Každým rokem ve společnosti vzrůstá počet přijatých absolventů vysokých škol, loni jich zde např. našlo uplatnění zhruba 70. Jak si firma nové mladé kolegy vybírá? Jak s nimi pracuje? Na tyto a další otázky odpovídali personalisté Lucie Bergerová, zodpovídající za personální otázky v odděleních auditu a poradenství, a Tomáš Pavlíček , zodpovědný právě za nábor a výběr absolventů.

Jak vypadá výběrové řízení a na co se zaměřuje?
LB
: Výběrové řízení se skládá z několika kol, jak je to ostatně běžné i v jiných firmách, a má jasnou strukturu. U absolventů se často nedá vycházet z předchozích pracovních zkušeností. Soustředíme se proto spíše na schopnosti uchazeče ztotožnit se s naší firemní kulturou, být týmovým hráčem, ale s vlastní iniciativou a nápady. Tomu jsou přizpůsobeny i vstupní testy a otázky při rozhovorech. Existují samozřejmě základní předpoklady, které musí uchazeč o práci v mezinárodní společnosti splňovat, zejména ukončené vysokoškolské vzdělání a schopnost komunikovat v angličtině. Výhodou je, vzhledem ke skupině německých klientů, pro kterou pracujeme, i znalost němčiny.
TP: Z pohledu našeho absolventského programu je člověk absolventem ještě dva roky po promoci, a byť by už třeba tyto dva roky pracoval jinde, může být do tohoto programu zařazen. Jeho zkušenosti mu budou jen ku prospěchu.
LB: Prvním krokem ve výběrovém řízení je anglický test, následují testy logického a analytického myšlení. Důležitá je případová studie, která má ukázat způsob jednání a reakce uchazeče v určitých situacích, kdy s dalšími kolegy řeší konkrétní úkol. Cílem je vidět člověka, jak komunikuje v týmu, jak se dokáže prosadit, jak je iniciativní. Další kola probíhají formou rozhovoru: účastní se ho zástupci oddělení lidského kapitálu a toho oddělení, kam uchazeč nastoupí. Vyjasňujeme si, co uchazeč očekává, jak si představuje svou budoucí práci, co ho zajímá. Snažíme se zjistit především jeho potenciál, protože u absolventů je právě potenciál pro danou práci a další rozvoj jedním z nejdůležitějších kritérií. Při rozhovorech se proto ptáme i na mimopracovní aktivity, získaná ocenění například ve sportu či umění. I to nám o člověku hodně napoví.
TP: Stane se, že uchazeč ve výběrovém řízení neuspěje - v takovém případě ho informujeme o příčinách neúspěchu. Uchazeči obvykle tuto zpětnou vazbu vítají, získávají tak důležité poznatky o sobě, o tom, kde jsou jejich silné a slabší stránky. Mohou pak na sobě zapracovat a případné nedostatky odstranit. Náš systém výběrového řízení se vyvíjel řadu let s obecným cílem vybrat takové lidi, kteří budou spokojení na své pozici a budou podávat očekávaný výkon. Naším společným cílem je vzájemně si ujasnit, co od sebe očekáváme, a předejít možnému zklamání jedné nebo druhé strany.

Jak se na svého vybraného zaměstnavatele připravit?
LB
: Jsou absolventi, kteří už v průběhu studia hledají a sondují, kde by chtěli po ukončení studia zakotvit. Tuto cestu studentům doporučujeme, tedy ještě na škole hledat vhodné prostředí pro své budoucí uplatnění a trochu ho poznat. Jednou z možností jsou odborné stáže, které někteří studenti mohou absolvovat i u nás.
TP: Stáží se účastní studenti čtvrtých a pátých ročníků, kteří někdy ještě nemají zcela vyhraněnou představu o tom, co budou chtít po ukončení studia dělat. Tyto stáže jim umožňují získat bezprostřední zkušenost s pracovním prostředím, řeknou hodně o firmě i o jednotlivých pracovních pozicích. Je to pro ně příležitost vyzkoušet si určitou práci, ověřit si svoje schopnosti a poznat více než jedno oddělení. Podle naší zkušenosti z výběrových řízení mají studenti, kteří stáže absolvují, více jasno v tom, čím by se chtěli v profesním životě zabývat.
LB: Sledujeme, jak si student, který je u nás na stáži, vede. Zajímá nás, zda to, co dělá, bude chtít dělat i v budoucnu. Po ukončení stáže s ním pak probíráme jeho případný nástup na pozici řádného zaměstnance.
TP: Pokud u nás student nastoupí na stáž, firma mu samozřejmě poskytne dostatečnou, flexibilitu, aby mohl řádně dokončit studia.
LB: Studium na vysoké škole je podmínkou stáže u nás, ovšem nepreferujeme konkrétní školy. Naopak vítáme zájemce z různých typů škol, kteří mohou uplatnit své odborné znalosti, neboť spektrum našich klientů a oborů, ve kterých působí, je velmi široké. Nejčastěji se u nás o zaměstnání sice ucházejí studenti ekonomických fakult, ale máme i studenty práv či technických univerzit.
TP: To samozřejmě platí nejen pro studenty, ale i pro absolventy. Kupříkladu budoucí auditoři se už na začátku kariéry u nás specializují na konkrétní odvětví a jejich odborné znalosti mohou být velkou výhodou, pokud klient, u nějž provádějí audit, působí v oboru, který studovali.
LB: Studentům bych každopádně doporučila co nejvíce se seznámit s firmou, ve které se chtějí ucházet o místo - a nejde jen o tu naši. Kromě zmíněných odborných stáží k tomu mohou posloužit i přímá setkání se zástupci společností, rozhovory s někým, kdo tam pracuje. My například pořádáme různé akce na půdě naší společnosti, kdy na otázky studentů odpovídají lidé z jednotlivých oddělení, účastníme se veletrhů, konferencí o pracovních příležitostech, navštěvujeme vysoké školy. Další informace jsou na internetových stránkách. Pokud vidíme zájem, velmi nás to těší.
TP: Pokud jde o akce pro studenty, jako jsou dny otevřených dveří, tak ze zkušenosti víme, že naši kolegové se jich účastní rádi a rádi se studenty hovoří. Pro studenty je to příležitost získat informace neformálním způsobem, dovědět se detaily z každodenního života, které na běžných prezentacích obvykle chybějí. Osobní kontakt s člověkem, který v daném oddělení pracuje, dosáhl tam nějaké pozice, je jako zdroj informací nenahraditelný.
LB: Z osobních setkání s absolventy mívám někdy pocit, že nejsou příliš sebevědomí, co se týká jazyka. Zde také pomůže přímý kontakt s mezinárodním prostředím, ať už jde o stáž či nějakou akci. U nás se mohou setkat třeba s našimi partnery, z nichž někteří jsou cizinci a také se studenty rádi hovoří.

Jak vypadá absolventský program?
LB: Snažíme se poskytnout prostor pro rozvoj a vzdělávání zaměstnanců na všech úrovních, program pro absolventy má však svá specifika.
TP: Je postaven na tom, aby se lidé hodně naučili. První dva měsíce noví mladí zaměstnanci tráví intenzivním tréninkem, školí se v ekonomických oborech a financích, a tak se vyrovnávají rozdíly plynoucí z rozmanitosti vzdělání. Intenzivní školení vedou interní lektoři, absolventi získávají profesní a odborné znalosti.
LB: Další fází je simulace práce u klienta, ale do úvodního školení patři i tmelení týmu, zábava. Školení je hodně interaktivní, má formu rozhovorů, případových studií, využíváme i samostudia, internetu.
TP: Po této intenzivní fázi jsou tito lidé zařazováni do projektů pod vedením zkušených kolegů a připravují se na profesní certifikaci (ACCA, RTA atd.). Současně se průběžně vyhodnocují jejich výsledky, a to podle jasně daných kritérií. Narozdíl od firem, kde přijmou jednoho dva absolventy za rok, my máme lidi, kteří se na nábor absolventů i jejich následný rozvoj specializují. Máme proto cílenou strategii a systém je doladěn do optimální podoby.
LB: Je tu například zavedena praxe, kdy zkušení lidé z jednotlivých oddělení jsou přiděleni novým zaměstnancům jako pomocníci a konzultanti. To se ostatně netýká jen přijatých absolventů, ale každého nového pracovníka. V PwC je prioritou umožnit svým zaměstnancům dlouhodobý rozvoj a postup, a tím si je i udržet. Na závěr bych ráda vzkázala budoucím absolventům: hledejte uplatnění už během studia, přemýšlejte dlouhodobě, zkušenosti získané při stážích se stanou základnou vašeho dalšího rozvoje.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist