Nyní 92letý Tomáš Jan Baťa má životní krédo: "Moje práce má jeden účel - službu životu." A Tomáš J. Baťa ví, o čem mluví. Za sebou má obrovskou životní zkušenost.
Do Kanady přišel v roce 1939. Zde vybudoval obuvnickou a strojírenskou organizaci spolu se 150 spolupracovníky, kteří za ním přišli z Československa i s rodinami. Později stál v čele baťovské světové obuvnické organizace.
Za druhé světové války založil a byl velitelem první mezinárodní roty rezervistů, která byla československo-kanadská. Mnoho těchto Čechoslováků se později připojilo k Československé armádě v Evropě a RAF. Nyní je čestným plukovníkem.
Stál u založení Trent University v Peterboroughu v provincii Ontario a dnes je předsedou správní rady Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně.
Je držitelem vyznamenání Tomáše G. Masaryka, Dvojitého bílého kříže, Gratias Agit a Order of Canada. Je nositelem Paul Harris Fellow v Rotary International.
Nehledě na pocty, nesedí Tomáš J. Baťa se založenýma rukama. Zajímá se také o úspěchy našich podnikatelů. I proto se uvolil odpovědět z Toronta na otázky magazínu Exportér.
Exportér: Znáte dobře jak Kanadu, tak i Česko. Jakou mají podle vás Češi a české výrobky pověst v Kanadě?
Kanaďané znají Čechy spíše díky osobnostem, jako jsou Václav Havel, a hokejistů jako Jaromír Jágr. Je načase, aby se čeští podnikatelé prosadili na severoamerickém trhu svými výrobky a svými značkami.
Exportér: Někteří čeští podnikatelé se o to pokoušejí. Ne vždy mají dostatečné zkušenosti a znalosti o kanadských obchodnících.
Ze své mnohaleté zkušenosti mohu říci, že kanadští podnikatelé jsou všeobecně vyspělí, velké procento z nich má vysokoškolské vzdělání a dobrou znalost ve svém oboru. Většina se také aktivně zapojuje do společenského života a věnuje se filantropické činnosti. Řekl bych, že Kanaďané jsou poctiví obchodníci a ve své podstatě upřímní a spolehliví lidé.
Exportér: Zní to povzbudivě, ale byznys je o konkurenci a schopnosti prosadit se proti ní. Mají Češi šanci se uplatnit na kanadském trhu?
Nejlepší je vybudování a udržování osobních kontaktů s potenciálními zákazníky. Sbalit kufry se zbožím a vyrazit třeba na výstavu, nabízet své zboží. Dobrý podnikatel neusne na vavřínech. Neustále se vzdělává, navazuje kontakty a je otevřen novinkám. Samozřejmě, že potenciální český vývozce by měl mít především výrobek nebo službu, které jsou již osvědčené na domácím trhu. Důležité je se obeznámit s podmínkami trhu, na který by chtěl proniknout. K tomu poslouží řada publikací, které jsou k dispozici na internetových stránkách, kontakt s obchodními rady či obchodními komorami.
Exportér: Informace jsou jistě důležité, můžete ale poradit, podle jakých zásad by se měl řídit český podnikatel?
Hlavní zásady dobrého podnikatele jsou jednoduché - dobré zboží, osobní kontakt s potenciálními zákazníky a jednání, které zanechá dojem korektnosti a etického chování.
Exportér: Obuvnické výrobky Baťa jsou snad po celém světě. Ale mnohde už tato značka tak zdomácněla, že je považována za místní. Má tedy význam snažit se o vstup na cizí trh pod vlajkou země?
Globalizace do jisté míry smazává národní aspekty, zavádí mnoho podobných výrobků, které pocházejí z celého světa. Každým dnem méně a méně lidí ví, odkud zboží pochází. Sice má značku Baťa, což je světoznámé, ale naše výrobny jsou dnes po celém světě - v Indii, v jižní Americe, do určité míry i v Africe. A proto nabývá na důležitosti spíše firemní značka. Udržení národního původu je těžší, a proto si firmy musí vybudovat vlastní image charakterizující jejich zboží či služby.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist