ČSA nevylučují prodej několika letadel

České aerolinie žádná nová letadla, která by posílila dálkovou flotilu, kupovat nebudou. "Ani firma Boeing, ani Airbus nám po všech jednáních nenabídly takové slevy, které by byly zajímavé. A v takovém případě nemůžeme koupit letadla, která bychom dostali až za několik let, ale museli bychom je začít splácet ihned," říká Radomír Lašák, prezident ČSA.
O tom, zda dálkovou flotilu bude ČSA nadále provozovat, musí být podle Lašáka definitivně rozhodnuto do konce srpna příštího roku. "Musíme říct, co nám bude v prvním pololetí vydělávat a co ne. A pokud se ukáže, že Airbusy A310 jsou i nadále ztrátové, tak se dálkové flotily zbavíme," říká. Vedení aerolinií v tom případě staré airbusy prodá.
"Vím, že bychom na ně sehnali kupce bez problémů. Nové obdobné letadlo totiž stojí kolem dvou miliard korun. Ta naše jsou sice starší, ale na druhou stranu ve velmi dobrém stavu," tvrdí prezident společnosti. Prodat se však nemusí pouze dálková letadla.

Rozhodne se do konce léta

Damoklův meč však visí i nad některými stroji, které létají na středních tratích. V současné době jsou výnosy na jednoho pasažéra na dálkových tratích pět tisíc korun. Aby byly lety ziskové, musí výnosy dosáhnout minimálně šesti tisíc. Aerolinie mají nyní ve flotile padesát strojů. Do roku 2008 však firma odebere ještě devět již objednaných airbusů na střední tratě. "Tyto stroje odebereme. Jich se případné snižování leteckého parku netýká," říká Lašák. Nová letadla postupně vymění starší stroje.
V případě, že bude vhodné dálkovou flotilu udržet, pak chce vedení firmy pořídit další letadla buď starší, nebo na operativní leasing.
Na příští rok však "Lašákovo" vedení plánuje nejen konečný verdikt nad dálkovou flotilou, ale například i další propouštění, zlepšení prodeje letenek a prodej cateringu a carga.
"V tento okamžik připravujeme další propouštění. V těchto dnech se o tom budeme bavit s odbory," říká Lašák. Zatím se počítá s tím, že by mělo v následujících šesti měsících opustit ČSA dalších dvě stě lidí. Nyní jich ve společnosti pracuje kolem 5300.
Za jakou cenu chtějí ČSA prodat cargo a catering, však vedení společnosti nechce zveřejnit. Podle analytiků by se však mohlo jednat o částku v rozmezí 1,3 až 1,5 miliardy korun.
"Zájem o koupi těchto činností je větší, než jsem čekal. Již dnes evidujeme desítky zájemců o koupi," říká Lašák.
Výrazný tlak na zlepšení prodeje se však na výnosech projevuje již nyní. České aerolinie měly letos od roku 2004 nejvyšší říjnové zisky - 191 miliónů korun. "Plánovali jsme přitom jen 89 miliónů," říká Lašák. Loni byla ve ztrátě 233 miliónů korun a v roce 2004 to byl zisk 62 miliónů.

Letadla jsou plnější

Výrazně se zlepšuje i obsazenost letadel. Z loňských průměrných 67 procent v 1. pololetí stoupla na letošních 71 procent.
Letos za prvních deset měsíců firma prodělala "jen" 233 miliónů korun. Ještě v polovině roku se mluvilo o víc než 700 miliónech. Lepší výsledky, než se původně čekalo, ovlivnily i výnosy z charterové dopravy - ta meziročně stoupla o 15 procent. Chartery však vydělávají dopravci nejen v Česku, ale i v zahraničí. "Přibližně 80 procent přepravy bylo v tuzemsku, zbylých 20 procent pak v zahraničí," říká Daniela Hupáková, mluvčí společnosti.
Vedení firmy letos očekává ztrátu v úrovni půl miliardy korun. Příští rok by již měla být firma na nule a další rok v zisku.
Největší ztrátu v novodobé historii vykázal národní dopravce v roce 1993, tehdy to bylo 1,5 miliardy korun. Naopak nejvyšší zisk měly ČSA v roce 1998, a to 414 miliónů korun.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist