Děti, které studují na zahraničních školách, jsou podle sociologa Petra Matějů zdravě sebevědomé a více tolerantní. "Rostou z nich osobnosti," říká náměstek ministryně školství.


HN: Pokud chtějí čeští rodiče, aby jejich dítě chodilo u nás do zahraniční školy, například té britské, musí být opravdu bohatí. Neuvažuje ministerstvo, že by dotacemi přispělo i dětem, které jsou nadané, ale jejich rodiče nevydělávají tolik peněz?
Tuto myšlenku prosazuji už několik let. Podle mě by se měl založit peněžní fond pro studium v zahraničí a na zahraničních školách zde v Česku. Z něho by žáci mohly na školné čerpat finance.


HN: Jaké podmínky by museli žáci splnit, aby získali peníze?
Bylo by to pro talentované děti, které by například uspěly u celostátních srovnávacích testů a jejich rodiče nemají peníze na zaplacení tak drahého studia. Do fondu by přispíval stát, ale i třeba jiné korporace.


HN: Co si myslíte o názoru, že na zahraničních školách studují jen žáci z bohatých rodin, a ve společnosti se tak už od dětství vytvářejí "elity"?
To je naprostý nesmysl. Na zahraničních školách studují i děti, jejichž rodiče na školné tvrdě pracují. A navíc: proč bychom neměli podporovat nadané děti? V zahraniční škole poznají mnoho dalších národností, jsou otevřenější i tolerantnější. Kromě dobrých znalostí jazyka získají i skvělé zkušenosti pro komunikaci ve společnosti. Problémem naší země je, že se stále chováme jako rovnostáři a úspěch si závidíme.


HN: Jsou zahraniční školy v tuzemsku pro český školní systém přínosem?
Dozajista jsou, protože čeští učitelé se mohou inspirovat výukou svých zahraničních kolegů. A je to dobrá alternativa pro rodiče při výběru školy. Navíc absolvování této školy otevírá českým dětem brány univerzit v Británii či USA. To je obrovská výhoda.