Éra leasingu neskončila



Všichni si ještě živě pamatujeme dobu, kdy byl leasing prakticky jedinou možností, jak mohla malá nebo střední firma s krátkou historií financovat svůj dlouhodobý majetek pomocí cizích zdrojů.

Přestože banky, které jsou nejběžnějším "cizím zdrojem", evidentně pracují na tom, aby schvalovací řízení bylo pro klienta co nejméně časově i exekutivně zatěžující, pravděpodobně nikdy nedosáhnou flexibility mnohých nebankovních poskytovatelů. Ta spočívá především ve volnějších parametrech jednotlivých finančních produktů a také schopnosti vnímat finanční potřeby klienta komplexněji a hledat jejich kreativnější řešení. Nebankovní peněžní ústavy spíše posuzují obchodní zajímavost každého případu než možnosti jeho zajištění.

Leasing firmám

Většině novodobých českých finančních společností trvalo několik let, než se dokázaly jasně marketingově vyprofilovat. Vyvíjely, přebíraly, testovaly a nabízely různé produkty financování a hledaly pro ně vhodnou rizikovou politiku. Přizpůsobovala se česká legislativa a houstla konkurence. Kýženým výsledkem je, že finanční produkty si nacházejí své specifické zákazníky. Například finanční leasing se konečně dostal do stadia, kdy je zasvěcenou veřejností chápán jako produkt primárně určený podnikatelské veřejnosti, tj. živnostníkům a malým a středním podnikům. Jedině ti jsou schopni v plném rozsahu uplatnit jeho ekonomické výhody.

Leasing si drží své místo zejména v segmentu dopravních prostředků. Například v roce 2005 tvořila osobní a lehká užitková auta celkem 46 % z celkového objemu leasovaných movitých věcí. Drtivá většina těchto aut přitom byla určena pro firemní potřeby. Bude-li se u nás dařit podnikání, bude se dařit i leasingu. Manažeři, kteří dříve poznali pouze úvěr od banky nebo půjčku od babičky, si vytvářejí přehled o všech možnostech financování takové investice. Vědí, že chybné rozhodnutí může mít negativní dopad na celkovou ekonomiku firmy.

Daňové výhody a obligátní "něco navíc"

Náklady spojené s leasingem jsou z kategorie daňově uznatelných, což způsobuje jeho širokou oblibu mezi podnikateli. Leasingové náklady lze navíc odečíst za podstatně kratší dobu než v případě nákupu za hotové. Patřičné pozornosti se dostává také možnosti odpočtu DPH u všech dopravních prostředků s výjimkou klasických osobních vozů.

I běžný finanční leasing, při němž má klient právo na odkoupení leasovaného majetku, nabízí několik doplňkových služeb, což třeba u bankovního úvěru nebývá zvykem. Patří sem zejména pojištění a připojištění pořízeného majetku, obvykle s výhodnějšími podmínkami než v případě individuálního sjednávání. Leasingové společnosti dnes také běžně nabízejí možnost kontroly leasingového účtu pomocí internetu.

Zatímco finanční leasing je dobře znám a v podstatě se jedná o tříleté splácení vozidla, operativní leasing má ještě nějaké výhody navíc. Především neváže vlastní kapitál a chrání před zastaráním majetku. Každá splátka operativního leasingu se přímo bez dalšího rozlišení účtuje do nákladů. Doba pronájmu většinou trvá dva až čtyři roky a riziko spojené se zastaráním věci nese leasingová společnost, protože po skončení leasingu pronajaté vozidlo nepřechází na uživatele.

Operativní leasing má charakter outsourcingu. Jde tedy o komplex služeb postavený na principu, že firma potřebuje mít majetek k dispozici, a přitom jej nemusí vlastnit. Zbaví se tak činností, které nemají přímou vazbu na předmět jejího podnikání a které negenerují zisk. Klient si vybere a pronajme majetek, nejčastěji vozidla do svého vozového parku, aniž by musel nákup sám financovat. Operativně leasovaný majetek zůstává po celou dobu smluvního vztahu i po jeho skončení vlastnictvím leasingové společnosti a narozdíl od finančního leasingu ani nefiguruje v rozvaze klienta. Leasingová společnost zajišťuje veškerou agendu související s provozem vozidel, nevyjímaje platbu daní a všech zákonných poplatků, od povinného ručení až po poplatky za rozhlasový přijímač. A ve srovnání s finančním leasingem klient výrazně ušetří na splátkách, které jsou až o 40 % nižší. Je to proto, že klientovi není do splátek rozpuštěna celá hodnota majetku, ale pouze rozdíl mezi jeho pořizovací a zůstatkovou cenou.

K operativnímu leasingu si lze objednat i plný servis, díky čemuž se klient stane pouze uživatelem-řidičem a všechny ostatní servisní a administrativní úkony přenechá leasingové společnosti.

Autor je ředitelem společnosti D.S. Leasing, člena České leasingové a finanční asociace