Talentovaní vysokoškoláci mohou sledovat práci a jednání někoho, k němuž se pak v počátku kariéry už pravděpodobně tak blízko nedostanou. To jest k lidem ze středního a vrcholového managementu. Nemusí stínovat jen manažery, ale i celé týmy, v nichž pracují na dílčích úkolech.
HN: Stínování bývá zaměňováno se stáží. Jaký je mezi nimi rozdíl?
Stáž trvá i několik měsíců, stínování nejčastěji dva týdny. Student na stáži je spíše řadový pracovník. Nedostane se tolik k práci manažera. Nevidí jeho styl řízení a způsob komunikace, tedy to, čemu personalisté říkají měkké dovednosti. Během stínování může sice také pracovat, ale zároveň je pozorovatelem, od něhož se očekává vlastní názor na věc.
HN: Proč by firmy měly umožnit studentům stínování?
Protože studentův pobyt pro ně může být přínosem. Třeba v jedné společnosti se připravovala nová reklamní kampaň a upravovala marketingová strategie firmy. Student z oboru byl jedním z těch, kteří připomínkovali návrhy dodané reklamní agenturou. Jedna nezisková organizace si zase vzala na stínování studenta ekonomie, který mohl nahlédnout do jejího ekonomického řízení a přispět vlastními znalostmi a připomínkami. Studenti svou práci během stínování dělají zadarmo. Je pouze na nich a firmách, zda se dohodnou na nějaké odměně. Je tu ještě jeden důvod, proč by měl zaměstnavatel stínování umožnit. Dává tak najevo, že ho zajímají názory mladé odborné veřejnosti a že má zájem nacházet talenty i jinou cestou než klasickým náborem.
HN: A proč by se měl nechat stínovat konkrétní manažer?
Manažeři, kteří se stínování účastní už několik let, uvádějí, že jim studenti kromě pomoci poskytli často i nový pohled na věc. Byli překvapeni jejich postřehy a neotřelými názory. Jako lidé zvenku totiž nejsou studenti zatíženi firemní organizací, systémem práce, kulturou. A dokážou s trochou mladické nerozvážnosti naplno říct, že je něco špatné nebo zbytečné. Někteří manažeři se setkali s takovým talentem, že jej hned po absolvování studia zaměstnali. Nábor zaměstnanců, zejména ve velkých společnostech, sice probíhá spíš jinak, ale v menších firmách "lovení" talentů takto funguje. Chceme, aby ze stínování měli prospěch student i manažer. Ale zatímco ten první se těší, jak nakoukne do zákulisí řízení firmy, první reakce manažera je někdy taková, že bude mít jen práci navíc a získá tím jenom student.
HN: A není tomu tak?
Záleží na manažerovi samotném. My na základě žádostí studentů a zároveň požadavků manažerů doporučujeme konkrétní talenty tak, aby dočasná spolupráce byla oboustranně prospěšná. Pokud si manažer předem promyslí program celého stínování, připraví aktivity, na kterých se bude student podílet a určí, v jakých záležitostech od něho očekává zpětnou vazbu, tak tím velmi získá. Pokud se takto nepřipraví, spolupráce ztrácí smysl.
HN: Dá se říci, jací manažeři rádi podstupují stínování?
Jsou to komunikativní lidé, kteří chtějí někomu předat své zkušenosti a vyměnit si názory. Většinou jsou otevření cizím připomínkám, i když pro ně nejsou lichotivé.
HN: Říkala jste, že vaše sdružení firem kontaktuje zaměstnavatele a studenty, kteří si mohou být prospěšní. Můžete popsat, jak to celé probíhá?
Od manažera či firmy dostaneme požadavky na studenta, jeho odbornost, znalost jazyků, praxi, a v jaké oblasti by se měl profilovat. Stínování se smí zúčastnit studenti dvou posledních ročníků univerzity. Přihlášky nám mohou zasílat do poloviny listopadu, firmy do jeho konce. Vysokoškoláci napíší životopis a motivační dopis a účastní se pohovorů. Ty probíhají v prosinci. Vedou je personalisté z firem, které jsou našimi členy, anebo odborníci na lidské zdroje, kteří s námi spolupracují. Student tak projde skutečným přijímacím pohovorem včetně testů a prezentace sebe sama. Na základě našeho doporučení si pak manažer vybere konkrétního studenta.
HN: A dál?
Pak už je na něm, jestli si jej ještě "prověří" osobně, rozhovorem po telefonu nebo nechá nás, abychom někoho vybrali sami. Manažerům můžeme na základě našich zkušeností doporučit intenzitu a formu jejich spolupráce se studenty tak, aby pro ně byla přínosem. Naše organizace navíc za čtrnáct let, co programy stínování pořádá, shromáždila řadu poznatků, které mohou obě strany inspirovat. A zaměstnavatelé si samozřejmě mohou vyměnit zkušenosti mezi sebou - ti, co mají se stínováním zkušenosti, s těmi, kteří teprve začínají.
HN: Jaké firmy jsou stínování nejvíce nakloněny?
Různé, bez ohledu na obor. Jsou mezi nimi farmaceutické společnosti, výrobní, průmyslové podniky, finanční instituty. Ale ve stínování jsou zapojeny i zoologická zahrada, Úřad pro ochranu osobních údajů, soukromé gymnázium. Stínovat se nechal i jeden senátor, student měl možnost poznat chod jeho kanceláře. Je zajímavé, že si studenti, kteří se do projektu hlásí, myslí, že zvučná jména známých firem je přesně to, co chtějí a že tam to musí být nejlepší. Mají trochu pocit, že když společnost není číslo jedna ve svém oboru, tak bude stínování méně kvalitní. Přitom v malých firmách lidé pracují v komornějším prostředí, komunikace je tam výborná a studenti mají možnost sledovat více procesů a věcí najednou.
HN: Mají o stínování zájem i studenti humanitních oborů?
Zájem lidí z ekonomických oborů a exaktních věd převažuje. Studentů humanitních oborů je méně. Ti totiž vidí svou budoucnost většinou v akademickém prostředí, v kulturních institucích, v neziskové sféře. Myslí si, že manažerské dovednosti se jich netýkají tolik jako ekonomů, finančníků a obchodníků. Ale to je omyl. I muzea, vydavatelství či akademické ústavy potřebují schopné manažery.
ZUZANA KUBÍKOVÁ (27 let) je v Business Leaders Foru (BLF) projektovou manažerkou programu Stínování manažerů. BLF se zabývá společenskou odpovědností firem a tento program otevírá již po čtrnácté. Zuzana Kubíková studovala kulturní a sociální antropologii na Západočeské univerzitě v Plzni, pak na University of Durham v Anglii. V německém Tübingenu pracovala na Eberhard Karls Universität v Etnologickém institutu.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist