Rekordní tempo slovenské ekonomiky, jež loni vyrostla o 8,2 procenta, má silný vliv i na české podniky. Část z nich se na hospodářském boomu východních sousedů přímo podílí, protože tam vlastní významné firmy. Pro jiné je bohatnoucí Slovensko stále vítanějším odbytištěm produkce.

Daří se stavbařům
Úspěch slovenské ekonomiky se příznivě odráží ve výkonech stavebních firem. Například český Metrostav působí na Slovensku prostřednictvím společnosti Doprastav.
"Privátní investice rostou, poměr soukromých a státem placených zakázek se u nás loni vyrovnal," říká Ján Dudáš z představenstva Doprastavu. Firma, jejíž předloňský obrat dosáhl 13,5 miliardy slovenských korun, loni začala ve větší míře stavět i byty a kanceláře v Bratislavě, přestože je specializovaná na dopravní stavitelství. Překážky rychlejší výstavbě silnic podle Dudáše kladou občanská sdružení a ekologové.
"Je to stejné jako v Česku. Protesty například stále brání vypsání tendru na dálnici u Považské Bystrice. Můžeme jen doufat, že letos se podaří stavbu zahájit," dodal.
Slovenský trh je klíčový pro domácí farmaceutickou jedničku Zentivu - ta je stále na prvním místě v oboru i ve východní části bývalé federace.
Také agrochemický gigant Agrofert podnikatele Andreje Babiše má u východnách sousedů pevné zázemí. Vlastní tam chemičky Duslo Ša3/4a a Istrochem Bratislava.
Rovněž pekárenská společnost Agrofertu Penam se na Slovensku rozmáhá, její firmy tam mají největší tržní podíl. Stejně tak se daří i firmě United Bakeries, jejíž společnost Delta Pekárne hodlá na Slovensku dál expandovat. "Chutě lidí v obou zemích jsou stále podobné - a máme i stejný problém s extrémně nízkými cenami pečiva na trhu," prohlašuje mluvčí United Bakeries Jaroslav Pomp.

Čím Slovensko láká?
Od roku 2002 vlastní na Slovensku výrobní podnik i krnovská společnost Kofola. Ředitel Kofoly SK Miroslav Majerčák vidí klady, ale i zápory slovenského trhu. "Díky rovné dani je pro podnikatele slovenský daňový systém jednodušší," potvrzuje.
V obou zemích jsou podle něj potíže se získáním pracovníků s potřebnou kvalifikací. Ochranu zahraničních investorů ale považuje na Slovensku stále za slabší. A v Česku je také snazší a výhodnější získat úvěr.
Jinak ovšem míní, že slovenské ekonomické reformy připravily vstupu zahraničních investorů dobrou půdu. "Zhoršení podnikatelského prostředí po nástupu nové vlády se neobávám, i když jsme připraveni na všechno," dodává Majerčák.
Provázanost české a slovenské ekonomiky potvrzuje i to, že investice proudí také směrem na západ - Slováci podnikají v tuzemsku.
Slovensko-česká finanční skupina Penta například koupila Aero Vodochody.
Investiční společnost J&T zase ovládá nejen pražský fotbalový klub Sparta, ale také Pražskou energetiku nebo areál Zbrojovky Brno. Výrazně se prosazuje také v českém potravinářství, koupila například několik místních masokombinátů.

Díky autům boom nekončí
Ještě jedno má hospodářství obou států společné. Táhne je automobilový průmysl. Naplno zatím jede bratislavská továrna Volkswagenu, kde se vyrábějí vozy tří značek - VW, Audi a Porsche. Výrobního rekordu továrna dosáhla v roce 2003, kdy její brány opustilo 281 tisíc vozidel. Tehdy se automobilový průmysl podílel na slovenském exportu 31 procenty.
Až do loňska pak výroba klesala, přesto podíl automobilové produkce na exportu roste. Na Slovensku totiž postavili své továrny noví dodavatelé autodílů, kteří svou produkci zaměřili na nové automobilky Peugeot v Trnavě a Kia v Žilině.
Obě nové automobilky loni teprve testovaly výrobu, komerční produkce se naplno rozjede až letos. Plánované kapacity, čili 200 tisíc aut v Žilině a 300 tisíc vozů v Trnavě, mají automobilky dosáhnout až v příštím roce. Tehdy se má na Slovensku vyrábět 800 tisíc osobních aut ročně a automobilový průmysl se na slovenském exportu bude podílet 48 procenty. Těžit by z toho měly i čeští dodavatelé náhradních dílů.
I když se zěmě stává jednou z evropských automobilových velmocí, na místním trhu vítězí dlouhodobě česká Škoda Auto. Ze 78,6 tisíce prodaných vozů jich z Mladé Boleslavi bylo více než čtvrtina - přes 21 tisíc.
To je ale jen zlomek z její celkevé loňské produkce 550 tisíc automobilů. Tradičně nejvíce jich totiž firma prodá v Německu a na domácím trhu.

Ekonomiky největších obchodních partnerů Česka rekordně rostly

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist