Změny jsou nejvýraznějším zásahem do daní a sociálních dávek za posledních čtrnáct let
Nová pravidla mají začít platit od ledna 2008
Vláda s nejkřehčí podporou ve sněmovně se pustila do největší reformy veřejných financí v historii Česka. Kabinet Mirka Topolánka včera večer schválil nejvýraznější zásah do daní a sociálních dávek za posledních čtrnáct let.
Především daně se úplně mění. Detaily představí premiér a ministři financí a práce dnes odpoledne na Fóru Hospodářských novin. Reformu předloží do sněmovny jako provázaný balík. "Nebudeme chtít vyvážený balík reforem rozkládat na prvočinitele," říká Topolánek.
Nové daně a dávky mají začít platit od ledna 2008. Bez reforem se státní finance propadnou do hlubokých dluhů - už příští rok hrozí schodek až 180 miliard.
Nižší daně z vyšších platů
Největší změnou je jednotná sazba daně z příjmů fyzických osob - 15 procent. Ta výrazně změní i styl, jímž lidé uvažují o svých platech. Nebude se totiž už počítat z hrubé mzdy, kterou všichni znají z výplatních pásek, ale ze "superhrubé" mzdy: k platu se připočte i 35 procent sociálního a zdravotního pojištění, které odvádí zaměstnavatel. Základ, z něhož se daň vypočítává, tak bude o 47,5 procenta vyšší než dnes.
Jednotnou sazbu doplní výrazně vyšší slevy z daní. Poplatník si na sebe bude moci odečíst 2070 místo dosavadních 600 korun měsíčně, na závislou manželku 2070 korun místo nynějších 350 a na každé dítě 870 (dnes 500 korun).
Vydělají všichni, nejvíce však lidé s příjmy nad 40 tisíc korun a rodiny s dětmi, nejméně střední třída. Celkově lidé ušetří na daních 16 miliard korun.
Stropy na pojistné
Češi s vyššími příjmy se jako poslední v Evropské unii dočkají také stropů na sociální a zdravotní pojištění. Od odvodů budou osvobozeny příjmy nad čtyřnásobek průměrného platu, tedy 80 tisíc korun měsíčně. Stejný strop má platit i pro živnostníky, takže ti budou muset státu zaplatit na pojistném naopak více než dosud.
Firmám klesnou daně méně - ze 24 na 19 procent. Sazba daně tak bude stejná jako na Slovensku.
Lidé musí naopak počítat s vyššími účty při nákupu potravin, léků, knih či novin. Stoupnou i platby za teplo či nový byt. Nižší sazba DPH totiž stoupne z nynějších pěti na devět procent.
Tři dny nemoci bez peněz
Reforma sociálních dávek se v první etapě zaměří na nemocenskou a na rodičovský příspěvek. Celkově se chystá ministr práce Petr Nečas ušetřit asi 23 miliard korun. "V tomto balíku jsou věci nezbytné pro reformní rozpočet na příští rok. Ostatní návrhy předložím co nejdřív, aby mohly platit též od příštího roku," říká Nečas.
První tři dny nemoci nebude stát platit vůbec, při neschopence kratší než dva měsíce se dávky sníží všem. Rodiče si budou moci vybrat, zda zůstanou s dětmi doma dva, tři, nebo čtyři roky. Podle toho dostanou rodičovský příspěvek mezi 11 400 a 3800 měsíčně.
ČSSD už jasně řekla, že reformu nepodpoří. "Je výhodná jen pro bohaté. Zvyšuje daně střední třídě. Jednotnou sazbu daně nemůžeme připustit," říká stínový ministr financí Bohuslav Sobotka. Premiér však už naznačil, že vládu podrží bývalí poslanci ČSSD Michal Pohanka a Miloš Melčák.
Sociální demokraté jsou naopak připraveni schválit změny důchodů: odchod do penze v 65 letech a nárok na důchod po odpracování nejméně 35 let. "Právě proto předložíme penze mimo balík reforem," říká Nečas.
Jak zbrzdit dluhy
Vláda se do reformy pouští, aby zastavila růst státních dluhů. V programu se zavázala, že příští rok srazí schodek pod tři procenta HDP. Statistický úřad včera překvapivě oznámil, že schodek za loňský rok byl díky rychle rostoucí ekonomice dokonce ještě nižší - 2,95 procenta.
Letos naopak díky předvolebním "dárkům", kdy poslanci zvýšili sociální výdaje téměř o 80 miliard, schodek vystoupá přes čtyři procenta HDP.
Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články.
- Veškerý obsah
- Bez reklam
- Mobilní aplikace
- Veškerý obsah
- Bez reklam
- Mobilní aplikace
- Veškerý obsah
- Bez reklam
- Mobilní aplikace



