/Spolupracovník HN na Slovensku/
Proč to všechno dopadne nakonec jinak? To je otázka, kterou si zřejmě pokládá každý, kdo sleduje průzkumy předvolebních preferencí a porovnává je s výsledky voleb.
Agentury jsou prostě před volbami zavaleny prací a nestíhají, zní vysvětlení, které zveřejnili ve své analýze pracovníci Sociologického ústavu Akademie věd. Ústav má blízko k "veřejnoprávní" agentuře CVVM.
V Česku existuje jen několik agentur, jež mají dostatečné renomé a síť spolupracovníků, kteří pokládají otázky vybraným respondentům.
U nich si všechna média a politické strany nechávají provést předvolební průzkum.
Před volbami v roce 2002 prováděly soukromé agentury STEM a TNS Factum předvolební průzkumy téměř denně, navíc obě agentury na zakázku médií přišly s ambiciózní novinkou - s předvolebními průzkumy v jednotlivých krajích. V ní se pak dopustily vůbec největších chyb.

Tazatelé jsou přepracováni
Na síť tazatelů jsou před volbami kladeny mnohonásobně větší požadavky než v období mezi nimi. Analýza tvrdí, že z toho pak pramení celá řada nepřesností. Celý předvolební maratón navíc trvá dva až tři měsíce.
"Za pozornost stojí, že o nepřesnosti výzkumů v žádném případě nerozhodla velikost souboru respondentů," píše se v knize autorů ze sociologického ústavu s názvem Kvalita výzkumů volebních preferencí.
STEM a TNS Factum jejich počty kvůli lepším výsledkům pro poslední průzkum dokonce zdvojnásobily.
"Za pouhé dva dny bylo dotázáno 2376 respondentů, obdobným způsobem posílilo i TNS Factum a během dvou dnů vyzpovídalo 2006 lidí," píší autoři. Agentury normálně zpovídají zhruba tisíc lidí.
To může mít podle autorů jednoduchý důsledek. "Nabízí se otázka, zda to nevedlo k nadměrnému zatížení tazatelské sítě, a tím k nekvalitní terénní práci," píší.
TNS Factum tak například udělala nepřehlédnutelnou chybu v odhadu volebního výsledku komunistů v roce 2002. Přiznala jim o šest procent méně, než nakonec dostali. Podobně - i když o něco lépe - dopadl výzkum STEM.

Soukromé a veřejnoprávní
CVVM stejný průzkum uskutečnila těsně před volbami, zveřejnila ho ale až čtrnáct dní po nich. Takový luxus si nemohou soukromé společnosti dovolit. V Česku je také zakázáno průzkumy zveřejňovat sedm dní před volbami. V Lucembursku zákaz platí dokonce celý měsíc.

Odhady platí i strany
Průzkumy ale agentury nezpracovávají pouze pro média. Americká agentura PSB, která pracuje pro sociální demokraty, na nich dokonce staví celou kampaň. Pro své průzkumy využívá služeb agentury STEM/MARK. Sama totiž nemá síť tazatelů.
V celorepublikových průzkumech dosahují všechny agentury slušných výsledků. Před volbami v roce 2002 se ale nejméně vyznamenaly při odhadech zaměřených na jednotlivé volební kraje.
Například STEM přinesl průzkum z jižních Čech, kde měla přesvědčivě vyhrát ODS s náskokem 11 procent nad ČSSD. Sociální demokraté ale nakonec ODS porazili o čtyři procenta.
V průzkumech TNS Factum, provedených a zveřejněných týden před volbami, agentura avizovala, že v Plzeňském kraji suverénně zvítězí Koalice s 25,6 procenta hlasů.
Nakonec zvítězila ODS a Koalice skončila čtvrtá s necelými dvanácti procenty.
Naopak v Karlovarském kraji by podle průzkumu agentury nehlasoval pro Koalici ani jeden volič, pár se jich nakonec objevilo v průzkumu zveřejněném týden před volbami a Koalice v něm dostala 1,2 procenta. Nakonec pro ni hlasovalo devět procent voličů.
V předvolebních průzkumech se počítá se statistickou chybou 2,5 procenta. Navíc je nutné počítat i s tím, že lidé mají tendenci říkat tazateli něco jiného, než co později udělají u volebních uren.

Jak se agentury před volbami mýlily

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist