Na účast v podnikatelské misi do automobilky ve městě Togliatti se zástupci malé projekční kanceláře z Mladé Boleslavi tvářili nedůvěřivě. Nakonec na nabídku Komory pro hospodářské styky se SNS kývli. A vyplatilo se jim to. Vedení fabriky se 120 tisíci zaměstnanci, která vyrábí automobily značky Lada, Češi při jednáních zaujali. "Po roce mají za sebou společný projekt, nyní pracují na dalším. To je příklad toho, že to v některých případech jde," říká František Masopust, výkonný ředitel Komory SNS.

Běžně je však podle něho nutné jezdit do Ruska častěji, tři- až čtyřikrát ročně. Dopisování nestačí. "Ruský partner vás musí vidět, sedět s vámi za stolem. To je specifikum Ruska. Na to by se nemělo zapomínat, zvláště, když Rusové tuší blízkost naturelu i to, že český podnikatel je ochoten si s nimi sednout i po oficiální části jednání," radí František Masopust.

Kdo chce proniknout na ruský trh, musí počítat s časovou náročností a vyššími náklady. "Pokud má firma štěstí a schopné lidi, dokáže udělat kontrakt za půl roku. Obvyklé je, že od chvíle setkání, kontaktu s partnerem, to trvá rok i dva, než dojde ke konkrétnímu projektu a než vám začnou chodit peníze na účet. Navíc vás člověk v Moskvě bude stát čtyři až pět milionů korun ročně a nemáte garanci, že si na sebe první rok vydělá," upozorňuje František Masopust, podle něhož firma, která by se chtěla na rozsáhlém ruském trhu zachraňovat, má vyhlídky spíše špatné.

"Do Ruska by měly vstupovat firmy, které chtějí expandovat. A doporučují jim jít rovnou do regionů. Moskva je drahá, zhýčkaná, a tím i složitá. Dnes se skloňují takové regiony, jako je Sverdlovská oblast, Tatarstán, Vologda, zájem o spolupráci má Chanty-Mansijský okruh, což je naftařský a plynařský region, ale i Omsk či Tomsk, kde již působí řada českých firem. Největší šance mají strojírenské firmy, neboť morální i fyzické zastarání strojírenských zařízení v ruských továrnách dosáhlo krizové hranice. Potřebné jsou však i čističky, spalovny a dopravní prostředky," říká František Masopust s tím, že poskytování informací o exportních a investičních příležitostech je jedním z pilířů činnosti Komory SNS.

"Jestliže dříve jsme stavěli naši činnost na misích, když koncem dubna nás čeká doprovodná podnikatelská mise při návštěvě prezidenta Václava Klause v Moskvě, nyní mám pocit, že je třeba akcentovat informace více než doposud," tvrdí šéf komory.

Semináře, konference, Ruské byznysové dny na mezinárodním BSV, vyhledávání partnerů, poskytování analytických materiálů včetně CD o investičním prostředí v Rusku, informace o specifikách obchodního jednání a překonávání byrokratických překážek při podnikání, to vše patří do "informačního balíku" Komory SNS.

"Máme vazby na partnerské instituce, které jsou schopny najít partnery, udělat marketing. Členy komory jsou čtyři právnické kanceláře, s nimiž úzce spolupracujeme, a také banky, vloni jich k nám vstoupilo několik. Například se k nám vrátila Komerční banka, což dokazuje vzrůstající zájem o Rusko a o firmy, které na tamní trh vstupují," uzavírá František Masopust.

Webová stránka Komory pro hospodářské styky se SNS je www.komorasns.cz, kde najdete přehled produktů. Užitečné jsou vízové formuláře, které je možné si stáhnout, a to jak do Ruské federace, tak i do některých dalších zemí SNS.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist