Leoš Sýkora jezdí do Číny často. Jednou za měsíc, nanejvýš jednou za šest týdnů. "Navázání osobních kontaktů s čínskými partnery je nezbytnou podmínkou úspěchu," říká technický a výrobní ředitel výrobce brusek, firmy Junker. Ví, o čem mluví. Před dvěma lety postoupil Junker licenci na výrobu jednoho jednoduššího stroje čínské firmě. "Když říkám jednodušší, tak to neznamená, že by byla méně technicky vyspělejší. Jen odpovídá potřebám čínského trhu," vysvětlil Sýkora.

Spolupráce běží dobře. Tím, že ze svého výrobního programu vyřadil jednodušší stroj, si Junker uvolnil kapacity na výrobu složitějších strojů, které dodává prakticky všem velkým automobilkám po celém světě. "Samozřejmě jsme měli na mysli i snížení nákladů, v Číně je práce stále ještě levnější," připouští Sýkora.

Třetím důvodem rozhodnutí je, že Čína je sama o sobě obrovským trhem. "Ale z Číny lze snadněji obsluhovat celý asijský trh přece jenom snáze než z Evropy. Peking má také zájem na tom, aby se urychlila přípravy zóny volného obchodu mezi státy Společenství jihovýchodní Asie - ASEAN, do kterého ji vpouští formule "ASEAN + 3". Tedy: desítka "starých" zemí společenství doplněná o Japonsko, Jižní Koreu a Čínu. I když se zatím nedá předpokládat, že k vytvoření zóny volného obchodu v pravém slova smyslu dojde před rokem 2012, je dobré být na místě. Už proto, že se Čína pro země ASEAN stává důležitým partnerem. "Máme prostě na mysli i to, že Číňanům prodávají nejlépe zase jenom Číňané," shrnul své zkušenosti Leoš Sýkora.

To neplatí jen pro samotnou Čínu, ale také pro oblast jihovýchodní Asie, kde žije velká část takzvaných "zámořských Číňanů". Jejich menšiny sice nejsou nijak velké, ale v hospodářském životě Thajska, Indonésie, Malajsie, Filipín a dalších hrají mnohdy dominantní roli. V tomto ohledu platí okřídlená slova: "Ať ve východní, jižní nebo jihovýchodní Asii obchoduješ s kýmkoli, stejně dříve či později narazíš na Číňany s jejich hustou sítí vazeb."

Ovšem platí i jiné rčení: "Do Číny dodáš jen jeden stroj." Ty ostatní si už pak budeš moci koupit jako dokonalé kopie. Nemá z toho třeba právě Junker strach?

"Ne. Opět se vracím k tomu základnímu: předpokladem úspěchu jsou dobré osobní vztahy mezi partnery. Nám se je daří nejen udržovat, ale také upevňovat," shrnuje Sýkora.

Jistě, úspěšné firmy se snaží dbát na to, aby nejcitlivější části zůstaly jejich "tajemstvím". Ale s partnery jednají otevřeně. Když Číňané pochopí, že čestná spolupráce jim otevírá cestu k dalším inovacím, uvědomí si, že by bylo proti jejich zájmu zahodit takovou šanci kvůli jedné kopii. A tak si nakonec sami hlídají, aby se pochybné příležitosti nechopil někdo z jejich krajanů. Takové poznatky mají někteří čeští výrobci, kteří se rozhodli pro kooperaci s čínskými partnery.

"Dobrý výrobek, otevřené jednání, dlouhodobá perspektiva a neusilování o dominanci," shrnuje zkušenosti z podnikání v Číně Jan Rýdl, šéf TOS Varnsdorf. Jím řízená firma má v Kunmingu v provincii Jün-nan společný podnik. Jeden z jeho výrobků, horizontální obráběcí centrum vystavované na letošní české Národní výstavě v Čcheng-tu (Chengdu), metropole provincie S'-čchuan (Sichuan) firma prodala ještě na výstavišti.

Exportní aliance Česká dobývací technika sice ještě v Číně kooperačního partnera nemá, ale intenzivně ho hledá. "Je to běh na dlouhou trať. Jezdíme na výstavy specializované na uhelný průmysl. Sondujeme v provinciích. Po třech letech usilovného snažení jsme uskutečnili první dodávku dvou důlních lokomotiv z jedné naší členské firmy. Považujeme to za referenci, která nám, snad, pomůže dál," říká Jiří Šářec, výkonný ředitel aliance. "Bez kooperačního partnera by to nedávalo smysl. Vzdálenosti jsou příliš velké a doprava z Česka by výrobky jen zdražovala. Zákazník ani nestojí o dodávky železa. Nikde na světě. Co umí, chce si vyrobit sám. Takové přání respektujeme. A nejen v Číně, ale všude, kam dodáváme."

Postoupení licence, společný podnik, systematické hledání kooperačních vazeb, trvalá přítomnost na trhu nejsou patentní recepty na úspěch v Číně. Tím základem je ale pečlivý výběr partnera, respektive zástupce, navázání osobních vztahů, které sahají až do rodin. Rovný přístup. Číňané mají takové rčení: "S obchodníkem uděláš obchod a zapomeneš na něj. S partnerem, který se s tebou dělí o dobré i zlé, uzavřeš přátelství. Na celý život."

V poslední době ovlivňuje aktivity v Číně další faktor. Vláda omezuje výhody pro zahraniční investory v oblastech, které už jsou investičně nasycené. To se týká jižních a východních provincií, při mořském pobřeží. Zato podporuje aktivity v "podvyživených" oblastech. A těmi jsou provincie na západě, respektive severozápadě či severovýchodu země. I proto se naše Národní výstava konala v metropoli S'-čchuanu.

K tomu zde CzechTrade otevřel kancelář. "Navrhli jsme ji tak, aby poskytla dočasné útočiště i zástupcům firem, které přijedou sondovat možnosti," vysvětluje Ivan Jukl, šéf agentury. Kancelář vede Ivan Vyroubal, který předtím působil v Šanghaji, zná místní poměry i jazyk. "Zájem o Národní výstavu, na kterou přijel v roli vystavovatelů nebo průzkumníků, rekordní počet firem ukazuje, že o tuto oblast, která není přesycená cizími investory, může být zájem.

Nad výstavou však přece jen zůstalo mračno pochybností podnikatelů - o jednotnou prezentaci ČR. "Bubliny jako prezentace státu, to je katastrofa. Nic neříkají, nelze z nich na první pohled rozpoznat, že jde o Česko," konstatoval jeden z podnikatelů. Při setkání firem s vedením výstavy nebyl sám...

 

Dobře načasovaná mise

Počátek července rozhodne o tom, zda Soči bude pořádat Zimní olympijské hry (ZOH) 2014. Bez ohledu na výsledek se v minulých dnech vydala do tohoto 400tisícového města třicetičlenná delegace českých podnikatelů (plus čtyři olympionici). Témata, která se projednávala s primátorem, byla dvě - kandidatura na ZOH a s tím spojené stavební a další ekonomické aktivity, a možnosti českých exportérů navázat zde obchodní kontakty vůbec.

Čtyři bývalí olympionici a medailisté mohli posuzovat míru připravenosti Soči a vidět, že plánování ve spolupráci se špičkovými světovými projektanty zimních areálů může přinést úspěch v podobě pověření ke hrám. Jedním z argumentů je kompaktnost - pouhých 40 minut cesty dělí od sebe lyžařský areál v příbřežním masivu Kavkazu - Krasnaja Poljana - s ostatními sportovišti v plánovaných šesti halách. Většinou jsou projektovány jako víceúčelové. I v projektech pro olympiádu je ještě místo pro české dodávky - v případě pořádání ZOH bude nutné znásobit kapacitu elektrické sítě i zdrojů energie...

Mise (na snímku jednání jejích zástupců), kterou vedl Zdeněk Zbytek (Česká Východní) s vydatným přispěním České exportní banky, byla načasována tak, aby bylo patrné, že nejde o konjunkturalismus v případě olympijského neúspěchu - ale byl by to neúspěch, když oficiálním kandidátem město již je?

Představitelé - vesměs majitelé či manažeři s rozhodovací pravomocí - patnácti podniků a institucí měli jedno společné: všichni byli jazykově vybaveni, takže při přijetí na radnici byl primátor Viktor V. Kolodjažnyj příjemně překvapen. Pozitivně zapůsobilo, že v misi byl generální ředitel ČEB Josef Tauber, jenž primátora ujistil o možnostech exportních úvěrů.

Účastníci byli vlastně mixem velkých firem (Metrostav, PSG - International, SYNER či inženýringová firma SCHLEGEL) a menších, a vedle již zmíněných stavebních se objevily subjekty z energetiky (ČKD Nové Energo) a kromě dávno již v Rusku obchodujícího výrobce nábytku Koryna i tradiční výrobce bílé techniky Karma Český Brod, který možnosti na trhu zvažuje.

Po necelých třech dnech čistého času opustila obchodní mise město s řadou vlivných lidí, kteří jsou připraveni přijmout soupis nabídek, k nimž se Češi zavázali a reagovat v podobě vlastních poptávek, kryjících nejpalčivější potřeby města. I proto, aby Soči objevily dříve standardní stovky tisíc zahraničních turistů.

Další informace najdete v článku Dobře načasovaná mise v rubrice A navíc.

 

Asie - výzva také pro menší firmy

Asijské trhy jsou pro řadu malých a středních firem vzdálené, přesto roste počet těch, kteří využívají zkušeností z jednotného evropského trhu a osmělují se prozkoumat možnosti uplatnění směrem na východ. Takové jsou zkušenosti Hospodářské komory ČR. Vychází proto vstříc zájmu i tím, že v Tokiu a v Soulu otevřela své zahraniční kanceláře. Jejich cílem je podpora českého exportu do asijských zemí. Nabídnout podporu může malým a středním firmámi díky projektům, které jsou realizovány v rámci programu Asia Invest. Asia Invest je určen podpoře růstu ekonomické spolupráce EU s trhy sedmnácti vybraných asijských zemí. Stačí, aby se tři z těchto zemí (vždy musí být alespoň jeden ze tří partnerů z Asie) dohodly na společném projektu, který předloží Evropské komisi ke schválení.

Komora se brzku zúčastní nejméně tří akcí z programu Asia Invest, dvakrát v Číně a jednou v Malajsii, kde se na podzim uskuteční kontaktní akce zaměřená na jeden z nejperspektivnějších oborů současnosti: biotechnologie (EUM - BIO 2007). Akce je, stejně jako další v programu, určena výhradně pro malé a střední firmy. Podat přihlášku lze do konce srpna na úřadu Hospodářské komory. Zde budou zájemcům poskytnuty informace o EUM - BIO 2007. Autorka je tisková mluvčí HK ČR

Další informace najdete v článku Asie - výzva také pro menší firmy v rubrice A navíc.