HN_070517_27r200.gifFRANTIŠEK MATĚJKA, tvůrce elektronických dokumentů


Možnost převedení papírových dokladů do elektronické podoby firmy využívají stále častěji. S touto přeměnou se data nepoškodí a díky digitalizaci jsou lépe zpracovatelná. »Troufám si říct, že jsme první v Česku, kteří s úspěchem předložili výhradně digitalizované doklady ke kontrole finančnímu úřadu,« tvrdí František Matějka z firmy Audit Alliance. S rostoucím zájmem o tuto formu archivnictví věří, že bude digitalizace v budoucnu mnohem více využívána.

HN: Proč by podnikatelé měli digitalizovat své účetní záznamy?
Zvýší se jejich bezpečnost a sníží se rizika porušení záznamu. Dá se snáze předejít jeho ztrátě či zcizení. Také se zrychlí přístup k takto upraveným dokumentům. V digitálním archivu můžete rychleji hledat to, co potřebujete. Navíc máte možnost elektronické distribuce a prezentace vyhledaných dokumentů. Ale hlavně ušetříte velký prostor, který by vám zabíraly šanony. Takže jak vidíte, důvodů proč digitalizovat záznamy je hned několik.

HN: Jaký okruh dokladů se vyplatí převádět do elektronické podoby?
V podstatě vše, co je každá firma povinna v rámci svého účetnictví archivovat po dobu skartační lhůty. Digitalizace dokladů může být v podstatě přesnou virtuální kopií »světa šanonů a archivních boxů«.

HN: Jak se vlastně převádějí dokumenty do digitalizované podoby?
Základním předpokladem a nutností je naskenování obrazu listinné předlohy v původní a nijak nezměněné podobě. Nejlepší je podle mého převod do formátu PDF. Digitalizovaný doklad potom označíme elektronickou značkou zpracovatele a časovým razítkem. Pak už jen stačí vše uložit na paměťové médium.

HN: Je taková archivace bezpečná? Nemusí se podnikatel bát, že záznamy ztratí?
Nemusí. Při dodržování bezpečnostních pravidel stanovených pro informační systémy je tenhle způsob mnohokrát bezpečnější než archivace listin.

HN: Kolik vlastně bude stát, když si nechám záznamy převést?
Hovořme o řádu korun za jeden doklad. A to člověk ušetří za prostor, logistiku, když nějaký doklad potřebujete mít po ruce. Patří sem také samozřejmě úspory za čas a cesty pracovníků, kteří mohou pracovat plnohodnotně třeba i z domu a mít ke všemu potřebnému přístup. Běžné podnikatelské činnosti absolvované s »papíry« jistě převyšují náklady na digitalizaci.

HN: Je digitalizace v Česku hodně rozšířená a mezi jakým typem společností nejvíce?
Dovolím si tvrdit, že digitalizace účetních záznamů je u nás zatím v plenkách. Jde o oblast, ke které si podnikatelé získávají postupně důvěru, neboť je oblastí neprobádanou. Věřím, že má obrovskou budoucnost a s jistou nadsázkou lze říct, že na každého jednou dojde.

HN: V ostatních zemích Evropské unie to funguje běžně?
Ano, ale nevím o tom, že by to naším způsobem šlo v jiné zemi Evropské unie.

HN: Na jaký typ nosičů je nejlépe data ukládat?
Je jich nepřeberné množství a jejich výběr je mnohdy poplatný následnému způsobu využívání digitalizovaných dokumentů a zpravidla i zvyklostem správců IT. My používáme CD, externí harddisky nebo samozřejmě serverová řešení v zabezpečeném technickém zázemí.

HN: Jsou cédéčka dostačující? Někteří IT pracovníci jim moc nevěří...
O vše, co vám v životě pomáhá, se musíte starat. S cédéčky to není jinak. Ano, najdete IT pracovníky, kteří sprásknou ruce vždy, když slyší slovo cédéčko. A najdete takové, kteří bez problémů archivují a čtou z cédéček léta a léta.

HN: Jsou finanční úřady na tuto přeměnu připravené?
Rád bych řekl, že ano, ale není tomu zatím tak. Zejména s technikou vybaveností zaostávají oproti možnostem, které nám dávají zákony.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist