mobbing1.jpgHans-Jürgen Kratz

Publikace nabízí cenné a konkrétní rady, jak bojovat proti jevu, k němuž dochází na pracovištích stále častěji a jenž nabývá stále rafinovanějších a nebezpečnějších podob. Jistě, všude tam, kde spolu lidé pracují delší dobu, rozhodně stále nevládne idylická atmosféra. Nýbrž znovu a znovu dochází k různým neshodám, které nás vytrhávají z každodenní pracovní jednotvárnosti. Tyto konflikty vycházejí z protikladných potřeb a priorit každého člověka. Ty však ještě neoznačujeme za mobbing. Se stresovými situacemi, které tyto názorové střety přinášejí, se musíme "chtě nechtě" naučit žít a umět se s nimi vyrovnat.
Mezilidské vztahy jsou nebezpečné ve chvíli, kdy někdo systematicky, cíleně a často i protiprávně zasahuje do pracovního i soukromého života člověka. Útočník trýznivě a nepřátelsky napadá ostatní zaměstnance a podrobuje je ponižujícímu psychickému teroru - mobbingu. Ten může mít několik podob: vykonává-li vedoucí pracovník na svého podřízeného tlak, aby si vynutil jeho přizpůsobení nebo poslušnost, označujeme tyto útoky jako bossing. Naopak, útoky zaměstnanců na vedoucí pracovníky s cílem je zničit nebo znemožnit nazýváme staffing.
Za mobbing lze považovat například situaci, kdy jistého člověka někdo z kolegů, nadřízených či podřízených obtěžuje, pomlouvá, donáší na něj nebo jej vylučuje z kolektivu. Je jím i záměrná manipulace s informacemi, které člověk potřebuje ke své práci, s cílem dotyčnému ublížit, záměrně jej poškodit, popřípadě rozzlobit. Mobbing může mít pro firmu velmi nepříjemné následky, které se mohou projevit nejen v pracovních vztazích, ale i ve výkonnosti lidí i ve výsledcích firmy.
Hans-Jürgen Kratz, psycholog s bohatými praktickými zkušenostmi a odborník na problematiku mobbingu, se zabývá jeho vznikem, průběhem i formami. A také tím, jak mu mohou oběti psychického útlaku čelit. Seznamuje čtenáře s postupy, jimiž mají mobbing řešit nadřízení (například sledovat pracovní atmosféru v týmu, naučit se včas rozeznat "poplašné signály", naslouchat podřízeným) i sama oběť (bilance svých vlastních silných i slabých stránek, změna chování).

Cena 240 korun, z německého originálu přeložil Jiří Pondělíček.

Knihu si můžete písemně objednat na adrese ECONOMIA a. s., VTÚ, Dobrovského 25, 170 55 Praha 7, e-mail: dagmar.suchmova@economia.cz nebo na internetové adrese http://Knihy.iHNed.cz, kde vám zařídí její zaslání na dobírku přímo z nakladatelství MANAGEMENT PRESS. Informace na tel. čísle 234 462 232.
Členové Economia Benefit Klubu, kteří u publikace uvedou na objednávce číslo své klubové karty a kód knihy, obdrží slevu 30 procent.