Při srovnávání úspěšných, moderních a ekonomicky vyspělých zemí lze i přes jejich značnou odlišnost nalézt společné body. Jedním z nich je kvalitní státní správa. V oblasti podpory exportu, kde představitelé státu často u svých zahraničních partnerů na vrcholné úrovni lobbují za zájmy svých firem a kde vyjádření podpory ze strany státu, odkud vývozce pochází, je často nezbytnou podmínkou úspěchu, to možná platí dvojnásob.

Navíc podnikatelé mají v tomto mezinárodním měřítku možnost přímého srovnání se svými konkurenty. Je proto v zájmu naší ekonomiky, aby se podnikatelé na naši státní správu v oblasti podpory exportu obraceli s co nejkonkrétnějšími požadavky, co a jak může stát v této oblasti zlepšit. S vědomím této potřeby, na druhé straně do určité míry limitované rozlohou našeho státu a státními prostředky, se Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR snaží svoje kompetence vykonávat co nejefektivněji a s cílem maximálně napomoci úspěchu českých firem v zahraničí.

V praxi to znamená důraz na kvalitu všech prováděných činností. Důkazem budiž i to, že část MPO, zodpovědná za provádění obchodní politiky a zahraniční obchod, úspěšně prošla v listopadu 2006 certifikací kvality podle normy ISO 9001. V oblasti kvality poskytovaných služeb státu v zahraničí je to významný krok k lepšímu. Cílem MPO ale nebylo získat "papír" - důležitý je závazek organizace stále uvažovat o zlepšování svých služeb a hodnoty, kterou jim tyto služby přinášejí.

Ministerstvo se samozřejmě musí neustále ujišťovat o tom, že ví, co podnikatelé skutečně chtějí, a že tento informační kanál bude fungovat. Proto ministr Martin Říman rozhodl o založení Rady pro obchod a investice, která bude působit jako poradní orgán ministra s cílem předkládat mu náměty a návrhy na lepší koordinaci a řízení aktivit v zahraničí, tj. především v působení obchodních radů na zastupitelských úřadech a zahraničních kancelářích CzechTrade a CzechInvest.

V Radě budou mít většinový podíl zástupci podnikatelské sféry a měla by do práce nejen MPO, ale i MZV a dalších státních institucí vnést jasnou informaci o skutečných potřebách našich firem v zahraničí.

Každý stát musí být schopen definovat svoje zájmy na zahraničních trzích. V obchodním jazyce bychom řekli, že musí firmám předložit svoji nabídku a přicházet s těmi službami, o které je největší zájem. Tato logika vedla k tomu, že MPO loni poprvé podnikatelské veřejnosti prezentovalo publikaci Export v kostce. V něm zájemcům jasně a srozumitelně představuje nabídku služeb státu pro exportéry, která zahrnuje služby MPO, CzechTrade, obchodně-ekonomických úseků velvyslanectví a generálních konzulátů, České exportní banky a EGAP. Letos v březnu vyjde její aktualizované vydání a firmy s ním budou podrobněji seznámeny v některém z dalších čísel Exportéra.

K lepší informovanosti o nabídce služeb státu již téměř rok účinně přispívá činnost bezplatné telefonní Zelené linky pro export (800 133 331, www.mpo.cz/zlpe), která podnikatelům zprostředkovává rychlý a komfortní přístup k této nabídce. Na linku se tedy mohou obracet firmy se svými dotazy ohledně zahraničního obchodu.

V jednom deníku si nedávno ředitel významného tuzemského podniku povzdechl, že mu k ještě výraznějšímu úspěchu jeho firmy na trhu chybí větší počet kvalifikovaných prodejců. Má-li stát poskytovat kvalitní služby v oblasti podpory exportu, potřebuje i on reprezentanty, kteří budou schopni výše zmíněnou nabídku firmám "prodat".

Proto i MPO společně s CzechTrade připravilo projekt Exportní akademie. Ta bude od tohoto roku obchodní rady a ředitele zahraničních kanceláří CzechTrade připravovat na práci v zahraničí. To znamená seznamovat je se současnou obchodní politikou ČR, s nástroji na prosazování obchodně-ekonomických zájmů ČR na cizích trzích, s rozsahem služeb ČEB a EGAP v oblasti financování a pojišťování obchodních operací, ale i s obchodním vyjednáváním apod.

Cílem je zajistit, aby zástupci státu v zahraničí byli důstojnými reprezentanty ekonomiky a partnery našich firem, aby poskytovali služby státu na nejvyšší možné úrovni. Exportní akademie bude otevřena i zájemcům z řad soukromých firem, které potřebují disponovat kvalitními reprezentanty pro operace na cizích trzích.

Vstupem ČR do Evropské unie se téměř veškerá naše obchodní politika řeší prostřednictvím společné obchodní politiky EU, která určuje pravidla pro obchod EU se státy stojícími mimo unii. MPO ve spolupráci s podnikatelskými svazy, asociacemi a podnikateli identifikuje bariéry, které pro náš zahraniční obchod existují, ať již na straně dovozu do EU či na straně překážek a bariér, které je třeba překonat při vstupu našich firem na cizí trhy a někdy dokonce takovýto vstup úplně znemožňují.

MPO proto pro podnikatele pořádá Business panely, které slouží jako platforma našich podnikatelů pro zjišťování potřeb, které je třeba prosazovat v Bruselu. Je v zájmu malé a otevřené ekonomiky, jakou je ta naše, aby obchodní politika EU byla co nejvíce liberální.

Zájmy, které ČR při jednáních o obchodní politice EU prosazuje, lze pojmenovat takto: zlepšení přístupu na trh (odstranění nebo snížení celních sazeb ve třetích zemích), zajištění podmínek pro levné dovozy surovin a zboží pro naše výrobce, odstraňování překážek obchodu a dodržování fair obchodních praktik, tj. používání antidumpingu v případech nedovolené podpory vlastních výrobců ze strany jiných zemí.

A ještě malé srovnání České republiky a podpory exportu ze strany Department of Commerce USA. Ve Spojených státech každé ministerstvo připravuje strategický plán, který musí obhájit a na jehož realizaci mu jsou schváleny peníze ze státního rozpočtu. V plánu se definují strategické cíle a aktivity, směřující k jejich splnění, vyhodnocuje se plnění cílů z minulého období a vyčíslují investice a náklady, potřebné k jejich realizaci. Proto je jistě zajímavé se podívat, jaké cíle má americké ministerstvo obchodu v oblasti podpory exportu a porovnat je s těmi, které definovalo MPO.

Americké ministerstvo obchodu si je vědomo toho, že exportní výsledky odrážejí úroveň konkurenceschopnosti ekonomiky a jejich firem na domácím trhu i zahraničních trzích. Proto je prioritním cílem ministerstva konkurenceschopnost posílit a zároveň zvýšit počet exportujících firem, především z řad malých a středních podniků.

Američtí experti proto analyzují vývoj na cizích trzích i podle odvětví a předkládají ministru obchodu USA upozornění na kroky vlád, které by mohly vést ke zhoršení přístupu na trhu ze strany USA. Vzhledem k tomu, že 70 procent amerického HDP je tvořeno sektorem služeb, je velká část agendy zaměřena právě na zlepšení přístupu na cizí trhy pro firmy z oboru služeb (pojišťovnictví, média...). To je zajímavé i pro ČR, jelikož export služeb je jednou z důležitých priorit, definovaných vládní Exportní strategií.

Malé a střední podniky jsou páteří americké ekonomiky. A tak se USA při prosazování svých bilaterálních obchodních zájmů zaměřují na země, které jsou relativně lehce dostupné i těmto firmám. Snaží se proto uzavřít dohody o volném obchodu. Díky nim se zvýšil počet exportujících malých a středních firem například do Chile o šest tisíc a do Kostariky o čtyři tisíce.

Zajímavé je i tzv. Advocacy Centre, které poskytuje rady a pomoc podnikům účastnícím se tendrů v zahraničí. Za neocenitelné aktivum rovněž označují síť více než 250 domácích i zahraničních kanceláří na podporu obchodu.

České ministerstvo průmyslu a obchodu také definovalo cíle, na které se pracovníci jeho obchodní sekce a obchodní radové v zahraničí mají zaměřit. Pracovníci na obchodně-ekonomických úsecích zastupitelských úřadů mají společně s agenturami Czechtrade, CzechInvest, CzechTourism a Českými centry koordinovat aktivity a vystupovat společně na podporu našich ekonomických zájmů.

Mají za úkol zvyšovat množství času, který věnují českým podnikům a propagovat ČR jako dobrého partnera pro obchod a investice. A odborníci v ústředí vyjednávají dohody s perspektivními zeměmi pro rozvoj obchodních vztahů a spolupracují s obchodními diplomaty v zahraničí při prosazování zájmů českých firem na konkrétních projektech. 

Autor je vedoucí Oddělení řízení obchodně ekonomických úseků a činnosti Rady pro obchod a investice

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist