070625-ka08.jpgHN: Vyměnil jste vrcholové vedení nemocnice v České Lípě třikrát. Proč?

Když přijdete do nemocnice, která má dluhy a špatnou pověst, narazíte na lidi, kteří si nejsou vědomi své zodpovědnosti. Ty lidi je třeba vyměnit. Pokud máte vysoké nároky, někdy se stává, že první a druhý pracovník, který nově nastoupí, není tak kvalitní, jak si představujete. Proto jsou výměny v některých případech i vícenásobné. Někdy se samozřejmě podaří hned na první pokus. Vzniká zajímavý fenomén, kdy nová skupina vysoce kvalifikovaných pracovníků vytváří novou kulturu. Průměrní a podprůměrní už se tu neuplatní, což je zajímavý sociální úkaz.

HN: Je rozdíl v řízení regionální a fakultní nemocnice?

Řadu let jsem pracoval ve fakultních nemocnicích. Zcela zodpovědně mohu říci, že jsou velmi těžko řiditelné. Jednak jsou veliké, mají tisíc až dva tisíce lůžek a několik tisíc zaměstnanců. Navíc tam existuje velmi dobře známá dvojkolejnost. Přednostové klinik jsou podřízeni školským strukturám. V hospodářských a medicínských otázkách zase podléhají vedení nemocnice. Za těchto okolností je řízení opravdu složité.

HN: Kolik zaměstnanců máte?

Vedu řádově asi 900 zaměstnanců. Z toho je necelá stovka lékařů.

HN: Na co kladete důraz u managementu nemocnice?

Očekáváme, že vedení bude příkladem pro ostatní. Bude se chovat profesionálně a dodržovat etická pravidla a zásady, které si nemocnice vytyčila. Během posledních tří let jsme zpracovali vizi a strategii rozvoje na další čtyři roky. Letos na podzim, po transformaci v akciovou společnost, chceme dopracovat vlastní etický kodex. Všechny zásady v něm by měly být pro naše zaměstnance směrodatné v běžném provozu nemocnice.

HN: Kde se vytváří pověst nemocnice?

Její klíčová pracoviště jsou chirurgická ambulance, centrální příjem a pracoviště dětské a dospělé pohotovosti, protože těmito místy procházejí doslova tisíce pacientů měsíčně. Personál je vystaven obrovskému tlaku. Tam vzniká pověst nemocnice, protože právě tudy prochází většina pacientů. Zde musí být komunikace a zacházení s nimi na vysoké úrovni. Zejména, když jednáme s nemocnými nebo zraněnými, kteří jsou citlivější.

HN: Získali jste cenu HREA Excellence Award za projekt TOP 21 Manažerská akademie. O co šlo?

Vytvořili jsme skupinu TOP 21, kde bylo sedm lékařů, sedm sester a sedm lidí z administrativy. Změny, které probíhají ve zdravotnictví, vyžadují od vedoucích nové dovednosti, které se dříve neučili. Ve škole se například málo věnovali komunikaci. Zavedli jsme proto kurz pro řídící pracovníky. Začíná v lednu a končí v září téhož roku. Tam se potřebným dovednostem učí. Chtěli jsme, aby byly při plnění úkolů a při trénincích rovnoměrně zastoupeny různé profese, aby se absolventi kurzu naučili dívat na práci svých kolegů novýma očima. Pracujeme se skupinou až pětadvaceti lidí. Tento model se dobře osvědčil i při zadávání soutěžních projektů. Na konci semináře se totiž zpracovaly ty, které se většinou realizovaly v praxi.

HN: Hodně peněz z Evropské unie "teče" do vzdělávání. Doporučil byste přebírání zahraničních vzdělávacích modelů?

Musí se posuzovat individuálně. Bez výhrad můžeme přijímat evropskou kulturu a vzdělanost, slušnost i kompetentnost. Medicínské postupy v Česku nejsou na špatné úrovni. Ale komunikaci s pacientem musíme zlepšit. Například ochranu osobních dat a důstojnost člověka při manipulaci s ním. Tým našich odborníků přijel před několika dny z dobře vedené nizozemské nemocnice. Obdrželi jsme grant z Evropské unie ve výši půl milionu korun právě na spolupráci s evropskými nemocnicemi.

HN: Vzít skupinu lidí z provozu kvůli dalšímu vzdělávání není jednoduché. Jak to děláte?

Vzdělání je hodnota, kterou získává každý člověk pro svoje uplatnění na trhu práce. Dá se vyčíslit v korunách. Proto jsme se snažili, aby naši lidé svůj zájem prokázali i tím, že jsou ochotni vzdělávat se ve volném čase. Školení začínalo ve čtvrtek a končilo v sobotu dopoledne. Všechny okolnosti kurzu jsme ošetřili smlouvou.

HN: Jak jste lidi motivovali?

V průběhu několikaměsíčního tréninku jsme všem vysvětlovali, že očekáváme jejich angažovanost pro firmu. Měli přijít s vlastním nápadem, který měl zlepšit konkrétní problém v nemocnici. Ukázalo se, že ty nápady jsou velmi dobré. Management nemocnice by je nikdy sám nevymyslel. Nejsou až na výjimky náročné na realizaci a pro nemocnici představují obrovský přínos. Vítězové obdrželi odměnu v řádu několika desítek tisíců korun. Část dostali hned, zbytek po skončení projektu.

HN: Jak přesvědčíte odborníka, aby se stal manažerem?

Tohle je obzvlášť těžká práce. Přitom krizové situace nás přesvědčují o potřebě manažerského vzdělávání. Třeba v případě ekonomických "havárií", tedy při nezvládnutí nákladů. Dále během vážných konfliktů při pochybení, která vznikají při komunikaci s pacientem nebo jeho příbuznými. To jsou nejmarkantnější případy, kdy vyplave na povrch potřeba pracovníky vzdělávat. Například odborní lékaři musejí myslet v širších souvislostech v době, kdy se budují nové pavilony, rekonstruují porodní sály. To jsou situace, kdy mohou mnoho věcí ovlivnit, pokud dovedou zohlednit aspekty technické, personální a ekonomické.

HN: Myslíte také na podporu personálu, který pracuje v neustálém stresu?

Pokud vedete vzdělávací projekt dobře, zaměstnanci si kromě dovedností a znalostí odnášejí také takzvaný sociální kapitál. Je to pocit sounáležitosti, spolupráce a důvěry. Mají pak větší odvahu se při problémech obrátit na kolegu. Lidé si večer povídají, sedí u ohně a popíjejí. Vzniká mezi nimi přátelství. Když pak v práci vznikne nějaký "průšvih", sejdou se a ve stejné atmosféře si pak spíše pomohou.

HN: Vláda nařídila příspěvkovým organizacím plošné zvýšení mezd. Není to v rozporu s pravidly dobrého řízení?

Při plošném navýšení mezd neodlišíte dobrého pracovníka od špatného. Odměna má být rozlišena podle jasných kritérií. Nejčastějšími jsou množství, kvalita, odbornost nebo psychologické aspekty práce. Zdravotníci pracují s lidmi. Chápu, že vláda měla snahu pravidelně zvyšovat platy. Ale mělo by se to udělat tak, že se zvýší celkový objem mezd s tím, že odměňování zaměstnanců bude probíhat podle toho, jakou práci skutečně odvedli.

 

Miroslav Vacek (55 let) je ředitel Nemocnice s poliklinikou v České Lípě. Dříve pracoval jako projektant v energetice a textilním průmyslu. V letech 1997 – 1998 uváděl do provozu nemocnici Motol, její část pro dospělé pacienty.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist