Brusel v. obchodní bariéry


Česká firma Linet bez problémů vyváží svá speciální nemocniční lůžka do všech evropských zemí vyjma jediné - Francie. Tam si musí nechat testovat každý nový výrobek a musí se podrobit i francouzskému auditu systému řízení, i když má certifikát německé zkušebny TÜV. Test každého výrobku přijde na desítky tisíc eur.
"Francouzi tyhle normy neuznávají. Vytvořili si odchylky, které podle nich specifikují výrobek podrobněji. Tomu se musíme podřídit, protože to je podmínkou pro získání státní zakázky," říká ředitel společnosti Zbyněk Frolík. "Považuji to za obstrukci, kterou chtějí omezit pronikání schopnějších firem na jejich trhy."
To by se mělo brzy změnit. Evropská komise totiž včera slíbila všem podnikům radikální reformu, která má překážky volného pohybu zboží uvnitř unie zbourat.
V budoucnu by už firmy neměly mít povinnost dokazovat, že jejich výrobky odpovídají normám a pravidlům platným v zemi, kam chtějí vyvážet. Stačil by jim certifikát z jejich domovské země. Ostatní státy naopak budou muset přijít s důkazy, že jejich požadavek na zákaz prodeje nějakého druhu zboží, který byl schválen v jiné zemi EU, je oprávněný.
Volný pohyb zboží je jedním ze základních práv Evropské unie. V praxi mu ale často brání nejrůznější omezení, která některé členské země unie hájí veřejným zájmem, ochranou životního prostředí nebo bezpečností.
To se dotýká hlavně malých a středních podniků. Ty mohou prodávat zboží po odzkoušení a certifikaci ve své zemi původu, ale když je chtějí vyvézt, úřady v zahraničí je často nutí podstoupit podobnou proceduru znovu. To ale znamená výrazně vyšší náklady a mnohé firmy záměr vyvážet své zboží si úplně rozmyslí. Podle odhadů tak evropské podniky přicházejí ročně o 150 miliard eur.
Brusel to stále víc frustruje. "Nejsem přesvědčen, že tato pravidla existují v zájmu bezpečnosti nebo životního prostředí," řekl eurokomisař pro průmysl Günter Verheugen. "Spíš mají ztížit nebo úplně znemožnit cizím firmám vstup na národní trh." V budoucnu by tak vnitřní trh unie měl fungovat na jiných pravidlech. Verheugen navrhuje, aby v každé zemi vznikl jediný akreditační úřad, který bude zboží schvalovat. Tato síť úřadů by měla nahradit nepřehledný systém více než 1800 zkušeben a laboratoří, které schvalují zboží po celé EU. Unie by měla zjednodušit svou legislativu a také lépe chránit známku CE, označující zboží, jež odpovídá všem evropským normám.
Brusel chystá zvláštní opatření pro dovoz osobních aut. Každá země EU má totiž jiná pravidla, kterým se musí podřídit každý, kdo si zakoupí auto v zahraničí a chce ho přihlásit doma. Prvním krokem bude letos na jaře zveřejnění detailního přehledu, jaká nařízení platí v jednotlivých zemích.
Návrh na zavedení jednotných norem a odstranění zbývajících bariér pohybu zboží budou v příštích letech projednávat a schvalovat členské státy EU i Evropský parlament. Čeká se přitom podobný ideologický střet mezi liberály a protekcionisty, kvůli kterému byla loni po letech schválena kontroverzní směrnice o pohybu služeb v okleštěné podobě.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist