Příprava navigačního systému Galileo vázne


Evropský komisař pro dopravu Jacqes Barrot včera oznámil, že systém nebude spuštěn v roce 2010, jak se počítalo, ale nejdříve o rok později.

O tom, co s tím a kdo za zpoždění může, by měli jednat evropští ministři dopravy příští týden v Bruselu. Obvinění jsou dva: Španělsko a konsorcium firem, EADS, Thales, Alcatel-Lucent, Inmarsat, Finmeccanica, Aena, Hispasat a Deutsche Telecom, které systém připravuje. Ministři prý hodlají společnostem dát tvrdé ultimátum.

Španělé prý zastavili práce na budování Galilea, protože se na projektu nedostatečně podílí. Požadují, aby kromě pozemních stanic v Itálii a v Německu byly vybudovány další dvě právě v jejich zemi. K tomu se prý evropské úřady zavázaly v roce 2005. Další státy - mezi nimi mimo jiné i Česká republika - chtějí, aby právě u nich bylo řídící centrum družicového systému. Jednotlivé firmy v konsorciu jsou prý zase tak rozhádané, že dosud nedokázaly utvořit společný "štáb" ani vybrat generálního ředitele. Vinu svalují jedna na druhou. Poukazují přitom na zvýšené náklady (zatím je vývoj stál místo původně plánované jedné miliardy eur miliardy dvě) a začínají pochybovat o tom, zda se vůbec celý systém vyplatí.

Evropský Galileo má kromě navigačního signálu zdarma nabízet i velmi přesnou navigaci za poplatek. Konkuruje mu ovšem americký GPS a nově vyvíjený čínský systém.