Porosteme, zajímá nás Bulharsko

Ministr zdravotnictví David Rath ordinuje odtučňovací kúru - šetří na úhradách cen léků ze zdravotního pojištění, snižuje marže lékárníkům.
Ale tuzemská farmaceutická jednička Zentiva přesto loni opět zvýšila zisk, už téměř na dvě miliardy. Jiří Michal, ředitel a předseda představenstva Zentivy, v tom rozpor nevidí.


HN: Vaší firmy se snaha vlády ušetřit výdaje za léky nedotkla?
Ale ano, sice rosteme, ale ne v Česku. Podíl prodejů v tuzemsku na celkovém odbytu firmy klesá, musíme to nahrazovat nabídkou modernějších léků. Ještě výraznější je to na Slovensku, kde se snaha o reformu zdravotnického systému zastavila v půli. Ale kdybychom byli závislí jen na domácím trhu, neměli bychom takové výsledky.


HN: Říkáte, že trh s léky v Česku se musí zbavit současných turbulencí. Co je tedy třeba změnit?
Potřebujeme nastavit jasná pravidla. Šetřit na výdajích státu je dobré, ale systém musí být průhledný.


HN: Distributorům léků dluží lékárny obrovské sumy, některým proto dokonce odmítají dál léky poskytovat. Vaše vztahy s distribučními firmami, jimž dodáváte zboží, jsou bez problémů?
Vztahy jsou naprosto korektní. U distributorů žádné potíže nevidím. Domácí trh funguje z tohoto pohledu velmi dobře.


HN: Vláda snížila obchodní přirážku distributorům a lékárnám. Dopadlo to i na vaši firmu, snížil se prodej léků?
Mnohem významnější než snižovat marže je udělat druhý krok, zavést přirážku diferencovanou.


HN: To znamená v principu pro levnější léky přirážku zvýšit, a pro drahá léčiva naopak snížit. V lékárně by tak levnější léky o něco podražily. To může být pro vás velmi výhodné. Vždyť jste výrobci takzvaných generik, čili výrazně levnějších kopií originálních léků, jimž vypršela patentová ochrana...
To si netroufám tvrdit. Určitě to ale bude lepší pro pacienty. Když se najdou generika, která mohou nahradit originální léky, pak se v systému úhrad ušetří peníze na drahé originální léky, které jinak nahradit nejde. Není třeba se přitom ani obávat, že by příliš stouply ceny generických léků. I mezi námi je konkurence.


HN: Na domácím i slovenském trhu jste ovšem velmi pevně usazeni. Expandujete už delší dobu v Polsku, Pobaltí, Rusku, loni přišla akvizice v Rumunsku. Kam se zaměříte teď?
Velmi perspektivní je Bulharsko. To může být zanedlouho pro nás stejně klíčový trh, jako ty už jmenované.


HN: Čím je Bulharsko tak atraktivní?
Je to desetimiliónový trh, dvakrát větší než třeba Slovensko. Získali jsme teď registrace významných léků, s nimž tam hodláme uspět. Přitom i kupní síla v Bulharsku postupně roste, chystá se na vstup do Evropské unie.


HN: A nechystá se někdo naopak získat vaši firmu? I pro větší hráče už jste zajímaví.
S nikým nejednáme. Jsou dva typy firem: ty, které se samy nabízejí k prodeji, a ty, o něž mají zájem druzí. My jsme druhý typ.