Levné aerolinie v Praze posilují. A přidávají další místa v Evropě, do kterých je možné z hlavního města Česka letět.

Skandinávská letecká společnost Norwegian Air Shuttle začne létat od května na trase Praha - Stavanger. Stavanger se tak stane vedle Bergenu, Osla a Trondheimu již čtvrtým místem v Norsku, kam se dá z Prahy doletět přímou linkou.

Podobně i slovenské nízkonákladové aerolinie SkyEurope - které si z Prahy udělaly před rokem jednu ze svých základen, počítají s větším provozem. V letní sezoně plánují zvýšit frekvenci letů a v zimě chce obchodní šéf SkyEurope Karim Makhlouf do Prahy přidat ke dvěma současným strojům ještě další letadlo.

"Soustředíme se na současné destinace. Například na trase z Prahy do Bruselu počítáme s tím, že zvýšíme počet letů ze čtyř za týden na sedm až deset," říká Makhlouf s tím, že jeho firma chce vyjít vstříc zejména byznysmenům. "Ukázali jsme, že nízkonákladová společnost může vedle nízké ceny nabídnout i dobrý produkt porovnatelný s ČSA nebo Lufthansou," věří Makhlouf.

Movitější klientela už levnými aerolinkami přestala opovrhovat. Byznysmenů na palubách nízkonákladových společností usedá stále více. Například společnost EasyJet nedávno uvedla, že z celkového počtu jejích klientů je skoro čtyřicet procent obchodníků. Obdobná čísla potvrzují i ostatní nízkonákladoví dopravci. SkyEurope si kvůli tomu zřídila nedávno další základnu, tentokrát ve Vídni, kde je výrazně větší poptávka obchodníků po letecké dopravě.

Z pražského ruzyňského letiště létá už celá dvacítka nízkonákladových dopravců, kteří vozí stále více cestujících.

"Nízkonákladová doprava měla na pražském letišti v loňském roce největší dynamiku růstu. Počet pasažérů, které tyto společnosti přepravily, se ve srovnání s rokem 2005 zvýšil o dvaadvacet procent," tvrdí mluvčí Letiště Praha Eva Krejčí.

Zatím jednou z posledních, které začaly létat do Prahy, je španělská společnost Clickair. Ta propojila na začátku února Prahu s Barcelonou.

I když z Prahy zatím létají levné aerolinie jen po Evropě, ve světě se stále častěji objevují i lowcostové mezikontinentální spoje. Třeba britský dopravce Flyglobespan, který mimo jiné létá i mezi Prahou a Glasgowem, spojil Evropu se Spojenými státy, Kanadou a Jižní Afrikou.

Podle odborníků se však přidají brzy i další dopravci. V této souvislosti se mluví třeba o asijském dopravci Air Asia nebo o Fly Asian Express. Zájem o cestování v Evropě a také v Asii je totiž větší, než se původně odhadovalo.

Rostoucí zájem leteckých společností o rozšíření linek v následujících letech potvrzuje i předpověď organizace sdružující letecké společnosti IATA pro tento rok.

Důvodem pro expanzi jsou podle představitelů sdružení rostoucí zisky dopravců, a to hlavně v Evropě a Asii. Aerolinie podle jejího odhadu tento rok vykáží zisk 3,8 miliardy dolarů (80 miliard korun).