070620-04roz.jpgŠéfem České konference rektorů je Jan Hron jen několik dní. Řešit už musí ale první vážnější problém. Vysoké školy totiž po škrtech ve státním rozpočtu dostanou podle odhadů o dvě miliardy korun méně, než se předpokládalo.


HN: Co takový zásah do rozpočtu vysokých škol znamená?

Nemůžeme rozšiřovat kapacitu škol a nabírat tento rok ještě více studentů. Měli bychom vzít stejný počet jako v loňském roce, abychom se nedostali do finančních potíží. Nechceme ale s rektory předbíhat situaci a vše dramatizovat. Doufáme, že nakonec vláda svým závazkům dostojí.


HN: Na nedávném jednání rektorů dokonce padl i názor, že pokud se situace nevyřeší a bude nedostatek peněz, vysoké školy by mohly přistoupit i k radikálnímu řešení: jeden z dalších roků by nikoho nepřijaly. Je to reálné?

To už se bavíme opravdu o velmi krajní situaci, která doufám nenastane. Poškodilo by to jeden populační ročník. To ale opravdu předbíhám, nevěřím tomu.


HN: Už dlouho se mluví o tom, že financování vysokých škol je velmi neefektivní a nesystémové. I OECD nás kritizuje za to, že jsou veřejné univerzity až příliš závislé na státních dotacích. Jak to změnit?

Školy by se měly snažit získávat více peněz ze soukromých zdrojů. Například spojením vědeckých týmů s průmyslem. To se zatím nedaří tak, jak bychom chtěli. Jednou z cest jsou i nové správní rady, které volí rektora. Seděli by v nich zástupci z průmyslu a ne jen akademičtí pracovníci.


HN: A co byste říkali na zavedení školného pro uchazeče?

Ano, to je také jedna z možností, která by mohla přispět k rozvoji univerzit. S rektory se o něm už bavíme téměř dvanáct let. A musím říct, že většina rektorů by proti zavedení nic neměla.

Platit by se podle mě mělo ale prozatím jen na nižších stupních, tedy na bakalářských programech. Pro studenty to bude i motivace a studia na škole si budou vážit. I to je však ještě věc diskuse, na jaké úrovni by se s těmito finančními prostředky mělo zacházet, aby to přispělo k rozvoji vzdělání. V žádném případě totiž nechceme, aby to naopak znesnadnilo studentům přístup ke studiu.