouškou, jejímž absolvováním můžeme postoupit do vyššího ročníku. Neúspěch není a nemůže být zločinem. Zločinem je naopak nepoučení se z neúspěchu, pokud to ovšem přímo nenazveme hloupostí. Pamatujete? Kdo není schopen poučit se z vlastních chyb, je nucen je prožít znovu. Neúspěch je také úzce svázán se zkušeností. Známe to na vlastních dětech. Čím méně zkušeností, tím více neúspěchů. A opačně. Nebojme se tedy neúspěchu. Neúspěch je hnojivem příštího úspěchu. Dnešní prohra je začátkem příštího vítězství, ať už si dnes myslíme cokoli. A nezapomínejme, že neúspěch není hanbou, musíme ho ale umět otevřeně přiznat.
Klíčovými faktory úspěchu jsou také VÍRA V ÚSPĚCH a VŮLE K ÚSPĚCHU.
Každému z nás svítí jeho šťastná hvězda. Sáhnout na ni ale znamená věřit ve zdar svého konání a mít vůli ho dovést k správnému konci. Je mnoho povolaných, ale málo vyvolených a rozdíl mezi nimi určuje právě schopnost víry a vůle k úspěchu. Musíte věřit, že Vaše věc dobře dopadne. Nikdo a nic neporazí Vás a Vaši myšlenku, pokud jste přesvědčeni o její správnosti a vše podřídíte její realizaci. Tím dokážete všechno, na co pomyslíte. Nesmíte ani na vteřinu zapochybovat o svém konání, a to ani v nejhorších okamžicích, které Vám osud pošle do cesty. Myslete pozitivně, protože žádná ulice není slepá. Vždy existují alespoň dva další východy. Tedy - vůle, pevná a odhodlaná, otevírá i ty nejtěžší a největší brány. Bez ní je úspěch nemožný.
Dalším klíčovým faktorem úspěchu je ODVAHA. Není kouře bez ohně, není úspěchu bez odvahy. Když už je člověk na cestě, nesmí se ze strachu vracet. Kolik velkých myšlenek a činů skončilo tím, že člověka ovládl strach z možných příštích následků? A mnoho naopak skončilo úspěchem jenom proto, že byl překročen Rubikon. Ostatně sama tato historická událost se stala synonymem odvahy. "Není hanbou čestný neúspěch, ale strach z neúspěchu," řekl Henry Ford.
Klíčovým faktorem úspěchu je také PRACOVITOST. Úspěch znamená tvrdou práci, protože nikdo za nás nic neudělá. Úspěch se nedá ošidit zahálkou. Znamená to mít ruce sedřené do krve. Znamená to budovat každý metr nové silnice osobně, dávat příklad ostatním, být prvním při začátku a posledním na konci. Naši kolegové a spolupracovníci musí vždy vědět, že pracujeme víc než oni.
Dalším klíčovým faktorem úspěchu je VÝBĚR LIDÍ. Pokud se dobře pamatujeme na časy minulé, pak můžeme lapidárně konstatovat, že kádry rozhodují vše. Ze své zkušenosti vím, že bez lidí, kteří vám věří, váží si Vás anebo jsou Vám bezmezně oddáni, jste předem svou věc prohráli.
Posledním klíčovým faktorem úspěchu je POKORA. Nemusíme být pokorní vůči svému okolí, i když se to sluší a patří. Pro úspěch je ale nezbytné být pokorný sám před sebou a neustále poměřovat a hodnotit své skutky a konání. Není možné přiznat nejistotu, ale v koutcích hlubin svého já musím být sám sobě svým nejpřísnějším soudcem a s pokorou přijímat výsledky takového vnitřního soudu. Pokora je největší pojistkou proti pýše, která je rakovinou každého úspěchu. Nejlepším způsobem jak neonemocnět je uvědomit si, že nesmíme čekat žádný vděk, neboť žádného se nám nedostane. Nebudeme alespoň nepříjemně překvapeni.
Svým spolupracovníkům opakuji, že budujeme firmu, která bude mít německý pořádek, švýcarskou přesnost, francouzský šarm, italskou eleganci, anglický smysl pro tradici, japonské technologie, americkou produktivitu práce a českou kreativitu. Nikoli český nepořádek. Rysem naší národní povahy totiž, vedle notné dávky skepticismu, je také zvyk obcházet zažitá pravidla, jít nejkratší cestou bez ohledu na dopady v budoucnosti a pohybovat se ve světě výjimek. Říkám tomu česká ulička. Proto za klíčový faktor úspěchu podnikání v České republice považuji doporučení NIKDY ŽÁDNÉ ČESKÉ ULIČKY, NIKDY ŽÁDNÉ VÝJIMKY. Na kompromisy je vždy čas až po dokončení díla.
Úspěch v podnikání má také ovšem klíčové společenské podmínky. Bez nich nemůže existovat podnikatelský úspěch, jsou nezbytné jako voda a vzduch, bez nich podnikání umírá. Teprve na nich, respektive na jejich ochraně, můžeme jasně poměřovat hloubku společenské či politické upřímnosti. Jsou to - rovný přístup k rovné příležitosti, neoddiskutovatelná a ničím nenarušitelná svoboda slova a naprostá úcta k soukromému vlastnictví.

Autor je generálním ředitelem Sazky

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist