Příchozí platba zdarma: již tři banky
Za největší hřích tuzemských bank není nutné označovat poplatky za vedení účtů. Tato položka mnoho lidí až tolik netrápí. Daleko horší jsou totiž poplatky za jednotlivé transakce - příchozí a odchozí platby, hotovostní vklady a výběry či poplatky spojené s použitím bankomatů. Jen slabou útěchou může být to, že zanedlouho přestane poplatky za příchozí platby účtovat třetí banka.
Cena za došlé peníze
Nejvíce na poplatky bank si přirozeně stěžují lidé, kteří mají na svých účtech nejvíce pohybů. Každá platba z účtu, každá připsaná položka na konto znamená nějaký poplatek. Úhrnná částka, kterou lidé z titulu těchto jednorázových položek zaplatí, může přitom několikanásobně převyšovat samotný poplatek za vedení konta.
Situace na českém bankovním trhu zatím banky nijak nenutí k tomu, aby svoji poplatkovou politiku směrem ke klientům měnily. Proto aktivní klienti budou i nadále platit poměrně hodně za využívání bankovních služeb.
Alespoň malým pozitivem je tak absence poplatku za příchozí platby u tří bankovních ústavů. Jsou jimi Citibank, od května tohoto roku Poštovní spořitelna a od letošního září také Raiffeisenbank. V případě Citibank se to týká všech, tedy i firemních účtů. U Poštovní spořitelny neplatí za příchozí platby jen majitelé soukromých účtů - fyzické osoby. Stejně tak to bude i u Raiffeisenbank.
"S účinností od 1. září letošního roku budou mít všichni majitelé balíčků z řad fyzických osob příchozí platby na jejich účet u Raiffeisenbank zdarma. Doposud poplatek za příchozí platby činil čtyři až sedm korun v závislosti na typu vedeného účtu a platby," říká Ondřej Havlík, ředitel bankovnictví pro soukromé osoby Raiffeisenbank.
Banka od září mění také poplatky u výběrů z bankomatu. První dva výběry z bankomatu Raiffeisenbank v měsíci budou zdarma, zatímco doposud klienti platili pět korun. Poplatek za třetí a další výběr ale bude činit 19 korun, zatímco dosud to bylo jen devět korun.
Pozor na sazebníky bank
Označit nějaký účet za nejvýhodnější lze jen velmi obtížně. Pro dosažení úspory nákladů spojených s využíváním konta v bance je nutné posuzovat sazebníky bank komplexně. Je běžné, že jestliže banka zvýhodňuje nějakou položku (službu) nižším poplatkem, je tato výhoda kompenzována nějakou nevýhodou.
Řadě lidí se ale mohou zdát sazebníky bank dosti komplikované. Ne že by měli problém se v nich vyznat (i když ani to není výjimkou), ale problém je spíše v tom, že poplatky za jednu službu jsou někdy roztroušené do několika oddílů (položek sazebníku). Klienta přirozeně zajímá vždy celková částka, kterou za konkrétní službu zaplatí. Například některé banky si účtují dva poplatky za výběr hotovosti z bankomatu. Jedna položka je samotný výběr - použití bankomatu - a druhým nákladem je účetní položka (pohyb na účtu). Účetní položka nejčastěji činí dvě koruny.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist