Současná portugalská vláda má zájem budovat nové stavby veřejného zájmu. V oblasti infrastruktury se proto pro české firmy objevují možnosti v dodávkách a výstavbě zavlažovacích systémů, úpraven a čističek odpadních vod a plynofikaci.

Na úseku dopravy, zejména železniční, jsou možnosti dodávek technologie. Mezi konkrétními možnostmi jsou dodávky kolejnic, kde ČR dokáže konkurovat cenově i kvalitou.

Investice do dopravní infrastruktury budou v příštích letech zaměřeny na modernizaci železnic, výstavbu metra v Portu (70 kilometrů linek) a na rozšíření metra v Lisabonu. Uvažuje se o výstavbě metra v Almadě, což je městská aglomerace na druhé straně řeky Tejo proti Lisabonu.

Plánována je výstavba mezinárodního letiště v Lisabonu, rozšíření letiště v Portu, Faru (Algarve) a na Madeiře. Do roku 2010 má být uvedena do provozu TGV z Lisabonu do Porta a do Madridu (náklady jsou odhadovány na 4,3 miliardy eur). Mezi zajímavé obory patří potravinářství, bankovnictví, turistika a automobilový průmysl. Portugalský průmysl zaznamenal totiž v posledních letech značnou restrukturalizaci. Růst se projevil zejména v sektorech, jako je automobilový průmysl, elektronika a výroba plastických hmot.

Tradičně nejvýznamnějšími průmyslovými odvětvími jsou textilní a obuvnický průmysl, které zaměstnávají přibližně třetinu z celkového počtu pracujících v průmyslu. Textilní a oděvní průmysl v současnosti představuje okolo 18 procent průmyslové výroby a 21 procent celkového portugalského exportu.

V posledních letech značně vzrostl význam automobilového průmyslu, který má klíčové postavení v ekonomice. Představuje sedm procent HDP a čtyři procenta zaměstnanosti země.

Automobilový sektor přitáhl za uplynulé roky 18 procent objemu přímých zahraničních investic. Největší zásluhu na tom má moderní závod AutoEuropa na výrobu velkoprostorových vozidel typu VW Sharan, jehož 100% vlastníkem je Volkswagen. Vytváří přes dvě procenta HDP Portugalska a podílí se jedenácti procenty na exportu země (přes 98 % vyrobených automobilů jde na export).

Mezi významná průmyslová odvětví patří výroba papíru a celulózy. Ve výrobě celulózy z eukalyptu je Portugalsko první v Evropě a druhé na světě (podniky skupiny Portucel). Vedoucí místo na světě má Portugalsko ve výrobě a zpracování korku; nejvýznamnější je korkárna Amorim v Mozelos u Porta.

Sklářský průmysl tvoří především výroba obalového, plochého a domácího skla. Vychází se z tradičních technologií a vyrábí se v malých sériích s vysokou flexibilitou. Kromě specifického designu domácího skla je nabídka zaměřená i na sklo pro stavebnictví, automobilový průmysl, farmaceutiku a kosmetiku.

Odvětvím s nízkou produktivitou práce je dřevařský průmysl. Předpokládá se zavádění technologických inovací a koncentrace malých výroben.


Portugalské zemědělství je zaostalé a nejméně efektivní v EU. Agrární sektor má vysoký podíl malých a středních farem, citlivých na konjunkturální změny, a není soběstačný. Nyní pokrývá 40 procent potřeb, což je nejméně v EU. Dováží 20 procent obilovin, ale i živočišné produkty. Importy zemědělských produktů (zejména za Španělska) se za posledních deset let zvýšily o 80 procent. Portugalsko je významným producentem vína, zaujímá 5. - 6. místo na světě, přičemž tradičním exportním produktem je portské víno. V rybolovu zaujímá Portugalsko předposlední místo, před Řeckem. Produktivita sektoru je nízká a výlov každoročně klesá, takže musí dovážet téměř dvě třetiny své spotřeby.

Sektor služeb od vstupu do EU zaznamenal dynamický vývoj. Jeho podíl na hrubém domácím produktu se pohybuje poslední roky okolo 66 procent a na zaměstnanosti se podílel 52 procenty. Největší význam ze služeb má turistika a příjmy z ní trvale rostou. Nejvíce se zvýšila návštěvnost ostrova Madeiry (o 40 % za posledních pět let), počet návštěvníků se pohybuje v řádu 700 tisíc ročně. Portugalsko patří mezi přední země v porovnání příjmů z turistického ruchu na jednoho obyvatele (asi 400 USD).


V infrastruktuŘe je Portugalsko spolu s Řeckem nejméně rozvinutou zemí EU. Proto je většina prostředků z různých fondů EU určena právě na posílení infrastruktury. Příjmy z těchto fondů (asi 3,6 miliardy eur ročně) pomohly především zlepšit stav komunikací, dopravy a bankovnictví. Největší zpoždění je v oblasti infrastruktury životního prostředí. n


Autor působí v Hospodářské komoře ČR


Obchodní výměna ČR - Portugalsko (v mil. eur)

2004 - 2005 - 2006 - 2007/1-3

vývoz: 157,9 - 234,1 - 290,0 - 73,4

dovoz: 131,4 - 140,4 - 190,7 - 54,8

obrat: 289,3 - 374,4 - 480,7 - 128,2

bilance: 26,5 - 93,7 - 99,3 - 18,6

Zdroj: ČSÚ

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist