Levné aerolinie v Praze posilují. A přidávají další místa v Evropě, do kterých je možné z hlavního města Česka letět.
Skandinávská letecká společnost Norwegian Air Shuttle začne létat od května na trase Praha - Stavanger. Stavanger se tak stane vedle Bergenu, Osla a Trondheimu již čtvrtým místem v Norsku, kam se dá z Prahy doletět přímou linkou.
Podobně i slovenské nízkonákladové aerolinie SkyEurope - které si z Prahy udělaly před rokem jednu ze svých základen, počítají s větším provozem. V letní sezoně plánují zvýšit frekvenci letů a v zimě chce obchodní šéf SkyEurope Karim Makhlouf do Prahy přidat ke dvěma současným strojům ještě další letadlo.
"Soustředíme se na současné destinace. Například na trase z Prahy do Bruselu počítáme s tím, že zvýšíme počet letů ze čtyř za týden na sedm až deset," říká Makhlouf s tím, že jeho firma chce vyjít vstříc zejména byznysmenům. "Ukázali jsme, že nízkonákladová společnost může vedle nízké ceny nabídnout i dobrý produkt porovnatelný s ČSA nebo Lufthansou," věří Makhlouf.
Movitější klientela už levnými aerolinkami přestala opovrhovat. Byznysmenů na palubách nízkonákladových společností usedá stále více. Například společnost EasyJet nedávno uvedla, že z celkového počtu jejích klientů je skoro čtyřicet procent obchodníků. Obdobná čísla potvrzují i ostatní nízkonákladoví dopravci. SkyEurope si kvůli tomu zřídila nedávno další základnu, tentokrát ve Vídni, kde je výrazně větší poptávka obchodníků po letecké dopravě.
Z pražského ruzyňského letiště létá už celá dvacítka nízkonákladových dopravců, kteří vozí stále více cestujících.
"Nízkonákladová doprava měla na pražském letišti v loňském roce největší dynamiku růstu. Počet pasažérů, které tyto společnosti přepravily, se ve srovnání s rokem 2005 zvýšil o dvaadvacet procent," tvrdí mluvčí Letiště Praha Eva Krejčí.
Zatím jednou z posledních, které začaly létat do Prahy, je španělská společnost Clickair. Ta propojila na začátku února Prahu s Barcelonou.
I když z Prahy zatím létají levné aerolinie jen po Evropě, ve světě se stále častěji objevují i lowcostové mezikontinentální spoje. Třeba britský dopravce Flyglobespan, který mimo jiné létá i mezi Prahou a Glasgowem, spojil Evropu se Spojenými státy, Kanadou a Jižní Afrikou.
Podle odborníků se však přidají brzy i další dopravci. V této souvislosti se mluví třeba o asijském dopravci Air Asia nebo o Fly Asian Express. Zájem o cestování v Evropě a také v Asii je totiž větší, než se původně odhadovalo.
Rostoucí zájem leteckých společností o rozšíření linek v následujících letech potvrzuje i předpověď organizace sdružující letecké společnosti IATA pro tento rok.
Důvodem pro expanzi jsou podle představitelů sdružení rostoucí zisky dopravců, a to hlavně v Evropě a Asii. Aerolinie podle jejího odhadu tento rok vykáží zisk 3,8 miliardy dolarů (80 miliard korun).
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist