1. Co vás vedlo k tomu, že jste se rozhodli pokračovat ve studiu touto formou?
2. Jak studium zatím probíhá, co to obnáší?
3. Jaký je váš obecný pohled na doktorské studium: je práce doktoranda náležitě ohodnocena? Má na své alma mater potřebné zázemí (školitel, který je opravdu odborník, pomůcky, podpora katedry, možnosti zahraniční spolupráce...).
4. Jaké ideální podmínky byste si pro svou práci doktoranda představovali - je nějaké srovnání, jak studují na obdobném stupni lidé v zahraničí?
Jitka Odehnalová, VŠE
1. Po ukončení magisterského studia v oboru mezinárodních vztahů jsem se chtěla ještě detailněji věnovat konkrétně tématu interkulturní management. Doktorské studium slibovalo vhodnou formu dosažení několika mých cílů, a to možnost dále studovat a zároveň se věnovat vědecké činnosti v rámci tohoto tématu, konzultovat téma s odborníky a kolegy z akademické i podnikatelské sféry v rámci ČR i mimo ni a zapojit se do výuky v rámci VŠE.
2. Doktorské studium v ČR může obecně probíhat tzv. interní či externí formou, možnosti a povinnosti studentů v jednotlivých formách studia se částečně liší. Já jsem interním doktorandem a náplní mého doktorského studia je vědecká činnost v rámci mého tématu a zapojení se do výuky a absolvování doktorských předmětů.
3. Domnívám se, že tuto otázku nelze generalizovat a já mohu hovořit pouze za sebe, tedy za VŠE, Fakultu mezinárodních vztahů, Katedru obchodního podnikání a komerčních komunikací. Má školitelka ing. Prof. Dana Zadražilová, CSc., je odborníkem v oblasti mezinárodního managementu a během mého studia je mi výborným mentorem. Upozorňuje mě na zajímavé semináře, konference, články, knihy, které považuje pro můj rozvoj a mou práci za vhodné, nastiňuje mi cíle a možnosti, zároveň mi ponechává volnost a vlastní zodpovědnost, záleží čistě na mně, jak s jejími informacemi naložím, zda se budu snažit, budu-li úspěšná či ne. Celá katedra je mi pevným zázemím, kdykoliv se mohu na kohokoliv obrátit kvůli konzultaci odborného problému, týkajícího se mého výzkumu či výuky. Co se týče výuky, absolvovala jsem v rámci VŠE seminář rozvíjející pedagogické dovednosti a díky kolegům na katedře a zavedené proceduře "přípravy na výuku" jsem byla dobře připravena i na obsahovou stránku svých cvičení. Fakulta má zároveň mnoho zahraničních kontaktů, které využívám. Fakulta silně podporuje vědeckou činnost a zahraniční spolupráci, které spolu často úzce souvisí. Snadno viditelným výsledkem může být například odborný příspěvek na mezinárodní konferenci. Jinou formou podporované zahraniční spolupráce je studium v zahraničí, společné projekty atd. Internímu doktorandovi je přiznáno stipendium na 36 měsíců. V určitých případech může student požádat i o mimořádné stipendium, pokud má dobrý nápad a dobrý projekt, dostane se mu podpory. Já osobně jsem příkladem, že tato podpora funguje, předávám a čerpám informace na mezinárodních konferencích a v současné době využívám zdrojů Manchester Metropolitan University, Business School, kde pracuji na své disertační práci. Na základě výběrového řízení budu díky mezivládnímu stipendiu na roční pobyt v Číně v rámci kvóty pro VŠE moci část svého výzkumu uskutečnit přímo v zemi, o které píši.
4. Já osobně jsem s podmínkami na VŠE, FMV, KOP nanejvýš spokojena. Plně se zapojuji do aktivit katedry, mám dokonalé zázemí pro svou doktorskou práci - informační zdroje VŠE, informační zdroje partnerských univerzit, možnosti konzultací kolegů, odborníků v ČR i v zahraničí, možnosti konferencí, mohu se realizovat v rámci výuky, vysoce podporována je i výuka v AJ, která mě naplňuje, dále zahraniční pobyt na univerzitě, kde mohu kromě informačních zdrojů čerpat nové zkušenosti z výuky v zahraničí, také navštěvuji doktorské přednášky.
Podmínky doktorského studia se v zahraničí mohou lišit, záleží na zemi i jednotlivých univerzitách. Já jsem se osobně setkala s následujícími dvěma typy:
Za doktorský program se platí, studenti pak neučí, nejlepší z nich se mohou ucházet o stipendium pokrývající poplatky univerzity představující zároveň velice slušný plat.
Studenti jsou považování za řádné vyučující a dostávají spíše než stipendium plat.
Hynek Lavička, FJFI ČVUT
1. Vzhledem k tomu, že fakulta, kterou studuji, je více orientovaná na výzkum, tak je pokračování studia věcí celkem logickou. Prostě jsem chtěl prohloubit svoje znalosti a pokusit se fomulovat i svoje zavěry.
2. Já jsem nastoupil do denního studia, které obnaší navštěvování přednášek, celkově musí doktorand složit minimálně 4 zkoušky nepočítaje mezi ně jazykové zkoušky. Můj školitel byl celkově na mě tvrdý a já složil 8 zkoušek z odborných předmětů.
Doktorand musí učit a to minimálně 3 cvičení po dobu 4 semestrů. Já jsem učil střídavě 3 nebo 4 cvičení podle potřeb katedry.
3. Myslím, že doktorandské studium může přinést další otevření obzorů, které jde daleko za hranice magisterského studia. Stipendium není příliš vysoké, ale pro skromného člověka stačí.
Zázemí na začátku studia bylo velmi mizerné, ale časem se i díky přestavbě budovy vytvořily podmínky zdaleka lepší. Školitel je odborník, ale protože není z fakulty, je komunikace trochu komplikovanější. Musel jsem se také sám postarat o grant a peníze na konference. Vzhledem k tomu, že mi na katedře vycházeli vstříc, to nebyl problém.
Díky spolupráci na několika dalších úlohách jsem mohl procestovat skoro celou Evropu.
4. Myslím, že požadavek svého místa u stolu pro doktoranda není nikterak přehnaný pro jakoukoli vysokou školu. Trochu mi chyběla větší možnost výjezdu do zahraničí na delší dobu (cca 1 semestr) studovat svůj obor, kratší pobyty mi přijdou dostatečně pokryty.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist