Leasing se stále těší široké oblibě



- Jaké horké novinky na tuzemském trhu registrujete? Co považujete za největší překvapení na trhu z hlediska nabídky?

V současné době je nabídka leasingových produktů již stabilizovaná a zásadní překvapení v tomto směru nelze očekávat. Český leasingový trh je velmi vyspělý a klienti zde mohou získat obdobné služby jako jinde v Evropě. Rozvoj bude dále pokračovat především v oblasti operativního leasingu, kde se stále rozšiřuje nabídka doprovodných služeb v souvislosti s rozšiřováním správy vozového parku. Příjemně však překvapil mimořádně dynamický meziroční nárůst leasingu v prvním čtvrtletí, který dosáhl dvaceti procent, a to ve všech komoditách. Rychlejší dynamika leasingu oproti spotřebitelským úvěrům je rovněž překvapením. K pozitivním jevům patří dále sílící účast leasingových společností na financování programů Evropské unie a účinnější spolupráce finančních institucí na ochraně proti neplatičům. Mám tím na mysli sdílení dat více registrů o platební morálce, vznik nových registrů, jako jsou například leasovaná vozidla, pojištěná nebo odcizená vozidla.

- Jak se ujaly operativní leasing a leasing nemovitostí?

Podíl smluv uzavřených na operativní leasing nebo financování nákupu nemovitostí leasingem se každoročně zvyšuje. Vzrůstající trend oblíbenosti operativního leasingu dokládají statistiky České leasingové a finanční asociace. Podle ČLFA vzrostl v loňském roce podíl financování prostřednictvím operativního leasingu o další čtyři procenta, a to z osmi procent v roce 2004 na dvanáct procent v roce 2005. V ostatních evropských zemích je však jeho obliba mnohem větší a poměr mezi finančním a operativním leasingem tam činí zhruba třicet až šedesát procent ve prospěch operativního leasingu. Největší skupinu firem, které u nás využívají pro nákup například vozového parku operativní leasing, tvoří zahraniční společnosti, které výhody tohoto finančního produktu znají od svých mateřských firem. Stále více ho však využívají i české společnosti, ať k pořízení několika automobilů nebo rozsáhlého vozového parku. Operativní leasing nejen přestal být popelkou u aut, ale stále více se rozšiřuje i do ostatních komodit. Jde o stavební, zemědělské stroje apod. Základem je propracovaná kooperace s generálními dodavateli a jejich servisními organizacemi.

Leasing nemovitostí nedosáhl stále úrovně vyspělých zemí, důvodem je stav legislativy. Například jde o dvojí převodní daň, nemožnost zkráceného odepisování apod. V roce 2005 dosáhl hodnoty 12,6 miliardy Kč a meziročně se tak zvýšil o 6,6 procenta. Přesto měl jeho vývoj v minulých letech vyšší tempo než movitostní leasing. Přisuzuji to jednak aktivitám našich společností, ale též množství zahraničních investorů, pro které je tato forma financování běžná. Základem je samozřejmě pozitivní růst ekonomiky, který láká domácí i zahraniční investory.

- Jaké jste zaznamenal největší změny v nabídce leasingu na českém trhu?

Revoluční změny jsem nezaznamenal, ale pozitivní je stále rostoucí komplexnost nabídky, stále propojenější spolupráce s partnery včetně bankovních se snahou nabídnout komplexní servis od jedné finanční skupiny.

Ještě před několika lety nabízelo operativní leasing na českém trhu pouze několik specializovaných společností. Nyní je již jasně patrné, že tento typ leasingu přináší firmám řadu výhod a zvyšuje se výrazně jeho podíl. K rozšíření nabídky leasingu přispěla rovněž spolupráce s výrobci, respektive dodavateli/importéry. V případě leasingu automobilů tak vznikla řada tzv. značkových leasingů, u kterých klient získává ze spojení importéra, respektive prodejce, a financující společnosti například výhodnější podmínky financování nebo různé doprovodné služby. I v případě některých strojů a zařízení vznikly spolupráce podobného typu.

Aby leasingové společnosti obstály ve vysoce konkurenčním prostředí nejen v rámci svého segmentu, ale i obecně na trhu finančních produktů, rozšiřují svoji nabídku i o neleasingové typy financování. Příkladem je třeba spotřebitelský úvěr, který je z daňového pohledu výhodnější pro financování ojetých vozů, nebo splátkový prodej, který využívají firmy čerpající různé dotace a subvence. Musí být ovšem vlastníkem financovaného předmětu.

Z hlediska klienta jde o velmi pozitivní vývoj. Cenové nabídky u většiny společností jsou mnohem příznivější než u mnohých splátkových prodejů a spotřebitelských úvěrů bílého zboží. Marže leasingových společností se pohybují v průměru v pásmu mezi třemi až pěti procenty, u velkých celků jsou podstatně nižší. Úrovní marží jsme už na úrovni vyspělého světa. Tam navíc není tak ostrý konkurenční boj jako u nás, trh je víceméně rozdělen a tamní společnosti mají výrazně nižší nákladovou stránku obchodního procesu. V tuzemsku nás čeká ještě kus cesty ke stabilizaci trhu.

- Můžete porovnat český trh se zahraničním? Co na našem trhu chybí?

Český leasingový trh je dlouhodobě nejrozvinutějším v rámci zemí střední a východní Evropy. Z celoevropského pohledu je podle statistik Leaseurope za rok 2005 Česká republika čtrnáctým největším evropským trhem. Z hlediska rozsahu nabídky produktů leasingových společností je situace u nás srovnatelná s nabídkou na vyspělých trzích a zásadně jiný produkt zde nechybí. Jak jsem již zmiňoval, liší se však prozatím poměr ve využívání jednotlivých typů leasingu, ale to je spíš o změně přístupu klientů leasingových společností. Lze předpokládat, že podíl klientů využívajících operativní leasing se bude nadále zvyšovat, zvláště u firem, které účtují podle mezinárodních účetních standardů. V souvislosti se zvyšující se oblibou operativního leasingu je možné očekávat další nárůst různých doplňkových služeb při správě vozových parků.

- Pomohlo tuzemskému leasingu členství v Evropské unii? Co přineslo dobrého a co naopak negativního?

V roce 2004, kdy se Česká republika stala členem Unie, došlo ke stagnaci a následně i mírnému poklesu leasingového trhu. Důvodem byly především dvě příčiny, které se vstupem souvisely spíše nepřímo. Prvním důvodem byly změny v sazbách DPH, kdy leasingové služby zatížila vyšší, devatenáctiprocentní sazba daně. Druhým důvodem byla určitá opatrnost firem a odklad jejich investic až na pozdější dobu. Růst objemu leasingu o dvacet procent v prvním čtvrtletí letošního roku potvrzuje, že toto období je již za námi. Vstup do Evropské unie pozitivně přinutil leasingové společnosti znát příslušnou legislativu EU, přizpůsobit novému stavu obchodní postupy. Celkově lze však konstatovat, že na vstup byly připraveny dobře. Pozitivní je, že zahraniční firmy v nás vidí rovnocenného partnera a nemají problém řešit financování s tuzemskými společnostmi. Negativní dopady z pohledu leasingu snad nebyly, obecně by se však jistá, řekněme, nadúroda opatření, směrnic či tzv. smrště legislativních změn se změnami v souvisejících i nesouvisejících normách brzy mohly stát brzdou řádného fungování práva, ale i ekonomiky.

- Změnil se nějak leasing v průběhu poslední dekády?

Po několika letech fungování již český leasing dospěl. Myslím, že je na dobré, až profesionální úrovni. Nepůsobí už sice jako produkt vyrobený na koleni, ale pořád jde o produkt šitý na míru potřebě klienta. V tom si myslím, že se liší od některých bankovních produktů a postupů. Stále však platí, že leasing musí o klienta bojovat. Ve vztahu ke klientovi ještě totiž chybí udělat kus práce. S řadou zákazníků máme vynikající vztahy, kdy se ani chvíli nediskutuje, zda se uskuteční ještě další obchod. Máme však i klienty, kteří se orientují jen podle příslušné desetiny sazby - ale to jsou spíše jednorázové případy začátečníků. Co potřebujeme obecně, je vybudovat větší vzájemnou důvěru ke klientovi, neměřit jen šablonovitě, ale zejména hodnotit jeho platební morálku, nebo spíše jeho závazkový vztah, zda tedy včas přišel a řešil komplikace. Samozřejmě jsme to mohli být také my, kdo přišel a nabídl řešení. Vzájemné chtěné řešení vytváří dlouhodobé partnerské vztahy, což sníží i vnitřní nákladovost společnosti.

- Kam se bude český trh leasingu ubírat - očekáváte pokles zájmu o leasing ve prospěch jiných forem financování?

Osobně věřím, že leasingový trh v letošním roce poroste minimálně s tempem růstu ekonomiky. Vzrůstající objem realizovaných leasingových smluv ukazuje, že leasing má mezi finančními produkty stále své významné místo. Například v případě strojů a zařízení se odhaduje, že zhruba jedna třetina jejich nákupu je financována právě leasingem. Ten je pro klienty atraktivní tím, že se nejedná pouze o jakousi svého druhu půjčku, ale součástí nabídky leasingových společností je řada doprovodných služeb, které zjednodušují a často i zlevňují celkové náklady na nákup a provoz pořízeného zařízení nebo automobilu na leasing.

Příkladem je třeba pojištění, kde díky dlouhodobé spolupráci s velkými pojišťovacími ústavy a velkému objemu realizovaných smluv může leasingová společnost přenést na své klienty významné slevy. Pro výběr leasingu často hovoří také rychlost a jednoduchost uzavřené smlouvy a menší nároky na zajištění smlouvy, protože předmět leasingu zůstává ve vlastnictví leasingové společnosti.

Neočekávám tedy žádnou dramatickou změnu. To, co nabízí leasingové společnosti, je kvalitní, pružný a bezpečný produkt. Nabízíme nejen leasing, ale i ostatní formy financování včetně financování skladů, předfinancování dodávek, dovozní, celní a jiné služby. Jsem přesvědčen, že naše stabilní postavení a vybudovaná důvěra u klientů při respektování požadavků na inovativnost produktů zabezpečí leasingovému sektoru i nadále dosažené vynikající postavení na trhu.

- Trh leasingu automobilů si drží stabilně vysoký podíl na celkovém objemu leasingu. Jaké změny v nabídce leasingu lze očekávat? Dojde ke spolupráci i s dalšími společnostmi kromě pojišťoven?

Standardizace postupů, operativnost, rozvoj operativního leasingu se službami, ale i ceny udržely výsostné postavení leasingu ve financování aut. Myslím, že tak tomu bude i nadále, protože leasingové společnosti hledají další cesty rozvoje služeb pro klienty.

Spolupráce s prodejci bude pokračovat s propojením na nadnárodní úrovni, jsou již realizovány nadnárodní kooperace, například přímo s výrobci aut, ale i jiných komodit. Začíná úzká spolupráce se servisními stanicemi, stanicemi zajišťujícími bezpečnost vozidel, se sítěmi čerpacích stanic apod. Tyto trendy budou dále pokračovat, a to vše v zájmu spotřebitele.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist