Výzkum: České zdravotnictví není přátelské k pacientům

Budoucí ministr zdravotnictví má o čem přemýšlet. Český zdravotní systém se podle renomované bruselské organizace Health Consumer Powerhouse nechová k pacientům dobře.
Organizace zveřejnila takzvaný zdravotnický spotřebitelský index, který mapuje péči ve všech zemích Evropské unie. A Česko se umístilo čtvrté od konce, před ním se ocitly například i Polsko a Maďarsko.
Nejlepší zdravotnický systém z hlediska spotřebitele má Francie těsně následovaná Nizozemskem.
Odborníci, kteří spotřebitelský index sestavovali, kritizují české zdravotnictví kvůli malé dostupnost moderních léků, slabé komunikaci lékařů s pacienty a dlouhým čekacím dobám na některé operace.
Český systém má ale i významné plusy. Podle zprávy vyniká v přístupu pacientů k vlastním lékařským záznamům, v přímém přístupu k péči specialistů a nízkou úmrtností novorozenců. Obecně zpráva zdůrazňuje, že tři čtvrtiny zemí Evropské unie nechávají mnohé pacienty s rakovinou čekat na léčbu přes tři týdny, jen třetina států umožňuje přímý přístup pacienta ke specialistovi a k možnosti získat názor dalšího lékaře.