jachting 
Každý den můžete kotvit v jiné zátoce či jiném přístavu.
Snímek: Václav Trachta

Kdo si chce užít práci s hlavní plachtou, kosatkou a třeba i spinakrem, jezdí na Jadran buď na podzim, nebo právě na jaře. Větrných dní je dostatek a lehce zatažená obloha je příjemnější než plný sluneční svit. V horkém létě totiž brzy zjistíte, že najít na lodi stinné místo je prakticky nemožné.

Pod hvězdnatou oblohou
Že jsou dny přece jen ještě o něco kratší? To nevadí, na jachtě lze plout i po setmění. Podle kategorie kapitánského průkazu vás omezují jen dvě věci: rychlost větru a vzdálenost od pobřeží. Není nic výjimečného, že některé lodě začínají kotvit v zátokách u ostrovů až před půlnocí. Nikde jinde snad nezáří v noci hvězdy tak jasně jako nad potemnělým mořem.
Navigace za tmy není složitá. Pokud budete používat GPS s digitálními mapami (dnes běžná součást pronajímaných jachet), sledování trasy se neliší od denní plavby. Mnohem zajímavější je ale používat GPS navigaci jen pro kontrolu a zkusit řídit loď podle světel majáků. Na podrobných mapách, které bývají uloženy v navigačním stolku, jsou u každého majáku popisky, jakou barvu má jeho světlo, jak dlouhé jsou záblesky a v jakých intervalech se opakují. Stačí pak už dobrý zrak pojištěný dalekohledem a plavba při západu slunce může volně přejít v noční jízdu.

Ze Šibeniku do Šibeniku
Za týden - obvyklá doba pro pronájem - toho lze na moři stihnout hodně. Každou noc kotvit na jiném ostrově, v zátokách či přístavech s odlišnou atmosférou. Takto např. může vypadat týdenní plavba ze Šibeniku do Šibeniku.
Startovacím dnem bývá sobota a lodě se předávají obvykle odpoledne. Je ale lepší počítat dopředu s volnějším tempem personálu a připravit se, že přejímka lodi může končit až k večeru. I tak se vyplatí marínu Mandala v Šibeniku opustit. Oba důvody jsou romantické. Není hezčí cesty na moře, než když sevřeným skalnatým průlivem svatého Ante (Antonína) míří příď lodi přímo proti zapadajícímu slunci a bílé domy Šibeniku se v protilehlé strání zbarví jeho paprsky do červena.
Za podvečera se dá doplout do některé ze zátok na ostrově Zlarin. Do mariny netřeba zajíždět, loď má po přejímce nabité akumulátory i dostatek pitné vody.

jachting_mObjevování Visu
Další den lze při příznivém větru doplout do půlnoci bez potíží až na ostrov Vis a zakotvit v některé ze severních zátok. Dopoledne lze věnovat odpočinku nebo robinsonské výpravě do vnitrozemí. Svahy nad zátokami tu jsou strmé, ale vždy na nich najdete vyšlapanou cestu kolem olivových hájů a udržovaných i zplanělých vinic. Za necelou hodinu vystoupáte vysoko, až se otevře pohled nejen na zátoku s vaší lodí, ale i sousední zálivy a otevřené moře.
Na další cestu se lze vydat až po obědě, i při slabém větru se do města Hvar na ostrovu Hvar dostanete za soumraku. Kotviště ve městě bývají zaplněná, ale dostatek míst k přenocování najdete v maríně Palmižana na protilehlém ostrově sv. Klementa. Tady lze doplnit vodu a nabít akumulátory. Dosud odpluté námořní míle se dobře zapíjí v malé hospůdce na konci maríny u stanoviště taxilodí. Po dvou nocích na moři přijde vhod i teplá sprcha.

Z Hvaru na Šoltu
Odpočinkový den vystřídá vzápětí přejezd v severozápadním kursu z Hvaru na Šoltu. Oficiální přístav je sice v městečku Maslinica, ale klidnější kotvení naleznete v sousední zátoce jižně od města. Ve stráni nad vodou tu do noci září jednoduchá krčma Šišmiš Bar. Vypadá jako větší kiosek s venkovním grilem a zastřešenými terasami s dlouhými stoly a lavicemi. Mají tu vychlazené pivo a grilují čerstvé ryby. K nim kuchař podává bílý chléb, který před tím opeče na grilu a potře olivovým olejem.
Ráno je Šišmiš Bar zavřený, ale na snídani můžete dojít přes kopeček do Maslinice. Zdejší obchod bude možná také ještě zavřený, ale u stolků před kavárnami, rozestavěnými přímo na přístavní hrázi, je už čilý ruch. Přistávají rybáři a vyrovnávají do bedýnek své úlovky. Trojice mužů obchází kolem lodního motoru, pokuřuje a hledá poruchu v chlazení. Nikam se nespěchá, na všechno je času dost a vše je prosyceno vůní kávy.

Ze Šolty na Kornati
Ze Šolty se ve stejném kursu jako předchozí den, tedy severozápadním, pokračuje k národnímu parku Kornati, poskládanému z desítek ostrůvků. Pro kotvení lze doporučit severní část ostrova Žut. Při silném větru se vyplatí zajet do zdejší stejnojmenné mariny, ale při dobrém počasí lze nocovat i ve volně přístupných zátokách.
Poslední úsek plavby do Šibeniku je jihovýchodním směrem přes Murterské moře. Na otevřeném prostoru umí silný vítr zvednout opravdu velké vlny a loď se často dostává do takového náklonu, až zábradlí na boku prořezává hladinu. Po večerním připlutí do přístavu v Šibeniku zbývá poslední noc na lodi, ráno pak její předání a návrat na pevnou zem.

Václav Trachta

Jak se tam dostat
V mimosezónním provozu stačí na zdolání cesty Praha - Šibenik přibližně jedenáct hodin. Jede se po tradiční trase Praha - Vídeň - Graz - Maribor - Záhřeb a po chorvatské dálnici až přímo do Šibeniku. Parkování pro nájemce jachty je připravené přímo v areálu mariny. Jedno auto má stání bezplatné, za další auta patřící k jedné lodi může marina vybírat poplatek, ale záleží to na momentální situaci.
Informace o cestování po Chorvatsku najdete na stránkách: http://cz.croatia.hr  


Co vzít s sebou
Oblečení stačí minimum, na lodi se moc nepřevlékáte. Jednak se šetří vodou a elektřinou pro její ohřívání, jednak ihned po umytí vás i vaše oblečení znovu obklopí vlhký slaný vzduch. Určitě se ale vyplatí neoprenové boty pro pohyb na palubě v nepříznivém počasí. Stejně tak užitečné jsou nepromokavé kalhoty a bunda, a to nejenom v deštivém počasí. I když se to na první pohled nemusí zdát, pokud vás postříká vodní tříšť a zároveň fouká silný vítr, prochladnete během několika minut. Pro práci s lany se zase dobře hodí například cyklistické rukavice.


Ceny
Jedenáctimetrová sportovní jachta Vektor se mimo hlavní sezónu půjčuje přibližně za 1200 až 1300 eur na týden. V ceně je vybavení lodi hlavní plachtou, kosatkou a gumovým člunem s malým motorem. Některé firmy si ale účtují za motor k člunu příplatek. Za příplatek kolem 100 eur se na týden půjčuje spinaker.
O zásoby nafty se stará posádka, platí pravidlo, že loď se odevzdává se stejně plnou nádrží jako při přejímce. Pokud ale dotankujete nádrž plnou, rozdíl mezi správným stavem nádrže dostanete proplacený zpátky.
Jachta Vektor 36 je určena pro šestičlennou posádku, ale lze na ní plout i v sedmi lidech.
Při plném obsazení lodi lze plavbu pořídit v ceně přibližně deset tisíc korun na jednoho člena posádky včetně kapitána. Do této částky se vejde pronájem lodi, doprava dvěma auty, jídlo, několik zastávek v restauracích a jedno kotvení v placené marině.
Pokud ale nemáte vlastního kapitána s licencí, budete si muset skippera najmout. Takovému člověku musíte zajistit i dopravu do přístavu a jídlo.


Na co dát pozor
Rozhodně se nevyplatí podcenit přejímku lodi a považovat ji jen za formalitu. Nespoléhejte se na to, že když vám pracovník předávající loď dá k podpisu formulář s údajem, že plachta je v pořádku, tak to tak opravdu bude. Raději plachtu rozbalte a pečlivě ji prohlédněte, může být natržená.
Rovněž zkontrolujte stav nafty v nádrži. Není pravidlem, že loď se předává s plnou nádrží, a tak byste měli mít před vyplutím dostatek nafty na první manévry a cestu k nejbližšímu tankování.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist