Rozhovor mezi čtyřma očima dělá zázraky


Když se konflikty na pracovišti promítnou do vztahů mezi lidmi, dokonce ani zkušení manažeři si s tím často nevědí rady. Experti doporučují, aby prvním krokem, který může manažer udělat, je promluvit si mezi čtyřma očima se zaměstnancem, který problémy vyvolává. Lidé si často neuvědomují, co dělají špatně, anebo jejich chování může zakrývat nějaký utajený problém. "Pokud nevyslechnete všechny strany konfliktu, neproniknete do podstaty sporu," říká manažerský poradce Jay Whitehead.
Jeden ze zaměstnanců ve středním věku například začal chodit do práce neoholen, ve špinavých zmačkaných košilích a navíc páchl potem. "Lidé odmítali s ním jet výtahem," uvádí manažer Craig Silverman. Šel na věc přímo a otevřeně si o tom s ním pohovořil. "Před tímto rozhovorem musíte mít jasno, v čem problém spočívá a k jaké změně by mělo dojít," říká. Zaměstnance postavil před hotovou věc: buď o sebe bude pečovat, nebo ho čeká propuštění. Již příští den přišel v čisté košili s kravatou.
Jeden pracovník nechodil včas na porady. Jeho šéf se od něho dozvěděl, že se cítí přepracovaný a plat neodpovídá jeho pracovnímu nasazení.
"Vyjasnilo se, že pozdní příchody na porady byly důsledkem jeho frustrací," uvádí pracovníkův šéf Larry Roshfeld. Pomohl mu tím, že přesně určil pracovní priority tak, aby je zaměstnanec mohl zvládnout. A tak měl čas i na porady.
Před dvěma roky si zaměstnanci jedné technologické firmy stěžovali nadřízenému manažerovi, že řídící styl jejich vedoucího je hrubý, a navíc se nestará o kariérní růst ani o to, aby na pracovišti byl dostatečný počet lidí. Nadřízená manažerka Mary Anne Ryanová si tohoto vedoucího pozvala na kobereček. Nejprve s ním hovořila o jeho předchozích dobrých výsledcích. Pak mu objasnila, v čem u něj vidí nedostatky, a navrhla mu, jak by je mohl odstranit.
"Uznal své chyby a k návrhům na zlepšení svého manažerského stylu se postavil pozitivně a profesionálně," vysvětluje Ryanová. "Nyní si vede dobře. A přitom k tomu, aby se obrátil, stačil jen jeden, byť velmi nepříjemný rozhovor," dodává.
Jak uvádí Jay Whitehead, na jeho bývalém pracovišti jeden zaměstnanec na urážlivý tón e-mailů jednoho z investorů odpověděl stejně urážlivě. Když se to Whitehead dozvěděl, okamžitě si pracovníka pozval, aby dohodl co nejrychlejší řešení, než se investor dostane k tomuto e-mailu. "Zaměstnanec nabídl, že z firmy odejde. Řekl jsem mu však: Ne, uděláte něco mnohem těžšího. Vy se mu omluvíte!" Pracovník to udělal, a "všechno bylo zapomenuto", říká Jay Whitehead.
Zaměstnankyně se rozkřikla na svou manažerku Brendu Christensenovou tak hlasitě, že to slyšelo několik zaměstnanců. V pohovoru mezi čtyřma očima ji šéfka toto neomalené chování vytkla. A doporučila jí, aby v případě napětí si udělala přestávku nebo se šla projít. Od té doby se podobný incident už neopakoval.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist