Vletech 2001 a 2002 byl v České republice zjištěn nárůst počtu osob, které tvoří zásobu lidských zdrojů ve vědě a technologii (VaT). Tyto osoby činily v roce 2001 19,9 % celkové populace ve věku 15+ a v roce 2002 tento podíl stoupl na 20,2 %. Z hlediska podílu na populaci ve věku 25-64 let činily tyto osoby 26,1 % v roce 2001 a 26,3 % v roce 2002. Poměr žen a mužů je naprosto vyrovnán.
Ve sledovaných letech byl zaznamenán nárůst o 10,3% mezi osobami, které splňují podmínkuvzdělání, zatímco počet osob zaměstnaných ve VaT povoláních poklesl o 4 %.
Co se týká věkové struktury, největší skupinu tvoří lidské zdroje ve věku 45-64 let, jenž v roce 2002 činily 39,5 % všech zaměstnanců v této oblasti. Toto je způsobeno faktem, že doba potřebná k vyškolení a zdokonalení odborných VaT znalostí je dlouhá a náklady jsou vysoké. Nejsilněji jsou tedy zastoupeni právě lidé v produktivním věku.
Z hlediska ekonomické činnosti jednoznačně vede oblast školství, dále finanční služby a služby špičkových technologií (tj. telekomunikace, počítače a související činnosti, věda a výzkum).
Toky lidských zdrojů ve vědě a technologii plynoucí ze systému vzdělávání
Hlavními sledovanými kategoriemi byli studenti a absolventi terciárního stupně vzdělávání.
Meziroční nárůst počtu studentů, zvláště v oblasti technických věd, architektury, informatiky a výpočetní techniky je příslibem do budoucna, kdy poptávka po odbornících v oblastech vědy a techniky bude stále vyšší. Zájem mladých lidí o tyto obory zároveň úspěšně bojuje proti tzv. stárnutí mozků vědeckotechnologických pracovních sil.
Také u počtu absolventů terciárního stupně vzdělání je zaznamenán meziroční nárůst, zvláště pak v přírodovědných a technických oborech. Ročně absolvuje terciární vzdělání v průměru 42 z 1000 lidí ve věku 25-29 let, přičemž 1,5 z 1000 mladých lidí v tomto věku úspěšně ukončí doktorské studium s titulem PhD.
Celkově lze konstatovat, že základna lidských zdrojů ve vědě a technologii v České republice má tendenci se zvětšovat, nikoli upadat. Hrozba stárnutí odborných vědecko-technických pracovníků je korigována narůstajícím přílivem mladých lidí, přičemž měření zároveň zaznamenalo nárůst potenciálního přílivu nových odborných pracovních sil v podobě budoucích absolventů. Česká republika tak následuje trend v oblasti lidských zdrojů ve vědě a technologii, který byl zaznamenán v zemích Evropské unie.
Finance na vědu a výkum v EU
V souladu s Lisabonskou strategií by mělo dojít v rámci EU k postupnému zvyšování výdajů na výzkum a vývoj (VaV), aby v horizontu roku 2010 dosáhly stanovené úrovně 3 % HDP. Z posledních čísel je zřejmé, že stanovený cíl se nepodaří do roku 2010 naplnit.
Podle posledních dostupných údajů (zdroj: Eurostat) věnovaly členské země EU-25 v roce 2004 na výzkum a vývoj v průměru 1,86 procenta HDP. Pro skupinu zemí bývalé EU-15 dosáhl průměr hodnoty 1,92 %. Ze zemí EU-25 má nejvyšší výdaje na VaV v porovnání s HDP Švédsko, v roce 2004 podíl činil 3,70 %. Velmi vysokého podílu dosáhlo i Finsko (3,51 % v roce 2004). Obě tyto země tak již v současnosti splnily jeden z cílů Lisabonské strategie. V Japonsku dosáhly výdaje na VaV 3,20 % HDP, ve Spojených státech podíl činil 2,66 %. Naopak v roce 2004 mezi státy s nejnižším podílem výdajů na VaV v porovnání s HDP patřily v rámci členských států EU-25 Lotyšsko (0,42 % v r. 2004), Slovensko (0,53 % v r. 2004), Polsko (0,56 % v r. 2004) a Řecko (0,57 % v r. 2004). Česká republika se svým podílem (1,27 % v r. 2004) se řadí do skupiny států s nižšími výdaji na VaV. Z nových členských zemí EU je na tom ČR spolu se Slovinskem naopak nejlépe.
V sektoru vyššího odborného a vysokého školství bylo v roce 2004 užito v zemích EU-25 v průměru 21,9 % celkových výdajů na VaV. V technologicky vyspělých státech se podíl pohybuje pod úrovní průměru EU, což je dáno vahou podnikatelského sektoru.
V roce 2004 v sektoru vyššího odborného a vysokého školství v zemích EU-25 působilo v průměru 31,0 % všech zaměstnanců VaV; v případě EU-15 pak 29,5 %. Nejvyšší podíl v roce 2004 zaznamenaly pobaltské země Lotyšsko (62,9 %) a Litva (61,9 %). Naopak nejméně zaměstnanců VaV působících v sektoru vyššího odborného a vysokého školství pracovalo v Lucembursku (3,6 % v r. 2004) a také ve Slovinsku (20,8 % v r. 2004) a Německu (21,1 % v r. 2004). Průměr za nové členské země EU v roce 2003 činil 47,7 %, byl tedy vyšší než průměr za celou EU-25.
Celkové výdaje na výzkum a vývoj v ČR
V roce 2005 dosáhly celkové výdaje na výzkum a vývoj v České republice v běžných cenách částky 42 198 mil. Kč. V porovnání s předchozím rokem se výdaje zvýšily o 20,3 %, z 35 083 mil. Kč v roce 2004. V roce 2005 činil podíl celkových výdajů na VaV (GERD) na hrubém domácím produktu (HDP) vytvořeném v ČR ve stejném roce (intenzita výzkumu a vývoje - nejznámější a nejčastěji používaný ukazatel při mezinárodních srovnáních úrovně VaV v jednotlivých zemích) 1,42 %. Z celkových výdajů na VaV, které v roce 2005 dosáhly podílu 1,42 % na HDP, se na financování VaV podílel nejvyšší finanční částkou (22 825 mil. Kč) podnikatelský sektor. Výše uvedená částka výdajů na VaV financovaných ze soukromých domácích podnikatelských zdrojů (soukromé investice do výzkumu a vývoje) představovala 0,77 % podílu na HDP vytvořeném v ČR v roce 2005.
Z veřejných rozpočtů byla na podporu vědy a výzkumu poskytnuta částka 17 248 mil. Kč. Veřejné výdaje, v souladu s vládní koncepcí financování výzkumu a vývoje v ČR, byly realizovány na úrovni 0,58 % HDP. U zahraničních zdrojů jmenovaný podíl dosáhl 0,06 % HDP.
(Zdroj: ČSÚ)
Potenciál nezbytný pro další rozvoj vědy a výzkumu mají bezesporu doktorandi. Odpovídá úroveň doktorského studia na našich vysokých školách potřebám a nadějím, které jsou do něj vkládány? Jak by mělo doktorské studium ideálně vypadat? Jaké podmínky pro své studium a výzkum doktorandi mají? Máme vůbec dostatek přiměřeně kvalitních učitelských kapacit, které se mohou doktorandům věnovat? A co peníze, je jich dost? Z odpovědí zástupců tří vysokých škol si lze udělat vcelku jasný obrázek o stávající situaci v doktorském studiu u nás.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist