Ve firmě byl vytvořen náročný systém výběru budoucích manažerů, který v několika stupních umožňuje ohodnotit potenciál uchazeče. Prvním krokem je výběrové řízení do Management Trainee programu. Následuje intenzivní příprava na postup do manažerských pozic. Být Trainee v Unileveru neznamená procházet během dvou až tří let (v případě výrobně distribučního řetězce až čtyři roky) spoustou školení bez možnosti vyzkoušet si praktickou stránku věci. Naopak. Nejvíc se člověk naučí přímo prací v příslušném oddělení. Každý MT je řadovým zaměstnancem společnosti a již od prvního dne se v Unileveru podílí na běžném chodu firmy. Začíná na pozici asistenta (např. v marketingu jako asistent Brand Managera) a po krátkém zapracování se zapojuje do různých projektů. Postupně pak některé projekty i sám vede a přebírá zodpovědnost za jejich výsledek. Většina projektů je pochopitelně kolektivním dílem, samozřejmostí je tedy spolupráce s kolegy i z ostatních oddělení. Navíc je tu vždy přímý nadřízený, který je připraven poradit a případně nasměrovat správným směrem. V rámci MT programu získává Trainee zkušenosti z minimálně dvou oddělení nebo pozic. Pro budoucí leadery je připraven rozvojový plán «šitý na míru>>. Význam a rozsah projektů a problémů, které musí MT řešit, se samozřejmě postupem času zvyšuje. Každý tak může prokázat, co v něm je, a pokud se osvědčí, je po absolvování MT programu povýšen do manažerské pozice.
A jaké osobnostní charakteristiky popisují Management Trainee v Unileveru?

  • Proaktivita a nadšení - při řešení úkolů a projektů společnosti. 
  • Návrhy a myšlenky - které pomohou k dosažení vysokých cílů.
  • Schopnost prodat - prezentovat výsledky své práce - i v angličtině.
  • Znají slovo "my", ale je jim blízká i schopnost vést tým. 
  • Trpělivost při náročné cestě (učení) za schopnostmi manažera!

Vraťme se ale k prvnímu kroku: výběrovému řízení. O své zkušenosti s ním se dělí:

Michaela Burianová
"Ještě nedávno jsem byla studentkou fakulty mezinárodních vztahů Vysoké školy ekonomické v Praze. Studovala jsem obor Mezinárodní obchod, později vedlejší specializaci Komerční jazyky a na zahraniční stáži na Norwegian School of Management jsem si oblíbila Brand Management a CRM. «Svět marketingu >> mě vždy fascinoval. Dny, měsíce, roky uběhly a naplno jsem se pustila do pracovního života. Oslovila mě společnost Unilever svým Management Trainee programem. Jak to vše probíhalo? O programu jsem se dozvěděla z portálu tvojekariera.cz. Email s informacemi o programu přišel v «pravý čas>>, právě když jsem přemýšlela, s kterou ze širokého spektra společností na trhu práce spojím svoji budoucnost. Již v té době jsem měla jasnou představu, kterým směrem bych chtěla dále směřovat. Unilever pro mě představoval mezinárodní společnost se silným zázemím a týmem profesionálů, odrážející se v podobě úspěšných značek na trhu a celkově úspěšném vývoji společnosti. Věřila jsem, že právě v takovéto společnosti se mohu hodně naučit a seberealizovat. Management Trainee program pro mě zároveň představoval ideální start, možnost získat komplexnější pohled na business díky pracovní zkušenosti ve více odděleních a profesní růst. Zabrousila jsem tedy na webové stránky, které mi ještě více přiblížily firmu a její firemní kulturu. Rázem ve mně společnost zanechala dojem přátelského a tvůrčího prostředí, kde je zároveň kladen velký důraz na výsledky. Tak mě zaujala, že jsem se přihlásila do výběrového řízení do programu Management Trainee společnosti Unilever jakožto do jediné firmy. Nejprve bylo třeba vyplnit přiložený dotazník. Bylo mi jasné, že je velmi důležité nad odpověďmi pořádně zapřemýšlet a vyplňování neuspěchat (nezaškrtat je jako Sportku). Dotazník představuje první kontakt s firmou a hodně o autorovi vypoví. Následoval pohovor v personálním oddělení, jehož součástí byla i krátká případová studie. Můj první dojem ze sídla společnosti podtrhli sympatičtí lidé ve firmě a krásný obraz Prahy na chodbě. Tak tady by se mi líbilo pracovat, říkám si. Několik dní na to jsem obdržela zpětnou vazbu k pohovoru a byla jsem pozvána do dalšího kola, na testy manažerských předpokladů. Testy se skládají ze tří částí - numerický, abstraktní a verbální. Na každou část je určen čas 30 min. Nic víc, nic míň. 90 minut velmi intenzivní práce bylo celkem náročných, ale řešení testů mě bavilo. Přibližně po týdnu jsem obdržela výsledky testů a pozvání na závěrečnou část výběrového řízení, tzv. Selection Board. Bylo to mé první assessment centrum, byla jsem tedy plná očekávání, co se během dne bude dít. K mému velkému překvapení se zahájení dne neslo ve velmi přátelském duchu. Poté následovaly náročné úkoly jeden za druhým. Celkem nás bylo 5 statečných a v průběhu dne nás hodnotili zástupci z managementu společnosti. Ihned následující den jsme každý obdrželi zpětnou vazbu, jak jsme si na Selection Boardu vedli. Uspěla jsem a obdržela nabídku na pozici Management Trainee v marketingovém oddělení divize Algida. V současné době pracuji na této pozici již desátý měsíc a jsem velmi spokojená. Zmrzlinu mám stále radši a do práce se ráda vracím. Čekají zde na mě zajímavé projekty, nové výzvy a prostor pro kreativitu. Podílím se na budování značek portfolia zmrzlin Algida, účastním se brand auditu a plánovacího procesu. Spolupracuji hodně s reklamními agenturami při přípravě kampaní a propagačních materiálů na podporu značek. Součástí mé práce jsou také mezinárodní projekty při tvorbě nových obalů výrobků. Program Management Trainee společnosti Unilever zatím ve všech aspektech splnil má očekávání. Jako součást programu jsem měla možnost zúčastnit se již několika školení a zároveň získávat cenné zkušenosti při práci v dynamickém prostředí v rámci skvělého týmu. Navíc, práce se pro mne nestala pouhou povinností, ale vidím v ní smysl a pracuji s radostí a nadšením pro věc. Těší mě tak, že můžu osobně přispět k úspěchu celé společnosti."

Tereza Zuntová
"Jméno společnosti Unilever jsem měla v povědomí ještě předtím, než jsem se přihlásila do výběrového řízení pro Management Trainee program. Jak se blížil konec mých studií, začala jsem přemýšlet o tom, jakou práci bych chtěla dělat. Byla jsem rozhodnutá, že chci jít do firmy, kde budu mít možnost se dál učit a rozvíjet. Chtěla jsem prostě někam, kde bych měla šanci něco dokázat a kde bych jen nezapadla do davu mnohých zaměstnanců, z nichž většina si není ani jistá svou rolí v té dané společnosti. Po promoci v červnu 2005 jsem odcestovala na pár týdnů na dovolenou do Anglie, kde jsem v letech 1997-2000 žila. S kamarádkou, která se živí jako head hunter, jsme probíraly, které společnosti jsou dobré a známé tím, že si opravdu své zaměstnance vychovávají. Skončily jsme asi u pěti jmen, mezi nimiž byl i Unilever. Ještě v Anglii jsem na internetu vyplnila přihlášku a dotazník. Po svém návratu jsme byla pozvaná na vstupní pohovor, který, když se na celé výběrové řízení podívám zpětně, byl pro mě asi nejtěžší. Za každou mou odpovědí následovala další otázka a otázky to rozhodně nebyly jednoduché. Odcházela jsem s pocitem, že nemám šanci postoupit dál. Druhý den zazvonil telefon a místo toho, abych se hned dozvěděla, jestli postupuji nebo ne, čekaly mě další otázky. Měla jsem zhodnotit své vystoupení při pohovoru. Když jsem se nakonec dozvěděla, že postupuji do dalšího kola, byla jsem moc ráda. Následovaly písemné testy, u kterých jsem už byla o poznání klidnější. Po testech mě čekal už jen dlouho očekávaný «Selection Board>>, což je proces, při kterém se sejdete s několika málo dalšími kandidáty na pozici Management Trainee, a celý den plníte různé úkoly, zatímco členové vedení společnosti vás pozorují a hodnotí. Pro mně osobně to byla ta nejjednodušší část, ale zřejmě to bylo proto, že na škole, na které jsem studovala, byla podobná cvičení denním chlebem, takže to pro mě bylo celkem přirozené. Na konci celého výběrového řízení jsem si uvědomila, proč má Management Trainee program Unileveru tak dobré jméno: není snadné se do programu dostat, ale když se vám to povede, stojí to za to. Už během výběrového řízení se totiž hodně naučíte, protože po jednotlivých kolech dostáváte jak negativní tak pozitivní feedback, takže víte, na čem potřebujete ještě zapracovat. V září to bude už rok, co jsem do Unileveru nastoupila, a rozhodně svého rozhodnutí nelituji. Myslím, že jsem se tu dost naučila a ještě se hodně naučím. Cítím, že mi mí nadřízení dávají dostatek prostoru k svému osobnímu rozvoji a rozhodně se nemusím bát říct nahlas svůj názor, což mi maximálně vyhovuje. Navíc mě práce v "Učku" baví a setkala jsem se zde s opravdu příjemným kolektivem lidí."

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist