Český obchodník s diamanty míří do světa


Několik týdnů viselo na nástěnce diamantové burzy v Antverpách jméno a fotografie předsedy představenstva plzeňské firmy Diamonds International Corporation (DIC) Přemysla Synka. Minimálně dva členové burzy se museli zaručit za dobrou pověst jeho podniku.
Firma prošla bezpečnostním řízením, doložila historii a obraty z obchodu s diamanty.
A pak si plzeňský obchodník Synek splnil sen. Jako první zástupce ryze české firmy se v těchto dnech stal členem antverpské diamantové burzy "Beurs voor Diamanthandel", jedné z nejstarších na světě.
Synkově firmě DIC stačil na vstup do prestižního klubu pouhý rok fungování. Od první chvíle obchoduje s broušenými diamanty, vyrábí a prodává diamantové šperky. A členství na burze znamená pro tuto firmu s ročním obratem 120 miliónů korun, osmi administrativními pracovníky a sedmi zlatníky další příležitost k rozšíření byznysu.
Už ten dosavadní není malý. DIC v Česku měsíčně prodá jako málokterý další obchodník diamanty v hodnotě až stovky karátů. Přitom jeden karát představuje zhruba 0,2 gramu. V cenách od deseti po stovky tisíc korun za kus.
Diamantových burz je po světě více než dvacet, jen v Antverpách fungují čtyři a tamní obchod s těmito drahými kameny dosahuje ročně obratu kolem 27 miliard dolarů. Synkova firma tam má nyní šanci uspět i díky své razantní obchodní strategii. "Vsadili jsme od počátku na to, že také v Česku se diamant stále víc stává luxusním dárkem nebo investiční příležitostí," říká Synek.
Na rozdíl od dalších obchodníků s diamanty v Česku ale DIC nemá zatím vlastní prodejny, byť první už chystá v příštím roce. Jejich výrobky prodává zhruba tisícovka lidí na setkáních se zájemci. Podle Synka mají prezentace jediný cíl: představit diamant jako zajímavý dárek nebo investici, podobnou té do nemovitostí nebo umění. A zlomit možná ještě někde vžitou představu, že diamant je pouze to, čím se řeže sklo.
"Jedna možnost je čekat, až za vámi zákazník někam přijde. My jsme zvolili druhou cestu. Jako jediní v oboru prodáváme systémem referenčního marketingu. Zkrátka, kdo doporučí dalšího zákazníka, má z toho profit. Není to nic nečestného. Jsme nyní v procesu certifikace na ISO 9001 u prestižní agentury Lloyd's Register Quality Assurance," vysvětluje netradiční způsob prodeje Synek. Ani ne čtyřicetiletý manažer vystudoval ČVUT v Praze a s diamanty začínal v Africe, kde vyhledával vhodné pozemky pro jejich těžbu.
Stejně jako u všech renomovaných prodejců také v případě jeho firmy hlídá kvalitu a pravost diamantů Česká gemologická laboratoř. Její certifikáty doprovázejí každý kámen i šperk.
"DIC jako speciální firma, která se zabývá pouze prodejem diamantů a diamantových šperků, je u nás největší," vyjádřil se pro ČTK zástupce laboratoře Aleš Bergl.