Zaměstnanci na prvním místě
Mít úspěch v obchodním světě neznamená produkovat pouze kvalitní zboží a služby za dobré ceny. Zákazníci žádají více. Vybírají si a chtějí své potřeby spojit s image zodpovědné a přátelské firmy. Konkurence se tak začíná přiostřovat i na novém poli, kterým je společenská zodpovědnost neboli Corporate Social Responsibility (CSR). Zelená kniha vydaná Evropskou unií pojem CSR definuje jako "Dobrovolné integrování sociálních a ekologických hledisek každodenních firemních operací a interakcí s okolím." Jak ale lidé vnímají pojem společenské odpovědnosti firem?
Průzkum o vnímání CSR byl proveden mezi americkou veřejností. Vyplynulo z něj že 27 procent dotázaných definovalo CSR vlastními slovy jako dobré zacházení se zaměstnanci, 23 procent spatřovalo pod CSR zodpovědnost firmy ke společnosti a pro 16 procent dotázaných to byly kvalitní produkty firmy. Pouze 3 procenta dotázaných označila charitativní příspěvky jako hlavní ukazatel společenské odpovědnosti firem.
V České republice nebyl doposud podobný výzkum realizován, proto realizovala pobočka firmy Fleishman-Hillard ilustrační miniprůzkum, kterého se zúčastnili respondenti z několika významných firem působících v České republice - např. Škody Auto, Metrostavu, Vodafone, T-Mobile, Hewlett-Packard, Českého Telecomu, Tesco nebo CzechInvestu.
Ředitel pražské pobočky Fleishman-Hillard, Radek Maršík, k miniprůzkumu uvádí: "Tento průzkum si neklade za cíl být reprezentativní, ale slouží pouze pro ilustraci názorů zaměstnanců vybraných firem. Je zřejmé, že lidé na společenskou zodpovědnost nahlížejí z různých úhlů, jinak z pohledu zaměstnance a jinak z pohledu zákazníka.
Role společenské zodpovědnosti u nás neustále roste a firmy její uvědomění mezi zákazníky také samy intenzivně povzbuzují propagací vlastních CSR aktivit. A to i proto, že se jedná o velmi účinný způsob, jak vyniknout před konkurencí na trzích, kde je vysoká konkurence a obdobná kvalita různých značek."
Účastníci miniprůzkumu si pod pojmem CSR představovali většinou odpovědnost firmy vůči jejím zaměstnancům, ohleduplnost k životnímu prostředí a odpovědnost za kvalitu produktů. Například pracovník automobilky: "CSR je vztah firmy k okolí a k vlastním zaměstnancům. Zprostředkovaně vnímám CSR i jako součást standardu kvality firemních produktů a služeb, protože tím zprostředkovaně ovlivňuji kvalitu života lidí."
Důležitost jednotlivých firemních aktivit v rámci CSR se liší v závislosti na tom, jakou roli firma v životě jednotlivce hraje. Podle slov zaměstnance agentury CzechInvest je v případě, že je zaměstnancem dané firmy, důležitá především zodpovědnost k zaměstnancům. Pokud však bude jejím zákazníkem, bude se ohlížet více na kvalitu produktu, případně na vliv firmy na životní prostředí.
Jak si mohou firmy získat loajalitu zákazníků? Většinou díky vyvážené kombinaci dobré kvality výrobku a nízké ceny. Zaměstnanec CzechInvestu se vyjádřil takto: "Společenská odpovědnost firmy to určitě není. Loajálním zákazníkem se stávám v okamžiku, kdy firma uplatňuje zdravou kombinaci cenové politiky, kvality produktu a služeb a vyznává určité společenské hodnoty."
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist