Konkurence přináší výhody
Na druhé straně sílí i konkurence mezi školami, které tyto programy nabízejí. Zdá se, že ve prospěch studentů. Jak uvádí například http://topexeced.com spadající do QS Group - společnosti, která se zabývá studiem MBA a pořádá i celosvětové propagační akce QS World MBA Tour - mnohé školy si uvědomily, že řada manažerů není ochotna přijít o část svého výdělku a přerušit svou úspěšně se rozvíjející kariéru. Snaží se tomu vyjít vstříc. A tak v současnosti nabízí programy EMBA kolem dvou set padesáti škol na celém světě. Přitom podle průzkumů o tento druh studia mají větší zájem Evropané než Američané. A kde se hledají konkurenční výhody? Například si organizátoři programů uvědomili, že velké cestování za studiem je pro klienty nejen drahé, ale i časově náročné. Snaží se se svými programy ve spolupráci s jinými školami proniknout blíže k potenciálním zákazníkům.
Dalším směrem je posilování složky distančního vzdělávání. Moderní technologie umožňují pořádat výměnu názorů a spolupracovat na obrovské vzdálenosti, aniž by člověk musel opustit svou kancelář, domov nebo u společných konferencí třeba lokalitu svého podniku.
Globalizace volá po zkušenostech, které překračují rámec jednotlivých kultur a světadílů. Některé školy budují své pobočky tak, aby účastníci mohli část programu studovat v Evropě a druhou třeba v Asii. Běžné se stává mezinárodní složení studentů-manažerů ve třídě. A vývoj jistě přinese další přístupy.
Trendy v postkomunistických zemích
Snaha středoevropských zemí a Ruska dohnat západní ekonomiku volá po dostatku kvalitních manažerů. Jaká je zde konkrétní situace?
Celá generace vrcholových manažerů neměla podle průzkumu QS TopMBA.com příležitost řádného studia MBA. To se odráží v jejich zájmu o kurzy pro pracovníky ve vůdcovských pozicích - tedy EMBA. Počet zájemců o ně roste zejména v Rusku, ale stoupá i počet přihlášek ze zemí střední Evropy. Zájemci pocházejí zejména z oblastí finančních služeb, dalších služeb, energetiky a spotřebního zboží.
Tomu odpovídá i zájem pracovníků náboru, kteří vyhledávají absolventy MBA ve střední Evropě a v Rusku. Index TopMBA.com náboru absolventů MBA ukazuje celkový 20procentní (v Rusku 15procentní) růst poptávky po absolventech MBA v roce 2005, s tím, že v některých sektorech je ještě vyšší - v oblasti poradenských služeb 35procentní (15procentní). Ve finančních službách dosáhl 20 procent (v Rusku 10 procent), obecně v průmyslu 17 procent (12 procent) a v technologiích 18 procent (v Rusku pět procent). Tabulka ukazuje změny v počtu pracovních příležitostí podle regionů, předpokládané 505 společnostmi, které se zúčastnily průzkumu mezinárodních náborových pracovníků v roce 2005.

Růst platů absolventů MBA
Podle Nunzio Quacquarelli z QS Group vzrostly celosvětově průměrné platy absolventů MBA v předchozích osmi letech o 27 procent, ale v posledních dvou letech to bylo o 12 procent. To odpovídá úrovni před poklesem v roce 2001, kdy byl průměrný plat v USA 84 500 amerických dolarů a Evropě 82 000 dolarů. Tento vzestup odráží optimismus mezi náborovými pracovníky a rostoucí konkurenční boj o špičkové talenty.
Prémie pro rok 2005 podstatně stouply. Finanční služby informují o vysokých průměrných ročních prémiích - 40 500 dolarů, a zejména v investičním bankovnictví dosahují v prvním roce u absolventů MBA až 100 000 dolarů.
Poněkud jiná je situace ve střední a východní Evropě. Zde náboroví pracovníci uvádějí průměrné platy těsně nad 50 000 dolarů ročně, zatímco v západní Evropě přes 84 000 dolarů.
Když ovšem porovnáváme platy, musíme vzít v úvahu také kupní sílu příjmu absolventa. Například podle OECD v Maďarsku je kupní síla dolaru o 55 procent vyšší než v USA, což znamená, že absolvent MBA, který vydělá v Maďarsku o 44 procent méně, stále ještě dosahuje vyššího životního standardu, než absolvent pracující v New Yorku.
Plánovaný růst počtu manažerských škol
Region postkomunistické střední Evropy a Ruska je podle průzkumu QS TopMBA.com stále ještě poddimenzován v počtu manažerských škol a institucí nabízejících MBA studium. Studie se domnívá, že je tu analogie s Německem, které teprve v roce 1998 odstranilo zákon, který zakazoval domácím univerzitám nabízet placené MBA programy. Od té doby počet MBA programů v Německu stoupl ze dvou privátních škol na více než 40 veřejných a privátních MBA programů.
Otázkou je, zda tento názor obstojí i v České republice, kde v současnosti nabízí MBA studium ve spolupráci se zahraničními školami kolem dvaceti institucí pro deset milionů obyvatel a zdá se, že trh je v současné době na straně nabídky minimálně saturován. Jinou otázkou samozřejmě je kvalita nabízených programů, která zdaleka ještě není vyrovnaná. Ale podíváme-li se na žebříčky manažerských škol, které vydávají renomované listy a časopisy jako je Financial Times či Wall Street Journal, i ve světě existují velké rozdíly mezi jednotlivými školami. A to jak z pohledu absolventů škol, tak i pracovníků náboru z velkých korporací.
Situaci v Česku může ovlivnit i lepšící se finanční situace manažerů a tedy i ochota investovat z vydělaných prostředků do svého dalšího vzdělání. Vliv jistě mají zdejší nižší ceny studia MBA. Konkurence na trhu práce se jistě odrazí i v zájmu o doplnění vlastního vzdělání. Zejména, když na trh práce postupně přicházejí mladé ročníky s lepšími znalostmi cizích jazyků - zejména angličtiny, s praxí, kterou mnozí prošli již za studia na vysoké škole a často i v zahraničí a podobně. Ovšem zda prozíraví manažeři sáhnout po české nebo zahraniční nabídce, to už bude plně v jejich rukou.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist



