Obchodníci nabídnou pojištění i úvěry



Do hypermarketů se už nebude chodit pouze pro potraviny a jiné zboží. Vedle mléka či balených vod si přímo v obchodě budou moci zákazníci již brzy do košíku přidat i "Tesco pojištění" či "Makro leasing". Právě finanční služby se letos stanou hitem nabídky tuzemských maloobchodních řetězců.

Přímo v prodejnách bude možné nejen získat půjčku nebo platební kartu, ale například kromě pojištění a leasingu i získat výhodné spoření. Na rozšiřování finančních služeb se po vzoru svého mateřského řetězce v Británii nyní intenzivně připravuje české Tesco. "V první polovině roku to už nestihneme, ale určitě chceme s těmito službami vyjít brzy ven," potvrdila Jana Matoušková, tisková mluvčí Tesco, podle které je na rozšířenou nabídku finančních služeb český trh připraven.

Podobný záměr sleduje i řetězec Makro, který by rád, aby lidé během nákupu mohli vyřídit například leasing či životní pojištění. Podle šéfa Makra Martina Dlouhého firma uvede služby na trh během třetího čtvrtletí.

Nástroj konkurenčního boje


"Má to svou logiku, v hypermarketech tráví lidé stále více času a už je nezajímá pouze nejnižší cena. Když už nakupují, chtějí si přitom vyřídit co nejvíce záležitostí," dodává Zdeněk Skála ze společnosti Incoma Research, která se zabývá průzkumem trhu. Na silně obsazeném českém trhu, který během posledních dvou let opustili hned čtyři hráči, je právě rozšířená nabídka nejrůznějších služeb jedním z nástrojů konkurenčního boje.

V zahraničí jsou finanční služby jednotlivých řetězců zcela běžné. Například v Británii Tesco už devět let nabízí svým zákazníkům nejen běžné hotovostní půjčky a kreditní karty, ale i různé druhy pojištění a dokonce i hypotéky. Podobný model má tento řetězec i v Maďarsku. Ve spojení s CIB Bank ze skupiny italské Gruppo Banca Intesa a s pojišťovnou Generali prodávají pod svým logem platební karty, nabízejí hotovostní půjčky a pojištění. "Od minulého října nabízíme i pojištění aut či domácností a do naší nabídky patří i cestovní pojištění, které zákazníci dostanou jako bonus k Tesco kreditní kartě," říká mluvčí maďarského Tesca Mihály Hardy. Podobné služby se dají očekávat i na českém trhu.

S rozšiřováním nabídky finančních služeb začal i Kaufland, který zatím jako jeden z mála prodejců nebere karty. Jeho prostory ke klientské expanzi začala využívat Volksbank. Během posledních tří měsíců loňského roku zřídila Volksbank v deseti Kauflandech takzvané volkshopy, kde si lidé můžou otevřít účet, získat platební kartu nebo hotovostní půjčku. Nyní Volksbank umožní zájemcům, aby v těchto malých pobočkách uzavřeli cestovní a životní pojištění nebo stavební spoření.

"Ještě letos mám v plánu otevřít dvacet až třicet volkshopů, do tří až pěti let bychom chtěli být ve všech Kauflandech," říká Petr Žibřid z Volksbank. Hypermarkety Kaufland patří s diskonty Lidl německé skupině Schwarz, která se s odhadovanými tržbami 43, 5 miliardy korun stala vloni jedničkou na trhu.

Naopak Ahold, který se s Tescem dělí o druhou až třetí příčku českých obchodníků, zatím podobný záměr nemá. "Úzce ale spolupracujeme s GE při možnosti nákupu na splátky," dodává Libor Kytýr, tiskový mluvčí Aholdu. Jeho prodejny Albert a Hypernova přesto od loňského podzimu drží konkurenční výhodu díky službě cash back, určené majitelům karet ČSOB.

Cash back láká


Službu cash back, čili možnost vybrat si u obchodníka při nákupu na kartu ze svého konta i hotovost, plánují během letoška další banky. Záměr potvrdily už všechny významné banky. Podle bankéřů by měl cash back v Česku fungovat plošně do konce tohoto roku.

"Právě velký ohlas zákazníků na cash back připravil půdu pro naše další finanční služby," dodává Matoušková z Tesca, které však zatím vybírání hotovosti na pokladně nespustilo.

Obchodní řetězce se navíc letos chystají výrazně rozšířit i nabídku takzvaných cobrandovaných karet, které zatím Čechům neumožňují tak zajímavé výhody a slevy, jako jsou běžné v západní Evropě. "Tuzemští obchodníci zavádění dalších dodatečných služeb a slev letos více využijí k růstu svého obratu. Je to nový trend," potvrzuje Charlie Coode, šéf GE Money Multiservis.

Další cobrandované karty chystá podle něj GE například s Makrem, Electroworldem a také pro klientky kosmetické firmy Avon.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist