Zřizovatelem The English College in Prague je The English College Foundation, s.r.o., Spojené království Velké Británie a Severního Irska. English College poskytuje vzdělání podle studijních plánů Mezinárodního bakalariátu (International Baccalaureate, IB) ve dvou studijních programech, mezinárodním a českém... Studium je šestileté...

Ředitel školy pan Peter de Voil říká:
Škola byla založena v roce 1994 s hlavním posláním poskytovat anglický styl vzdělávání studentům v Praze a potenciálně v České republice. V Londýně se tehdy sešli členové správní rady spolu s tehdejším prezidentem Václavem Havlem a princem Charlesem, kteří si vzali školu pod patronát. Přítomnost V. Havla a prince Charlese vyplynula vlastně z trvale dobrých vztahů mezi Českou republikou a Velkou Británií, Havel na svých cestách po světě úspěšně propagoval novou republiku a jelikož se s princem Charlesem znal, slovo dalo slovo a myšlenka otevřít školu byla na světě. Projekt získal podporu i ze strany britské ambasády a ministerstva zahraničí Velké Británie. V ČR již v té době existovaly střední školy zaměřené na výuku angličtiny, ale jejich systém práce byl založen na jiném principu; naše škola vychází především ze systému výuky ve Velké Británii. Odlišujeme se od všech mezinárodních škol, protože realizujeme anglický způsob vzdělávání v anglickém jazyce, přičemž naším cílem je touto cestou otevírat českým studentům brány do celého světa a dopomáhat jim tak k úspěchu.

Co je to anglický způsob vzdělávání?
Celý proces vzdělávání probíhá velice interaktivně, studenti jsou vedeni k diskuzi, hledání argumentů a pokládání otázek. Nechceme, aby pouze přejímali názory z učebnic a od učitelů, ale aby sami formulovali názor vlastní, aby kriticky přemýšleli, krititicky hodnotili. U nás nejde o memorování, strohé učení se faktů, nýbrž o diskusi, prezentaci názorů a argumentaci. I z tohoto důvodu studenti často píší eseje a učitel sám na jejich názor pohlíží s respektem.
Škola je akreditována MŠMT ČR a jako anglická soukromá nezávislá škola i ve Velké Británii. Nároky na studenty jsou tak stejné jako na ostatních gymnáziích v ČR, ale zároveň obdobné těm, které jsou kladeny na všechny studenty ve Velké Británii. Studenti u nás jako kdyby studovali v Praze i Londýně zároveň, na konci studia skládají českou i mezinárodní maturitní zkoušku a poté mohou vybírat z univerzit na celém světe.
Většina lidí se domnívá, že naše škola je pouze pro bohaté. Ano, platí se školné, náklady na kvalitní vyučující, samotnou výuku a provoz školy jsou vysoké, ale způsob placení školného lze rozvrhnout, nabízí se i stipendia s ohledem na sociální zázemí rodiny, ale především studentem této školy nemůže být dítě jen proto, že jeho rodiče mají finanční prostředky. Studentka či student musí prokázat své schopnosti, osobní kvality, zájem o studium a ochotu tvrdě pracovat. Škola vytváří velice multikulturní prostředí - je zde 15-20 % cizinců - a jsou zde i dva uprchlíci (Zimbabwe, Nepál). Rozhodli jsme se, že jim poskytneme příležitost získat kvalitní vzdělání a do školy tak vneseme i jiného ducha, ducha solidarity a zodpovědnosti za okolní svět.

Jak vypadá maturitní zkuška?
IB (International Baccalaureate) je mezinárodní zkouška pocházející z Velké Británie, která se vykonává v různých zemích a sestává ze 6-7 předmětů: povinné jsou 2 jazyky (angličtina, čeština nebo jiný mateřský jazyk studenta - na ten se studenti připravují s externím učitelem, kterého škola najímá), matematika, přírodní vědy (fyzika, chemie), humanitní vědy (sociologie..), poté si vybírají z volitelných předmětů. Každý student píše esej v angličtině, kde prokáže kritické myšlení, schopnost podložit svůj názor argumenty. Součástí komplexu zkoušky je i mimoškolní činnost studentů (sport, charita, tvůrčí činnost), kterou musejí studenti prokázat.

- Jak vypadá studium, rozložení předmětů?
Studium trvá šest let a sestává ze dvou částí. První tři roky jsou uzavřeny mezinárodní zkouškou IGCSE, která potvrzuje ukončení základního vzdělání. Čeští studenti mají češtinu a dějepis v češtině (požadavky MŠMT), cizinci mají češtinu jen na základní úrovni. Další tři roky pak příprava na IB. Studium je opravdu náročné, student musí být schopný a zároveň tvrdě pracovat. Hlavním cílem je, aby naši absolventi uspěli ve studiu na vysokých školách a univerzitách, a nutno říci, že ve studiu pokračuje 95-96 % z nich, z toho asi polovina odchází do zahraničí.

- Jak se známkuje na takovéto škole?
Používáme český i britský systém: ten anglický spočívá v tom, že v 1. až 3. ročníku jsou studenti hodnoceni stupni a-g, "a" je nejlepší, abc - prospěl, na druhém stupni se dává známka 1-7, sedmička nejlepší, 4-7 prospěl. Všechny známky zahrnují i slovní hodnocení učitele.

- Kdo na škole studuje a kdo vyučuje?
Momentálně máme 320 studentů, z toho 80 % Čechů, zbytek jsou cizinci. Učí je 35 učitelů, přičemž téměř všichni jsou rodilí mluvčí, jen asi sedm vyučujících jsou Češi, kteří učí češtinu a české dějiny. Struktura výuky je stejná jako na běžném českém gymnáziu, široká je nabídka mimoškolních aktivit. English College je všeobecně zaměřená škola s důrazem na kvalitu, studenti musejí projít nejprve všeobecným vzděláním a ve vyšších ročnících se mohou specializovat (třeba na jazyky, nebo ve vědách), to znamená, že už v závěru studia uvažují o tom, jakému oboru se budou chtít dále věnovat. Mimoškolní aktivity jsou velmi různorodé: sport, výtvarné umění, hudba (máme pěvecký sbor), pracuje zde studentská rada, učí se jazyky, hraje se divadlo, jako ve starém Řecku tu existuje filosofické fórum (vede sám pan ředitel), aktivity vesměs zajišťují učitelé školy. Má-li student jiné aktivity(sportovní oddíl apod.) a zvládá-li při nich školu, podporujeme jej a vycházíme mu vstříc.
Za poslední tři roky opustili školu jen asi 2-3 studenti. Jestliže dítě studium nezvládá, sejde se vedení školy, rodiče, výchovná poradkyně a jeho problémy se řeší společně. Nemůže se tedy stát, že najednou někdo propadne a nikdo s tím nic předtím nedělal. Komunikace s rodiči i studenty je důsledná, studenti se ráno setkávají se svým třídním a dohromady řeší agendu celého dne. V případě, že student neudělá část závěrečné zkoušky, může za určitých podmínek zkoušku opakovat. Zkoušky jsou písemné formou testů a esejí, jen z jazyků se dělají zkoušky ústní (nahrávají se a odesílají k posouzení do Velké Británie).

- Myslíte, že někdy budou maturitní zkoušky nivelizovány v rámci EU? Na první pohled ta zdejší je mnohem náročnější nežli na běžném českém gymnáziu...
Je určitě správné vytvořit pro všechny školy určitý standard, ale musí to být kvalitně zpracováno. Např.ve Spojeném království jsou jiné maturity ve Skotsku, jiné v Anglii, takže v rámci EU asi sotva dojde ke sjednocení maturit. Evropa je sjednocená ve své různosti. Spíš bude tendence nalézt kompatibilitu, ale rozličnost udržet. Tím, že naši studenti skládají mezinárodně uznávanou zkoušku, nemají s následným uplatněním problémy.
Naše škola prosahuje tři zásadní hodnoty: kvalitu vzdělání a důraz na ni, výchovně poradenskou a společenskou funkci, vzájemný respekt a důvěru mezi učitelem a studentem, partnerství. Vychováváme ze studentů individuální osobnosti.

A co na to studenti?

1. Jak se vám studovalo na English College a co vám studium dalo?
2. Je vyuka v anglickém stylu jiná než na české škole?
3. Poskytla vám English College dostatečnou přípravu pro nynější vysokoškolské studium?
Na tyto tři otázky odpovídali bývalí studenti English College, nyní studenti vysokých škola u nás i v zahraničí.

Miriam Kürtösiová
1. Na English College jsem strávila závěrečné tři roky středoškolského studia. Na této škole panuje příjemná přátelská atmosféra, která v kombinaci s flexibilitou nabízenou programem IB vytváří vynikající místo ke studiu. Každý student si zvolí šest předmětů, kterým se chce věnovat. Pro mě to znamenalo cizí jazyky, ekonomii a matematiku. Studium předmětů, které Vás baví, je samo o sobě přínosnější, studenty totiž více motivuje. Nicméně IB program zároveň svým rozsahem nepochybně poskytuje komplexní vzdělání. Studium na English College mi umožnilo dosáhnout výsledků, díky kterým jsem úspěšně splnila podmínky přijímacího řízení na svoji současnou vysokou školu Cambridge University. Vedle akademické stránky je English College také ideální díky širokému spektru mimoškolních aktivit - ať už se jedná o nejrůznější sporty, drama, umění či rétoriku, kterým jsem se věnovala.
2. Jelikož jsem strávila na English College pouze tři roky, odpovím na tuto otázku z pohledu studenta IB programu. Zdejší výuka se liší od českých škol v několika zásadních bodech. Studenti si volí šest předmětů - tři na vyšší a tři na standardní úrovni. Nicméně program vyžaduje studium vědy, jazyků i matematiky a zabraňuje tak jednostrannému výběru předmětů. Studenti jsou také častěji hodnoceni na základě písemných testů a musí v průběhu IB programu vypracovat "coursework", která ovlivní závěrečnou maturitní známku. Příprava na maturitu je tak rozprostřena do celých dvou let. Samotná maturitní zkouška není hodnocena vyučujícími na English College. Anonymní testy i nahrávky ústních zkoušek se odesílají k externímu hodnocení. Výhody IB programu jsou zřejmé i z toho, že premiér Velké Británie Tony Blair nyní prosazuje jeho zavedení ve Spojeném království, kde v současné době většina středoškoláků studuje tzv."A-levels".
3. Na English College jsem získala nejen potřebné znalosti, tedy akademickou průpravu, ale současně si velmi cením pomoci, kterou mi poskytli učitelé při přípravě na samotné přijímací řízení. English College podporuje individualitu studentů, jejich sebejistotu a zároveň poskytuje skvělou průpravu v anglickém jazyce. Toto vše mi velmi pomohlo v začátcích vysokoškolského studia.
Vždy jsem chtěla studovat ekonomii, a proto jsem si zvolila Cambridge University, jelikož se jedná o jednu z nejlepších universit na světě v tomto oboru. Studium na universitě, která je spojena se jmény nejslavnějších světových ekonomů, jako Keynes nebo Alfred Marshall, a kde přednáší přední světoví odborníci, je pro mě velikou poctou a motivující výzvou. University of Cambridge je druhou nejstarší universitou v mluvícím světě a její téměř osm set let dlouhá historie přispívá k nesmírně inspirující atmosféře tohoto místa. Úspěšnost absolventů Cambridge University v profesionální kariéře byla rovněž jedním z hlavních faktorů, které ovlivnily mé rozhodnutí hlásit se ke studiu právě sem.
Množství látky probrané na přednáškách a práce zadávané pro "supervisions" (výuka pro velice malou skupinu studentů čítající mezi 2-4 studenty) vyžadují časově náročnou přípravu. Nicméně studenti si vždy najdou také čas na sport nebo jiné mimoškolní aktivity. Já jsem například veslovala za Fitzwilliam College, University of Cambridge, kde studuji. Na Cambridge nyní studuji úspěšně druhým rokem, a z velké části tomu vděčím právě English College.

Kateřina Boleslavská
1. English College byla moje vysněná škola. Toužila jsem zde studovat od chvíle, kdy jsem se dozvěděla, že škola existuje. Vzhledem k mému předchozímu pobytu v zahraničí jsem se se stylem výuky ihned ztotožnila a problémy, které jsem měla dva předchozí roky na české základní škole, se okamžitě rozplynuly. S učiteli jsem měla, dle mého názoru, přátelský vztah, kdykoliv jsem se na ně mohla obrátit s možnými nejasnostmi ve studiu. I pět let po maturitě se na školu vracím a povídám si s těmi, kteří dosud neodjeli, a s některými se stýkám i mimo školu. V době, kdy jsem na English College sudovala, byla škola podle mne "rodinná", všichni se navzájem znali.
Neocenitelné jsou i praktické zkušenosti, které jsem studiem získala. Často jsme dělali experimenty, což je podle mne nejlepší cesta jak se danou věc naučit, a často nám bylo mnohé i demonstrováno. Prolínaly se různé metody učení, od samostatné práce, po skupinové projekty, videoprojekce. Samozřejmostí je rozvoj znalosti angličtiny, kdy jsme například četli Shakespeara v originále a dodnes si z něj i citujeme. Znalost anglického jazyka je pro mne i v nynějším studiu výhodou, jsem schopna si dohledat potřebné informace v zahraniční literatuře a číst si články a studie publikované pouze v angličtině.
2. Žila jsem několik let v USA, kde jsem navštěvovala tamní školu. Po návratu do ČR jsem chodila 2 roky na základní školu, kde byl pro mne styl výuky naprostým šokem. Dominoval autoritativní postoj učitele, povinnost plnit jenom úkoly a naprostý nezájem o vlastní činnost. Proto jsme se doma rozhodli, že budu studovat na English College. Hlavní předností pro mne byl rovnocenný postoj učitelů ke studentům, neustálé vedení k samostatné činnosti, požadavky na logické myšlení a schopnost umět si najít zdroj informací oproti biflování faktů a dat nazpaměť, jak je obvyklé na české škole. Předností programů IGCSE a IB je i fakt, že studentovi nedovolují zaměřit se pouze jedním směrem, ale rozvíjí jeho osobnost v mnoha oblastech. V IB jsem se více soustředila na přírodovědné předměty biologii, chemii a fyziku, ale zároveň jsem studovala i humanitní obor, v mém případě dějepis. V IB je i výhodou, že si student může zvolit úroveň předmětu, který studuje, a to dle svých schopností (využíváno hlavně v matematice) a zájmu o předmět.
3. V současné době studuji na 1. lékařské fakultě UK. Na ECP jsme byli vedeni v mnoha předmětech ke schopnosti si věci sami zdůvodňovat a nikoliv se pouze učit holá fakta, od dějepisu až po chemii. Po přechodu na českou vysokou školu jsem do jisté míry byla hozena zpět do tradičního stylu výuky. Je to samozřejmě dáno i charakterem studia, kde je nutné se naučit nazpaměť spoustu informací, ale není od nás vyžadováno logické zdůvodňování. Pro mnohé studenty je poté šok, když na nás profesoři a asistenti na stáži jednou za čas vyžadují právě takovýto styl výuky. V tomhle směru cítím, že za to mohu poděkovat ECP. Zároveň neustálé samostatné projekty, kterými jsme se zabývali na English College, ať již ve formě prezentací nebo psaní esejí, mi pomohly s pracemi na mnoha seminářích. V nedávné době jsme ve skupině pěti studentů psali seminární práci a pro dva z nás, kteří jsme College navštěvovali, nebyl problém zformulovat myšlenky, uspořádat text, sepsat použitou literaturu. Pro ostatní tři studenty ve skupině to problém byl, na střední škole k tomuto nebyli evidentně vedeni.

Luděk Merašický
1. Studovat na ECP bylo určitě velmi dobré rozhodnutí. Jedním z důvodů je velmi unikátní složení jak spolužáků, tak učitelů. Učitelé přicházeli prakticky z celého světa a přinášeli tak do výuky spousty zajímavých poznatků. Navíc byli velmi přátelští a otevření všem dotazům a velmi nám pomáhali při studiu. Kolektiv spolužáků byl také naprosto výborný. Jedna z hlavních věcí, co mi studium dalo, je určitě mezinárodní rozhled. Člověk získává poznatky z celého světa a může si tak udělat velmi dobrý obrázek, co je dobré a co nikoliv.
2. Výuka v anglickem stylu je rozhodně do značné míry odlišná od toho českého. Asi největší rozdíl je v tom, že vyžaduje po studentech, aby si byli schopni vytvořit a hlavně obhájit svůj názor. To znamená, že nezáleží, jaký názor máte, pokud to dokážete podpořit přesvědčivými argumenty. Dále jsou studenti vedeni k tomu, aby dokázali aplikovat teorii do každodenní praxe. V neposlední řadě se klade velký důraz na samostatné vyhledání informací, jejich zpracování a diskuze.
3. Určitě ano. Po stránce jazykové myslím, že mě ECP připravila velmi dobře. Samozřejmě se mám ještě hodně co učit. Další velmi užitečnou věc, kterou jsem se na ECP naučil, je vyhledávání informací a jejich vzájemné propojování tak, abych došel k nějakému logickému závěru podloženému pádnými argumenty. Na toto se klade velký důraz i na Astonu a musím říct, že 3 roky na ECP mi daly hodně kvalitní základ. Dále jsem se naučil pracovat, jak samostatně tak i ve skupinách, což jsem opět na Astonu zúročil.
Jelikož jsem se v posledních třech letech učil v anglickém stylu, tak jsem v tom chtěl pokračovat i na vysoké škole. Proto jsem se rozhodl zkusit Anglii. Aston jsem si vybral proto, že je to jedna z nejlepších škol na business, který jsem chtěl dělat, v Anglii. Po prvním semestru můžu říct, že studium je poměrně náročné, ale samozřejmě zvládnutelné. Stále zbývá hodně času na všelijaké mimoškolní aktivity, ať už člověk hraje nějaký sport nebo cokoliv jiného. No a samozřejmě je čas i si něco přivydělat.

Táňa Hušková
1. Na studium na English College mám veskrze pozitivní vzpomínky. Výuka probíhala ve velmi přátelském duchu. Důraz byl kladen na rozvoj vlastních myšlenek, přičemž role učitele spočívala především v naslouchání názoru studentů a v podporování rozvoje samostatného myšlení. Z tohoto hlediska mě studium na English College velmi obohatilo, neboť jsem se naučila prosadit si svůj vlastní názor a diskutovat kolektivně nad různými společenskými otázkami.
2. Jelikož nemám zkušenosti s českým středním školstvím, nemohu objektivně hodnotit, jaký je mezi oběma typy škol rozdíl. Nicméně si troufám tvrdit, že anglický typ školství nabízí větší možnosti vlastníi seberealizace. Vztah učitele a žáka je založen na důvěře a rovnoprávnosti. Anglické školství bezpochyby upřednostňuje diskuzi před slepým memorováním. A kromě toho se důkladně věnuje aktuálním otázkám, a tudíž je zde větší vazba na současné problémy. To se týká především humanitnich předmětů jako zeměpis a dějepis.
3. Myslím si, že mě English College připravila na vysokoškolské studium velmi dobře. Jelikož studuji humanitní obory (anglistika, amerikanistika a dánština na FF UK), kde je studium založené na interpretaci odborných textu a krasné literatury, poskytla mi English College v tomto směru cennou průpravu. Také mi nečiní větší obtíže diskutovat nad literárními díly; jsem bohužel svědkem u většiny českých studentů, že se ostýchají projevit svůj názor.

Iveta Nováková
1. Studium bylo náročné, ale zajímavé. English College mi dala nejen výborné jazykové znalosti, ale také mě naučila, "jak se učit", analyzovat informace, vyjadřovat se, dávat si cíle, být samostatná a především učit se se zálibou.
2. Domnívám se, že ano. Anglický styl učí studenty porozumět textu, dát věci do souvislosti, zhodnotit a zpracovat informace. Nejde v něm o mechanické memorování. Studuje se na přikladech, píše se hodně eseji a studenti prezentují své práce. Naučí vás pracovat s literaturou, vyjadřovat se a studovat se zaujetím.
3. Ano, poskytla. Mohu již konstatovat, že mě English College výborně připravila pro vysokoškolské studium. Škola (VŠE) mi zatím nedělá problém, spousty látky již znám a přijde mi jednodušší a méně náročná, než English College.

Celkové klima vytváří v žácích pocit sounáležitosti se školou. Každý žák je respektován jako individualita, zároveň se však učí být členem týmu a nést spoluzodpovědnost za celek.... Škola si i nadále udržuje výrazně nadstandardní úroveň.
(Text v úvodu a závěru pochází z inspekční zprávy České školní inspekce, pražského inspektorátu z roku 2004)

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist