Komerční banka díky spořitelně posílí

Komerční banka udělala dobrý obchod. Tak hodnotí analytici i konkurence včerejší zprávu, že třetí největší peněžní ústav v zemi zaplatí 120 miliónů eur, tedy zhruba 3,4 miliardy korun za čtyřicetiprocentní podíl ve stavební spořitelně Modrá pyramida.
Cena je přitom dost vysoká. Odpovídá 4,3 násobku takzvaného book value, tedy poměru ceny k účetní hodnotě vlastního kapitálu. Tento ukazatel se při bankovních transakcích pohybuje od dvou až do pětinásobku. "I když jde o velkou částku, cena odpovídá obchodům, které se díky tomu Komerční bance otevřou," říká Jakub Židoň, analytik České spořitelny.
"Pro Čechy budou investice do bydlení i v dalších letech prioritou. Zájem o půjčky stavebních spořitelen slibuje proto Komerční bance v Modré pyramidě zvýšení úvěrových obchodů," uvedl Vladimír Staňura, šéf konkurenční Českomoravské stavební spořitelny. Jan Schiesser, hlavní ekonom společnosti Atlantik FT si myslí, že hlavní hodnotou pro Komerční banku je dosavadní prodejní síť Modré pyramidy. Modrá pyramida má nyní zhruba osmset prodejců - agentů a také patnáct poboček. "Prostřednictvím sítě Modré pyramidy získá Komerční banka nový důležitý prodejní kanál. Tozvýší její prodejní možnosti," uvedl Schiesser.
Kromě toho získá banka přístup k miliónu klientů spořitelny. Ne všichni přitom jsou zároveň klienty Komerční banky. Ovládnutím Modré pyramidy Komerční banka může výrazně posílit na bankovním trhu. Stejně jako její dva největší konkurenti bude mít ve skupině konečně i stavební spořitelnu, ve které bude mít majoritu a tím i přímý vliv na její chod.
Podobně to dělá ČSOB v Českomoravské stavební spořitelně, kde má většinový podíl, a stejně postupuje Česká spořitelna ve své stavební spořitelně. Dá se proto čekat, že místa dvou člennů ze tříčlenného představenstva , která obsazoval německý akcionář svými lidmi z německé centrály, brzy zaujmou lidé z Komerční banky. Stejně tak je pravděpodobné, že dnešní název Modrá pyramida se brzy rozšíří o iniciály KB.
Německý akcionář BHW, který patřil k zakládajícím akcionářům spořitelny, odchází z Modré pyramidy po třinácti letech. Do poloviny 90. letech přitom ve stavební spořitelně byl menšinovým akcinářem, majoritu získal navýšením základního jmění.
Odchod BHW ještě nedávno nikdo nečekal. Modrý pyramida je dlouhodobě zisková a v posledních dvou letech zaznamenává prudký nárůst úvěrů, které jsou nyní hlavním zdrojem zisku. K prodeji byla BHW přinucena svým novým vlastníkem, který kvůli loňské ztrátě BHW začal s restrukturalizací.


Stavební spořitelny

(bilanční suma v mld. Kć, k 31. 12. 2005)
Českomoravská stavební spořitelna 126
Stavební spořitelna České spořitelny 84
Modrá pyramida 58
Raiffeisen stavební spořitelna 38
Hypo stavební spořitelna 29

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist