Zermatt
Ze střediska Zermatt šplhá lanovka na vrchol Klein Matterhorn.
Snímek: ZERMATT BERGBAHNEN

Lanovka na Malý Matterhorn
Něco pro ekology! Nejezdí tu auta, jen autobusy na elektrický pohon nebo saně tažené koňmi. Ze švýcarského střediska Zermatt šplhá systém několika lanovek, zakončený nejvyšší lanovkou v Evropě, na vrchol Klein Matterhorn (3883 m). Osmimístná kabinková lanovka si na své cestě odpočine na zastávce Furi. Poté s ní pokračujete přes Schwarzsee a další lanovkou na Trockener Steg (nebo přímo od Furi 125místnou kabinou), kde se můžete občerstvit v restauraci. Přesednete do stomístné kabiny, která vás doveze až do stanice pod vrcholem. Výhled z plošiny je nezapomenutelný, za jasného počasí napočítáte kolem čtyřiceti čtyřtisícovek. Jen namátkou, panorama před vámi zdobí Matterhorn, Dent Blanche, Breithorn, Weisshorn, Mont Blanc nebo Grand Combin. 

* Zpáteční jízdenka (dospělí/děti): 84/42 CHF


Lanovka Vanoise Express
Impozantní dvoupatrová lanovka za 15 milionů eur přepraví naráz až 200 cestujících. Téměř 2km údolí mezi lyžařskými středisky Les Arcs, Peisey-Vallandry a La Plagne překoná za čtyři minuty. Jejich propojením vznikl komplex Paradiski, který zahrnuje stovky kilometrů sjezdových tratí. Hlavní motor lanové dráhy je jištěn dvěma záložními. Každá z dvou kabin se pohybuje samostatně a jsou funkční a provozuschopné i v okamžiku, kdy boční vítr dosáhne síly 70 km v hodině. Zatímco si užíváte jízdu téměř 400 metrů nd údolím, vysoko nad vámi se modrají ledovce pod horou Bellecote. 

* Celodenní jízdenka (dospělí/děti 6 - 14): 46/34,5 eura


Lanovka na Aiguille du Midi
Z lyžařsky proslulého francouzského střediska Chamonix stoupá pro mnohé nejatraktivnější lanovka na světě. Přes Plan de l´Aiguille vede na vrchol Aiguille du Midi (3842 m), který se tyčí celých tři tisíce metrů nad dnem údolí. Nejlépe je vyjet brzy ráno, protože v poledne se vrchol často halí do mlhy a navíc si budete muset vystát dlouhé fronty na cestě nahoru i dolů. Aiguille du Midi je mohutný žulový masiv, jehož dvě strmé, mostem propojené špičky jsou provrtané tunely a obestavěné stanicemi dvou lanovek, několika restauracemi a vyhlídkovými terasami. Nejvýše ční vysílač ve tvaru kosmické rakety. Pod nohama spatříte zasněženou plošinu průsmyku Col du Midi, nalevo pak ledovce Vallée Blanche a Géant a uprostřed Mont Blanc. Nejpůsobivější je v jihovýchodním směru probíhající půlkruh jehlovitých vrcholů a strmých skalních stěn zleva uzavírající horizont. Rozeznáte Triollet, Aiguille Verte, Jorasses a při dobré viditelnosti i Matterhorn a Monte Rosu.

* Zpáteční jízdenka (dospělí/děti 4 - 15 let): 37/29,60 eura


Lanovka na Pic du Midi
Pyreneje: západní část této oblasti je vlhká, zelená a hojně se zde hovoří baskicky. Střed je hornatý, často zasněžený a ovlivněný Gaskoňskem. Východní část je suchá a slyšíte zde katalánštinu. Severně od průsmyku Col du Tourmalet, přes který vede jeden z nejnáročnějších výstupů Tour de France, se tyčí nepřehlédnutelný Pic du Midi de Bigorre (2877 m). Na vrchol se dostanete za 15 minut lanovkou z lyžařského střediska La Mongie. Rozkládá se zde komplex budov observatoří, od nejstarších až po ty moderní, kde je stálá obsluha už od založení v roce 1873. Vyhledávaným cílem turistů je zdejší Muzeum hvězd. Kromě pyrenejských špiček dohlédnete z vrcholu až na úpatí Francouzského středohoří.

* Zpáteční jízdenka (dospělí/děti 6 - 18): 25/15 eur


Lanovka na Zugspitze
Vyhlídkově "pozadu" nezůstává ani Německo. Na jeho nejvyšší horu Zugspitze (2962 m) vedou celkem tři horské dopravní systémy. Prvním je zubačka Zugspitzbahn z roku 1930. Vyjíždí z lázeňského města Garmisch-Partenkirchen a její cesta končí v 4,5 km dlouhém tunelu, kterým stoupá na plató Sonnalpin. Tady přestoupíte na visutou lanovku Gletcherbahn. Druhá vás vyveze od jezera Eibsee a konečně třetí z tyrolského Ehrwaldu. Na strmém vrcholovém hřebeni se tísní obchody, restaurace, muzeum, objekty radiokomunikací, vědeckovýzkumná stanice a pošta, vše složitě propojené chodbami a schodišti. A výhled? Do čtyř zemí, vidět jsou Dolomity, ale i třeba Mnichov. 

* Celodenní jízdenka (dospělí/děti 6 - 15): 37/22,50 eura

Téma připravil Tomáš Wehle
tomas.wehle@economia.cz

Lanovky a světové rekordy

Nejnižší lanovka: visutá lanovka v izraelské pevnosti Masada u Mrtvého moře má spodní stanici v úrovni 257 m pod mořem, horní je jen 33 m nad úrovní mořské hladiny. Původní lanovku z roku 1970 od rakouské firmy Brändle nahradila v roce 1998 lanovka nová, vedoucí prakticky ve stejné trase. Postavila ji firma Doppelmayr a trať bez podpěry měří 900 m.

Nejdelší lanovka: 13,163 km měří kabinová lanovka Norsjö mezi švédskými městy Örträsk a Mensträsk. Byla postavena v roce 1940, původně měřila 96 km a sloužila k převozu rudy. Pro veřejnost se otevřela v roce 1989.

Lanovka s nejvyšší podpěrou: rakouská lanovka Gletscherbahn Kaprun III na Kitzsteinhornu je podepřena pylonem vysokým 113,6 m.

Největší převýšení v jednom úseku: dosahuje nejvyšší německá lanovka Eibsee - Zugspitze z roku 1963, která na 4450 m délky překoná úctyhodných 1950 m.

Nejekologičtější lanovka: městská lanovka ve švýcarském
Freiburgu. Více než sto let stará dráha, spojující městské části Neuveville a St. Pierre, jezdí na odpadní vodu.

Nejvyšší osobní lanovka: stojí ve venezuelských Andách, je dlouhá 12,5 km a vede z centra města Mérida (1640 m n. m.) na horu Pico Espejo (4765 m n. m.). Jde o systém čtyř na sebe navazujících lanovek, které postavila v roce 1959 francouzská firma Applevage.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist