Plynaři žádají nižší daň na plyn pro auta
Česká plynárenská unie opět žádá Ministerstvo financí o snížení či úplné zrušení spotřební daně u zemního plynu užívaného jako pohonná hmota. A to v souvislosti s přípravou návrhu státního rozpočtu. Představitelům unie se nelíbí, že vláda uvažuje o redukci spotřební daně u benzinu a motorové nafty, o zemním plynu se ale nezmiňuje.
Generální sekretář unie Josef Kastl spolu s bývalým ministrem průmyslu a obchodu Milanem Urbanem již dříve neúspěšně ke stejnému kroku vyzýval i tehdejšího ministra financí Bohuslava Sobotku.
"V současnosti nám evropská směrnice umožňuje zcela osvobodit zemní plyn pro pohon motorových vozidel od zdanění. Ve srovnání spotřebních daní ostatních paliv je daň na zemní plyn nejvyšším navýšením nad minimem, které směrnice umožňuje využít," uvedl Kastl. Daň z používání zemního plynu jako paliva nyní činí 2,35 koruny na metr krychlový.
Ministerstvo financí se ke snaze plynařů zatím nechce vyjadřovat. "Odborná skupina pana ministra, která má za úkol připravit návrhy na zlepšení stavu veřejných rozpočtů, předloží návrhy dalších kroků do 25. září, kdy bude vláda jednat o rozpočtu. Návrhy se budou týkat i spotřebních daní. Proto do tohoto data je předčasné cokoliv předjímat," řekl mluvčí ministerstva Jaroslav Růžek. Jeho úřad dříve odmítal na návrh přistoupit s tím, že by došlo k výpadku příjmů státního rozpočtu. Za loňský rok stát na této dani vybral asi sedm miliónů korun.
Na zemní plyn v tuzemsku jezdí asi 500 vozidel, zhruba třetinu z nich tvoří městské autobusy. Plynárenské společnosti se nedávno ve smlouvě se státem zavázaly, že do roku 2020 v Česku investují zhruba miliardu korun do výstavby stovky čerpacích stanic se zemním plynem. Podíl zemního plynu na spotřebě pohonných hmot má díky tomu do roku 2020 vzrůst z nynějšího půl promile nejméně na deset procent. Automobily by pak měly ročně spálit zhruba miliardu metrů krychlových zemního plynu. "Nevyužití možnosti, kterou v tomto směru Evropská směrnice umožňuje, a sice zcela osvobodit zemní plyn pro pohon motorových vozidel od zdanění, by mohlo zcela zablokovat zájem investorů o budování sítě plnicích stanic na zemní plyn. To by ve svých důsledcích znamenalo nevytvoření významné, podstatně čistší alternativy ke klasickým pohonným hmotám," sdělil Kastl.
Plynárenské firmy tvrdí, že provoz plynových automobilů je díky nižší ceně zemního plynu levnější, a investice se proto rychle vrátí. Zatímco cena litru benzinu se nyní pohybuje kolem 30 korun, odpovídající množství zemního plynu stojí 15 až 18 korun. Pokud motorista ročně najede zhruba 10 000 kilometrů, návratnost investice se v případě osobního automobilu pohybuje kolem pěti roků.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist